Facebook Ads

Reklama v sociální síti Facebook může být celkem zajímavá věc. Nezbývalo mi, než to vyzkoušet. Inzerentů ve Facebooku ani článků o Facebook Ads moc není, tak doufám, že věci znalí experti omluví entrance level následujícího textu a ostatní jej ocení.

Reklama na Facebooku prostřednictvím Facebook Ads už není žádná novinka, funguje tuším od června. Na Facebooku je přes 107 tisíc Čechů, takže zásah nemusí být úplně malý. Otázkou možná ještě bude, co znamená „ti co tam jsou“ (zřejmě to znamená mají účet, ne že jsou pravidelně aktivní) a co znamená (započítaný) „Čech“.

Reklamu nastavíte na stránce facebook.com/advertising/. Sestává z titulku a popisku, volitelně může obsahovat pod titulkem i obrázek. Všechny tři části jsou klikací. (Možná jste u textové reklamy zvyklí na viditelnou URL adresu, tak tahle část tu není.)

Reklama

Titulek má maximum 25 znaků, popisek 135. Obrázek může být o velikosti až 110 × 80 pixelů (nahrát můžete větší, Facebook si to zmenší).

Cílení

  • Lokalita – vybírá se ze seznamu zemí. Bohužel jde vybrat jen jednu zemi, takže cílení jedné reklamy třeba na Česko a Slovensko tím padá.
  • Pohlaví
  • Věk – pokud nechcete vybrat jakýkoliv věk uživatelů, na které cílíte, můžete se zaměřit na jakoukoliv skupinu v rozmezí 13 až 65. Opět nejde vybrat dvě skupiny, nelze ani kombinovat s pohlavím.
  • Klíčová slova – jsou vybírána z toho, co uživatelé Facebooku používají ve svých profilech jako své zájmy, práci, apod. Když začnete psát slovo, automaticky se nabízí možná klíčová slova (tj. nemůžete volit úplně vlastní).
  • Vzdělání
  • Pracoviště – lze zadat firmu, na jejíž lidi cílíte.
  • Vztah – nezadaný / ve vztahu / zasnoubený / ženatý.
  • Zajímá se o – muže / ženy.

Pozor u všech cílení, kde jsou zaškrtávací políčka (pohlaví, vztah, zajímá se o) – pokud nezaškrtnete nic, automaticky cílíte na všechny bez ohledu na stav. Pokud ale zaškrtnete všechny možnosti, už jste vyloučili uživatele, kteří např. svůj vztah neuvádí. U pohlaví a vztahu tak můžete přijít cca o polovinu lidí, u zájmu o muže či ženy dokonce o více než dvě třetiny.

Peníze

Můžete si vybrat platbu za kliknutí nebo za tisíc zobrazení. Určíte si denní rozpočet (minimum je $1) a období, kdy chcete reklamu spustit, pokud nemá běžet okamžitě a nepřetržitě. Dále určíte maximální nabídku za kliknutí (minimálně $0,01) nebo tisíc zobrazení (minimálně $0,1). Poté už stačí vyplnit platební údaje – platí se platební kartou, pouze v dolarech.

Kde a jak se zobrazuje

V pravém sloupci stránky jsou pod sebou dvě pozice. Systém počítá výkon reklam a podle toho rozhoduje o jejich zobrazování i pozici. Reklama musí být před spuštěním schválena, což může trvat několik hodin, píšou asi až 12, u mně to trvalo asi 2 hodiny.

Konec teorie, malý kousek praxe

Protože vím, že stejně nakonec každého zajímá kolik to stojí a jestli z toho někdo chodí, tak jsem to samozřejmě vyzkoušela. Výsledky jsou pochopitelně zcela orientační, jde o jednu reklamu průměrného textu běžící ani ne den a půl o víkendu, ale pro představu to snad někomu něco napoví.

Vyzkoušela jsem 4 varianty, všechny se stejným textem:

  1. Se screenshotem stránky
  2. S obrázkem z hlavičky webu
  3. S obrázkem z hlavičky webu a názvem webu v titulku
  4. Bez obrázku

Všechny reklamy platím za kliknutí. Nastavila jsem původně 10 centů, netrvalo ale dlouho a systém si u jedné z reklam vyžádal vyšší cenu, tak jsem všude zvedla cenu na 20 centů.

  Zobrazení Kliky CTR CPC
1 56 450 34 0,06 0,10
2 8 225 2 0,02 0,06
3 147 136 146 0,10 0,11
4 4 353 0 0 0
Celkem 216 164 182 0,08 0,10

Cílení jsem vůbec neomezovala, takže reklama jela „na plný výkon“, zřejmě to ani nijak výrazně neovlivnilo omezení cenové nabídky (oproti skutečné ceně je tam rezerva). Počítám, že ve všední den by mi to mohlo dávat přes 200 lidí denně, samozřejmě se dá pohrát s textem i obrázkem, zajímavé nabídky můžou mít v násobcích víc. Otázka je, jak to bude vypadat po pár dnech, kdy se reklama okouká – vzhledem k malému množství ostatní reklamy ji, myslím, během jednoho týdne všichni pravidelní návštěvníci Facebooku shlédnou.

Každopádně myslím, že to má pozitivní brandový efekt, využila jsem toho v titulku použitím názvu webu. Web sice úplně nemá logo, ale hlava Egypťana je asi taky dobře zapamatovatelná, screenshot mi přišel taky jako dobrý nápad jak vrýt web lidem do paměti.

A co vy? Jak vám reklama funguje? Máte ji tam proto, že je to zrovna IN nebo to něco nese? Měříte někdo reálné výsledky? Snažíte se reklamu častěji obměňovat? Anebo – proč ji tam nemáte?

Víc informací k přípravě reklamy

54 komentářů u „Facebook Ads“

  1. Přesně hlavu Egyťana si z reklam pamatuju – jen jsem si nepamatoval ani jméno webu (myslím, že jsem ho ani nečetl :) ).

  2. Johne neměřím (není co), ani demografii jsem víc nevyřešila, prostě v tomhle případě ani specifičtější cílovku určit neumím. Koukala jsem na bounce rate, je dost vysoký, to bych ale úplně nezobecňovala, to bude spíš individuální problém, i když je fakt, že to cílení tady nebude perfektní a náhodných kliknutí bude dost. Na druhou stranu čas strávený na webu ukazuje na to, že ti co neodešli hned tam zůstali dlouho a fakt to prolezli :-)

    Viděla jsem, že už jsi pustil reklamu na Shipito. Jak to funguje tobě? A jak jsi vyřešil cílení?

  3. Dle mého je nejlepší ta verze s „hlavou“. Dle mého je velice pěkná, hned lidi zaujme, přečtou si co a jak a kliknout. Ostatně i výsledky to potvrzují. Taky se chystám vyzkoušet tuto možnost reklamy, protože mi příjde pro mou věc lepší než AdWords

  4. tak jsem to hned taky zkusil, ale nějak nemůžu přijít na to, jak editovat u jednou schválené reklamy klíčová slova (nehledě na fakt, že nabízené ožnosti jsou tak chudé, že jsem pro to, abych získal aspoň trochu nějakou cílovou skupinu musel spokojit se slovem „sport“)

  5. Abych rekl pravdu, me vubec nenapadlo zamerit reklamu na cechy… az potom co jsem cetl tvuj clanek jsem to udelal. Predtim me tam bezela reklama na xyzbikes.com (na oblasti a demografii lidi kteri maji nejvetsi sanci koupit beach cruiser)… a pak jsem delal reklamy na Shipito – v ruznych dalsich zemi… No a pak jsem ctel jak jsi delala reklamu na CR… docela me prekvapilo, ze na Facebook je uz 100 tisic cechu. To je dost. Takze zkousim Shipito CR… Vysledek ale zadny jeste nemam. Spustil jsem to vcera.

  6. [9] Michale podle mě to nejde (a nejde to ani před schválením), taky jsem to docela dlouho hledala, protože jsem samozřejmě měla v původním textu překlep. Takže jsem „vytvořila podobný“ a původní smazala.

  7. Spravuju české kampaně na Facebooku už několik měsíců a můžu potvrdit, že je to velmi zajímavý doplňkový kanál k tradičním českým PPC systémům.
    CTR se může zdát relativně nízké, ale pokud máte novou službu nebo zajímavý produkt, dá se tu nasbírat docela dost kliknutí a samozřejmě také konverzí.
    Také se dá podpořit sdílení odkazů mezi uživateli FB pomocí sdílecího tlačítka na cílové stránce.
    Čeho jsem si všiml je to, že stejný inzerát má tendenci „vyčichnout“, tozn. když ho vidí určité množství lidí, zřejmě si ho zapamatují a už na něj nekliknou..

  8. Hlavně mi přijde, že pro oblast ČR je tam tak málo inzerentů, že jsem Shipito viděl aspoň padesátkrát a to jsem na FB nový a moc času jsem tam nestrávil. Egypťana si taky vybavuju, ale jen podle faraona.

    Spíš teď asi to Brandování, Shipito se mi už dostalo pod kůži a stejně tak Student Agency.

    Do konce roku bych chtěl otestovat EN PPC na Fabebooku, to bude asi zajímavější :-)

  9. Zdravím. Již několik let prodávám a navrhuji podobnou reklamu např. zde: http://jiho.ceskereality.cz/rodinne-domy/ je zde uveden název rk, foto nemovitosti a popisek o inzerátu (každý s proklikem jinam). Tato inzerce je hodně využívána inzerenty. Potřebujete oslovit kupujícího, který hledá rd a navíc v určité lokalitě? Hned je zde Váš inzerát. Ke zde uveřejněným variantám bych se osobně přikláněl ke 3tí variantě. Titulek musí zaujmout, proč zde neuvádět např. Vše o Egytpě na jednom místě nebo Vše o Egytpě – Egyptan.cz! (Doménu uvádějte až na druhém místě. Je to stejné, jako když telefonujete. První věc člověk ihned vypustí, ale zapamatuje si až tu druhou. Např. Jméno – firma horší varianta Firma – Jméno. Co si má člověk zapamatovat a co ne?!) Foto či logo Egyptana. Pouze zaujme, ale již nenutí k návštěvě webu. Rozhodně nedoporučuji umístit náhled na web. Nikomu nic neřekne pokud již u Vás nebyl. Změníte vzhled a hned matete návštěvníka, když po návštěvě Vašeho webu najde něco jiného (jako image reklama webu neúčinné nebo zbytečné)! Nejste E-on, aby každý hned věděl, kdo jste a pokud není omezení pro logo určitě bych dal do loga heslo (např. ušetřete za
    dovolenou nebo nejlevnější zájezdy – egyptan.cz). Nakonec popisek pod logem. Je moc dlouhý. Lidé na webu nechtějí číst dlouhé statě. Někdy méně znamená více! Zkusil bych něco, jako slevy na zájezdy do Egypta, atd… Co třeba udělat na webu kategorii např. egyptan.cz/dovolena-egypt (něco podobného zde: http://egypt.vasezajezdy.cz/ ) a zde umístit zájezdy např. z nettravel.cz (po pravé straně již stejně jsou uvedeny)!! Návštěvník rovnou udělá objednávku a ještě dostanete provizi….! Co vy na to? Použijete pro tento nebo jiný případ a podělíte se o statistiky?

  10. Petro prosimte prisla jsi na zpusob jak z FC vytahnout fakturu? Jako vidim tam prehledy ale nejak nic co by se dalo pouzit do ucetnictvi ..

  11. Daju sa Facebook ads platit aj cez PayPal?
    Ak nie, mohla by si mi poradit nejaky podobny system kde sa da platit PayPalom?

    Dik :)

  12. Osobní zkušenost s inzercí na Facebooku zatím nemám, ale dostala se ke mě zajímavá čísla (včetně těch o konverzích) z kampaně, kterou si na Facebooku rozjel jeden můj klient sám. Ta kampaň musela být udělaná dost jednoduše, přesto měla lepší výsledky, než např. jeho kampaň na Skliku – Facebook mu přinášel více konverzí a za lepší cenu. IMHO je to zde poměrně jasno dáno tím, že klient ve Facebooku prozatím nemá v jeho oblasti velkou konkurenci, zatímco v Seznamu se vinou obrovské konkurence nedostane na přední místa za cenu, která by pro něj byla únosná, z čehož vyplývají další důsledky nižšího výkonu Skliku pro tento případ.

    Oproti AdWords byl u něj Facebook o něco horší.

    Ve srovnání s jeho kampaněmi v Etaregtu a adFoxu měl Facebook lepší výkon, než oba dva tyto systémy dohromady.

    Zajímavá myšlenka je s tím „okoukáním“ se po týdnu, na té určitě bude kus pravdy.

  13. Koukal jsem na možnosti reklamy na Facebooku a nějak mi není jasné placení – to si platby za reklamu z karty strhnout za určité časové období sami nebo se tam posílá nějaký kredit?

  14. Má zkušenost:
    internetová PPC reklama na facebooku je z hlediska počtu kliků daleko účinější než na google adwords, problém je, že na facebooku se reklamy velice špatně cílí na klíčová slova, což značně snižuje reálný efekt PPC (cílovou konverzi).
    Proto si myslím, že v momentálním nastavení je facebook výborný na branding marketing.
    Také reporty výsledků jsou na facebooku v plenkách…

  15. ad faktura – fakturu z Facebooku pri klasickem placeni nedostanete, to by bylo treba objednat pres obchodni oddeleni

  16. Cely me to prijde jako docela zoufalost. Cely je to dle meho osobniho nazoru zalozeny na tom, ze kazdy by chtel mit co nejvice kamaradu a pratel a to neni v dnesni tobe tak jednoduche a jak je videt i po celem svete. Takze docela sikovny clovek prisel z touto nahrazkou. Dle meho nazoru je lepsi mit 1 skutecneho kamarada nez 100 nejakych virtualnich. Pouze nechapi jak mohl ten sikula tak zavratne zbohatnout – jestli nekdo vi anebo alespon tusi at napise

  17. Trochu pozdě na reakci na listopadový článek, ale co už.

    Facebook Ads jsem začal provozovat od prosince 2008, protože je to snad jediný (!) reklamní systém, který není tak poblázněně-politicky-korektní a dovoluje reklamu na alkohol. Díky dobrým možnostem cílení (keyword typu alcoholic anonymous ;)) mám poměrně slušné konverze a hlavně se mi podařilo dostat na úplně nový trh – Turecko. Takže thumbs-up Facebook Ads!

  18. Taky jsem si reklamu na FB vyzkoušel, pokud někoho zajímají podrobnosti, najde je v odkazu pod mym jmenem.

  19. Tak tohle je asi jeden z nejzajímavějších článků a diskuze na FB reklamy. Je započítáváno do ceny také hodnocení reklamy nebo má to nějaký zásadní vliv na reklamu? O reklamě zatím jenom přemýšlím.

  20. Facebook Ads používám u všech kampaní, které spravuji, primárně u brand-image kampaní například pro značky alkoholických nápojů. S těmi je obecně kříž, občas nám Sklik nebo AdWords zakážou i nevinnou reklamu na soutěž spojenou s nějakým alkoholovým brandem.

    Skvělá funkce na FBADS je možnost přiřazení „sociálních akcí“, takže je náš inzerát vidět s někým z vašich přátel na Facebooku, který se například stal fanouškem stránky s reklamou spojené nebo jde na nějakou akci. Výrazně to zvyšuje CTR a hlavně vnímání reklamy.

    Mrkněte například na http://www.facebook.com/pages/Jameson-Nau-se-poadny-PaTrik/70544094179 nebo http://www.facebook.com/pages/Dance-Music-Awards/44384025097.

    Cenově mi FBADS vychází u těchto v jiných PPC systémech obtížně cílitelných image-brandových kampaní zhruba 2x lépe než Google AdWords nebo Sklik.

    PS: a co je totál boží je pak socio-demografie oslovených kampaní, takže například víme, na jaký film se nejraději dívají nebo jakou knížku čtou :)

  21. Zdravim, diky za clanek! chtel jsem se zeptat pokud zaplatim pres kartu v USD jak to mohu potom vyfakturovat? diky

  22. Taky zdravím. Je možné platit kreditkou, když mám účet jen v CZK? Provede se automaticky převod na USD nebo se to musí platit přes Pay Pal? Předem díky za odpověď.

  23. Díky Petře za velice užitečný článek a kvalitní komentáře. Nevíte náhodou zdali nejde nějak obejít to automatické doplnění klíčového slova v zakládání kampaně? Stále mi to tam doplňuje slovo, které se ve světě sice píše stejně jako u nás, ale ve slově je více „l“. Dle článku to ale vypadá, že to asi nepůjde.

  24. Fakt nechapu to ze nevystavuji faktury za reklamy .. to jsou docela velke castky co takhle, diky nemoznosti si je odepsat z dani, ztracime :(

  25. Lidem, kteří vedou daňovou evidenci, by pro účely evidence daňových výdajů mělo stačit vytisknout stránku vyúčtování z Facebooku a na bankovním účtu mají jednoznačnou platbu kartou, což je výdaj. Tvrdím tak proto, že jsem se ptal daňového poradce na PayPal: něco koupím od noname Číňana přes Ebay a tam už vůbec nedostanu fakturu, daňový poradce mi řekl, že si mám jen vytisknout výpis z PayPalu a na bankovním účtu mám platbu kartou, hotovo. Zkonzultujte s Vašimi poradci…

  26. Zdravim, reklama na faceboou privedla nove lidi k nam na web,bohuzel kdyz si posledne strhavali kredit za minuly tyden, byla karta nedopatrenim nekolik desetikorun v debetu. okamzite jsem na ni poslala penize,ale uz je to tyden a reklama na FB nepokracuje – porad se v tom vrtam a lidi nechodi. Nevite nekdo, co s tim?:(

  27. Ahoj, vím, že už to tu bylo několikrát zmíněno, ale nevíte někdo po jaké době mi budou z účtu strhnuty peníze za reklamu? Tedy za jak dlouhé období (pokud jsem ji neomezila datem) si budou peníze strhávat. Nějak se mi to nedaří najít na FB. Mám český účet a nerada bych za každý den platila poplatky za převod. Moc děkuju.

  28. Prispejem tu aj ja radou :) na FB som nechal vyse 3 000EUR na reklame, rok 2009 super>mala konkurencia, mnozstvo novych klientov> styl reklami neprezradim, ale dostal som sa na cenove minimum za klik.. takze za 1EURo bolo 100 ludi :)) super cena, biznis bezal az mi stranka padala z navstevnosti. O tom potom.. Rok 2010> reklama 1EUR> klik min 0,03centa aj to sa musim velmi snazit. Efekt? minimalny 4EURa ledva 100-150ludi. Mnozstvo konkurencie, kriza, otrepanost stranky,atd.. Reklamu menim cca 1-2 do mesiaca. Facebook odhaduje pre CR cca 0,3Eur za klik.. co je sialenstvo! myslim ze sa to utrhlo z retaze, moj nazor

  29. Ahojky, můžete mi někdo prosím poradit?Vytvořila jsem si reklamu,ale stále neběží. Když kliknu na kampaň u reklamy, stav je aktivní. Na moje inzeráty a reklamy stav je probíhá schvalování. Jak dlouho trvá schválení?Mám to tam už dva dny.

  30. Prosím o radu, facebook nechce vzít ani jednu z našich visa karet, placení na internetu s nimi jinak bez problému, např Google atd, četl jsem, že nejsem sám, neví někdo jak vyřešit?Díky.

  31. A kolik tě celkem stála reklama na fcb za ten den a půl? Chápu to dobře,že člověk zaplatí 0,1dollaru za 1000kliknutí nebo za jedno kliknutí?? Zajímalo by mě na kolik by vyšla reklama na měsíc při platbě za kliknutí :) Díky!

  32. [47] Vyšlo to asi na 18 dolarů. Ta cena byla 10 centů za jeden klik. Jinak za měsíc se dá utratit hodně, při cílení na všechny demografické skupiny klidně i půl milionu. Takže spíš to záleží na tom, jaký je na propagaci rozpočet.

  33. Dobrý den, chci se také zeptat, jsem z reklamní agentury a chceme vyzkoušet nejdříve reklamu formou fb na naší agentuře a poté to doporučit klientům, všechno jsme nastavili, tak jak to má být, ale poslední krok: vytvořit objednávku, se nás to zeptá, zda platit paypal nebo kreditkou – není možný jiný způsob? třeba na proforma fakturu? nebo na normální fakturu po ukončení reklamní kampaně? někde jsem četla. že pravidelně chodí faktury na uvedený email, ale nyní to zase na fb nemohu najít, protože informací je tam čím dál tím víc. Proto se chci zeptat na vaše zkušenosti a na to, jak jste to platili vy. Díky

  34. Zdravím,

    nevíte kde se berou ty kupony na facebook reklamu? Lidi to prodávají, ale kde oni to berou?

    Díky

  35. Mám problém se spuštěním čekám na to už třetí den nevíte čím to může být že čekám na schválení?

Komentáře nejsou povoleny.