Russell Savage: Díky automatizaci mají PPCčkaři víc času zlepšovat výkon kampaní

Russell Savage

Tvorba a hlavně optimalizace PPC kampaní je často pořádný kus práce. A spoustu věcí možná ani neděláme. Protože by to bylo příliš časově náročné. A naopak, na něco z toho, co děláme by možná bylo lepší najmout si armádu cvičených opiček. Tím samozřejmě nemyslím psaní reklamních textů, ale veškeré rutinní úpravy kampaní. Všechny ty úpravy nabídek, aktualizace produktů a reklam a nezbytnou kontrolu, že vše běží, jak má. Už 2 roky máme v AdWords funkcionalitu, která je pro tohle všechno řešením. AdWords skripty za nás doplňují ceny do inzerátů, pozastavují produkty, které nejsou skladem, kontrolují funkčnost cílových stránek, sledují skóre kvality, posílají alerty emailem nebo do Google Docs nakreslí reporty. A ještě mnohem víc.

Russell Savage má s automatizaci kampaní a úsporou času při jejich správě velké zkušenosti. Pracoval v Orbitz, kde se seznámil s PPC reklamou a potřebou maximalizovat CTR a výkon obrovského množství reklam. Analyzoval externí nástroje a vytvořil hromadu AdWords skriptů. Některé z nich možná sami používáte. Russell Savage je autorem skvělého a extrémně užitečného blogu FreeAdWordsScripts.com, kde své skripty dává volně k dispozici všem. A chystá se do Brna. Na Marketing Festivalu bude mít o skriptech celý workshop. Nemůžu se dočkat! Dovolila jsem si na Russella pár otázek…

Nejprv musím poděkovat, že své skripty sdílíte, je to ohromně užitečné. Tušíte, kolik lidí nebo AdWords účtů je využívá?

Nedokážu říct, kolik lidí skripty spouští, ale vidím trvalý nárůst návštěvnosti na mém webu v posledním roce. Sleduji fóra pro lidi používající skripty z mých stránek a vidím spoustu známých fragmentů. Snažím se zorganizovat kód na mých stránkách do znovupoužitelných funkcí v dalších skriptech. Takže doufejme, že lidé si kopírují kousky kódů, aby postavili vlastní kód.

Jaké jiné nástroje považujete za užitečné pro správu AdWords kampaní?

Domnívám se, že nejdůležitější nástroje pro account managery jsou ty poskytující bližší informace potřebné k rozhodování, jako jsou nástroje pro analýzu konkurence nebo hledání klíčových slov. Stejně jako na finančních trzích je „vítěz“ ten, kdo má přístup k nejvíce informacím a má je hned jak jsou dostupné.

Russell Savage

Ze San Francisca do Brna je to kus cesty. Proč jste se rozhodl přijet?

Jsem pro každé doprodružství. V České republice jsem nikdy nebyl a nemůžu se dočkat až si prohlídnu město a poznám nové lidi.

Co se naučím na vašem workshopu na Marketing Festivalu?

Doufám, že lidem na workshopu podám pomocnou ruku, aby posunuli své skriptovací schopnosti na další level. Workshop je určen lidem, kteří už skripty používají, ale chtějí lépe pochopit klíčové funkce a vlastnosti AdWords skriptů. Během workshopu budeme stavět užitečné skripty od základu a na konci budeme mít čas ladit existující kód, takže se všichni budou moci učit od sebe navzájem.

Které skripty rozhodně musíme v AdWords účtu mít?

Vždycky doporučuju začít skriptem, který zaznamenává historické skóre kvality vážené podle počtu zobrazení. Je to dobrý způsob, jak pochopit některé vlastnosti skriptů a zároveň poskytuje data, která nikde jinde dostupná nejsou. Jako další doporučuju nasadit nějaké skripty na monitoring rozpočtů k pochopení denních útrat v účtu.
Skript na kontrolu nefunkčních odkazů, který jsem napsal, je jeden z mých nejoblíbenějších, i když je pro začátečníka trochu složitější.

Google kromě jednoduchých automatických pravidel sám nástroje pro automatizaci AdWords kampaní nevytváří. Proč myslíte, že to tak je?

Nyní si Google bere většinu z CPC. Proto se zaměřuje na funkce, které zvyšují cenu za proklik (a potažmo by měly zvýšit konverzní poměr, jinak inzerenti odejdou). Dnes část CPC jde společnostem, které poskytují automatizační nástroje. Domnívám se, že Google se nezabývá tolik automatizací, protože vidí lepší příležitost jinde. Hádám, že v určitém okamžiku se to změní, i když to může být daleko.

Kolik hodin práce dokáží skripty měsíčně ušetřit, řekněme v účtu s útratou 100 000 Kč?

To je opravdu těžké odhadnout, protože každý účet je jiný. Reporting může být nejjednodušší místo, kde začít. Řekněme, že vytvářením reportu strávíte hodinu týdne. Takže přibližně 4 hodiny měsíčně, 50 hodin ročně. Ale také musíte dát dohromady měsíční a čtvrtletní reporty, což pravděpodobně bude trvat další den měsíčně. Máte-li investovat 20 hodin jednorázově k automatizaci těchto reportů, budete moci strávit o 15 % více času prací v účtu. V kombinaci s alerty a skripty na optimalizaci jednoduše ušetříte 25 % času a pravděpodobně mnohem víc na rozpočtu.

Nejnovější AdWords funkce přístupná v API jsou callout extensions. Co zajímavého bychom s nimi mohli pomocí skriptů dělat? Nebo už nějaký skript máte?

To je jedno z největších omezení pro práci se skripty. V API jsou věci k dispozici mnohem dříve. Callout extension je zajímavé rozšíření a myslím, že v určitém okamžiku bude přidáno do skriptů. Jakmile bude, dokážu si představit nakrmit popisy automaticky daty jako doba doručení nebo aktuální promo akce.

Stále více se využívá automatizace kampaní. Je možné, že do budoucna lidští správci PPC kampaní přijdou o práci?

Vrátíme-li se k analogii na akciovém trhu, kde jsou stroji obchodovány miliony akcií denně, ale stále existuje spousta makléřů a investičních bankéřů. Není to o rušení pracovních míst, je to o tom, zda můžete strávit více času na věcech, které přináší hodnotu. V budoucnu budou správci PPC reklamy trávit méně času opakujícími se úkony a více času objevováním nových způsobů a nových informací, které budou mít dopad na byznys.

3 komentáře u „Russell Savage: Díky automatizaci mají PPCčkaři víc času zlepšovat výkon kampaní“

  1. Chybí mi zásadní otázka – proč skripty a ne rovnou API?

    Kdo už umí programovat, tomu je to jedno a s API získá všechny funkce dřív.

  2. Protože o API se musí žádat, skripty jsou pro drobné funkčnosti svojí jednoduchostí a rychlostí ideální. Když chce někdo postavit robustní nástroj, který za něj bude automatizovat komplet kampaň, tak to je asi jiná situace.

Komentáře nejsou povoleny.