Fanoušci stránky na Facebooku: reklama a šíření mezi přáteli

Reklama na Facebooku může přivést návštěvníky na web (kde je následně k něčemu přesvědčíme). Nebo je může přivést na stránku na Facebooku, aby se stali jejími fanoušky.

Reklama odvádějící lidi na web inzerenta funguje prakticky stejně jako každá jiná. Reklama s cílem akvizice fanoušků je o něco zajímavější. Pokud se uživatel Facebooku stane fanouškem stránky, efekt reklamy tím ještě nekončí. Informace se dostává dál na jeho zeď, do kanálu aktuálních zpráv na hlavní stránce jeho přátel. Už to není reklama, ale informace o existenci stránky se volně šíří dál. A zadarmo. Tím se dá získat víc fanoušků, než kolik jsme původně získali skrz samotnou reklamu. To je jen prvotní úvaha, teď čísla.

Získejte více fanoušků

Tedy například

Stránkám na Facebooku se moc nevěnuju, tak jsem založila úplně jednoduchou stránku Paříž. Je to jen malý pokus, malá ukázka a úplně amatérské zpracování (to je vlastně plus, takhle to zvládne fakt každý). Snad tedy oceníte praktický příklad.

Ponechme stranou fakt, že jsem vybrala tématiku, která má silný potenciál získávat fanoušky snadno, snad je alespoň lépe vidět efekt. Čím méně zajímavá stránka, tím samozřejmě těžší dostat na ni fanoušky, ať už jakoukoliv cestou.

Časová osa

9. srpna – založení stránky
Neměla jsem žádný záměr, prostě mě tak napadlo založit si stránku Paříž a jednou s ní něco provést (Paříž mám ráda a mám o ní i web, tak to není úplně z cesty). Nikde jsem ji neodkazovala a víceméně na ni obratem zapomněla. V té době byla už na Facebooku jiná stránka Paříž s cca 600 fanoušky (dnes necelých 800).
1. září – akvizice fanoušků mezi přáteli
Na stránku jsem si skoro po měsíci vzpomněla. Bylo tam už 20 fanoušků, přišli sami, nejpravděpodobněji hledali Paříž ve vyhledávání (nebyli to mí přátelé). Docela mě překvapilo, že to funguje úplně samo (i když takhle minimalisticky), navíc na úplně prázdné (čili nezajímavé) stránce. Tak jsem si řekla, že s tím něco podniknu, pozvala jsem cca 50 přátel, aby se stali fanoušky. Nic moc, po 10 dnech jen 33 fanoušků. Tolik pro úplnost, pak jsem zatoužila mít víc fanoušků a pustila jsem na stránku reklamu.
12. září až 17. září – reklama na Facebooku
Reklamu jsem pustila jen na 6 dní. Do té doby byl přirozený nárůst fanoušků řekněme cca 1 až 2 denně, čili zanedbatelný. S reklamou začal počet fanoušků růst nejen o ty získané, ale o další (jejich přátele a přátele přátel). Samotná reklama přivedla 310 fanoušků. V následující tabulce jsou kompletní čísla téhle maličké kampaně.

Imprese 159 996
Kliky 414
Míra prokliku 0,26 %
Akce (fanoušek) 310
Cena kliku 0,03
Celková cena $ 12,14
18. září – reklama už neběží
Pozitivní je, že efekt získávání fanoušků z přátelů přátel přetrvává dál, ještě další týden přibývalo cca 100 fanoušků denně. Další asi dva týdny klesal počet nových fanoušek na asi 10 denně, pak už nárůst ustal úplně. Ještě nutno dodat, že fanouškové se také průběžně odhlašují. Zatím to bylo 83 fanoušků. Touhle dobou je fanoušků asi 2000. Obrázek ukazuje postupný nárůst.

Vývoj počtu fanoušků

A ještě jeden obrázek ukazující setrvačnost a postupný pokles růstu počtu fanoušků po vypnutí reklamy (ten jsem vyrobila v Excelu, na Facebooku nenajdete). Modří jsou fanoušci získaní přímo reklamou, zelení jsou celkem získaní fanoušci.

Graf fanoušků

Celkově se dá řici, že ačkoliv jsem „nakoupila“ jen 310 fanoušků, přivedlo mi to přes 1600 fanoušků. Ve výsledku je tedy daleko větší část fanoušků získána šířením mezi přáteli.

A mimochodem …

Větrovka.cz má také svojí stránku na Facebooku. Tak neváhejte a staňte se fanoušky. Vězte, že tam semtam najdete i něco, s čím se mi nechce zatěžovat blog.

28 komentářů u „Fanoušci stránky na Facebooku: reklama a šíření mezi přáteli“

  1. Díky za zajímavý příklad. Pokud jsem dobře počítal, nakonec „vyšel“ fanoušek na 3/4 centu, takže nějakých 14h. To jde. :-)

  2. Ahoj Petro. Díky za zajímavý článek. Když mi přišla pozvánka, myslel jsem, že tvým hlavním cílem bude přivést fanoušky té stránky na pruvodceparizi.cz, ale odkaz na web je tam všehovšudy jeden.

    Je cíl té stránky jiný, nebo se tímhle budeš zabývat později a bude další pokračování článku? :-)

  3. Přemku určitě ty fanoušky jen tak nezahodím a snad nějak využiju pro Průvodce Paříží. Jen ještě přesně nevím jak. Před získáním fanoušků to ale ani snad nemá cenu řešit. Počítám, že se na to vrhnu někdy tak v dubnu se sezónou :-)

  4. Mno tak neviem, ci je Pariz naozaj dobry priklad. Predstav si webhostingovu firmu, pripadne firmu, ktora robi SEO, PPC, pripadne tvorba www.
    Tam bude efektivnost mozno taka, ake bude CTR :(

    Tu by som vyskusal nepriamy marketing, ktory na svojom blogu casom popisem, pripadne by si o tom mohla povedat aj ty, skvely priklad su Ruzovi kuklaci u nas :)

  5. Kusi, na fakt, že s Paříží je fanoušky snazší získat v článku upozorňuju. Úspěšnost méně zábavných témat nižší bude. Ale článek nemá být o absolutních číslech, spíš je o tom následném šíření mezi přátele přátel a jejich přátel…

  6. Jasně, já se ptal proto, že teď to skoro vypadá, jako by bylo tvým záměrem, aby se fanoušci o existenci webu vůbec nedověděli :-) (URL není v boxíku pod eifilovkou, ani v záložce info, chybí vodoznak s adresou ve fotkách, které tam dáváš, atd.)

    Vím, že jsou to drobnosti, protože na tu stránku samotnou bude chodit asi mizivé procento fanoušků, ale na první pohled mě to (vzhledem k tvé pečlivosti :-) zarazilo.

  7. To asi není záměr. Jen jsem to zatím nepokládala za důležité. Zatím je to takové nezávislé. Mimochodem ten jeden odkaz na zdi žádný velký efekt neměl, proto to chci pořádně promyslet – na tom webu je blbý, že nemá žádný zajímavý novinky, který by se mohly propagovat.

  8. Petra, nechcel som rypat, alebo tak, len som chcel este raz upozornit :) Sam som to skusal na jednej stranke a je to podla mna az nemozne :(
    Nepriami marketing je ovela efektivnejsi.

  9. S Facebookem mám podobnou zkušenost (až na ten pokračující nárůst po vypnutí reklamy). Udělal jsem stránku pro můj online herní portál Onlinehryprokazdeho.cz a zapnul tam reklamu. Během 2 dnů jsem takto získal přes 80 fanoušků. Potom jsem reklamu vypnul, ale žádný další nárůst jsem už nezaznamenal a počet fanoušků je stále stejný. Asi je to tím, že Paříž je atraktivnější než nějaké online hry.

  10. To se mi strašně líbí. FB si nechává platit za zobrazování reklam, ktere dale propaguji FB. A navic po podporuje tou svou bezpecnostni – „opravdu chcete opustit FB“ – politikou. Nechat si platit za reklamu na sebe je vážně geniální.

  11. Zajímavá úvaha a doufám, že podobných výsledků dosáhnu také s reklamou na společný blog pro lidi z facebooku, ale tam možná získám fanoušky, ale né redaktory

  12. Ono to vypada na prvni pohled lakave, clovek si rekne 2tisice fanousku, to jich kazdy den privedu na svuj web aspon polovinu. Ale realita je uplne jinde. Jakmile vyciti komercni reklamu, klikne jich maximalne 1%, jinak odchazi pryc a stranku schovaji z feedu na homepage. Lidi se chodi na FB bavit a zabijet cas.

  13. Neřekl bych, že takovou stránku není možné použít jako generátor návštěvnosti pro svůj web – pokud se to bude dělat zajímavě, tj. posílat např. zajímavé odkazy na nejrůznější weby nebo články nebo zajímavé nabídky o tomto tématu, tak se lidé nebudou nijak odhlašovat.

    Problém je jinde – stránkou s názvem „Paříž“ prostě porušuješ pravidla Facebooku a dřív nebo později ti příjde mail, ve kterém tě požádají o autorizaci. Přestože jsi šikovné děvče, tak nevím jak je přesvědčíš, že jsi autorizovaná udělat stránku hlavnímu městu Francie :)

    Zřejmě to nepříjde hned, ale na druhou stranu to příjde v situaci, kdy bude mít ta stránka už opravdu zajímavý počet fanoušků a je škoda investovat energii a peníze do něčeho, nad čím je možné tak jednoduše ztratit kontrolu.

  14. Zajímavý příklad a ještě zajímavější čísla, budu muset taky nějakou malou kampaň alespoň zkusit. Díky.

  15. Velmi zajímavá data. Potvrzuje to styl, jakým lidé na FCB fungují. Tlačit je direct na web přes reklamu na FCB prostě nefunguje. Je třeba použít méně nápadné způsoby. Například zajímavou reklamu na zajímavou skupinu se zajímavým programem. Návštěvník si pak vybuduje vztah ke skupině a je ochoten nechat se přesvědčit. Je to ještě složitější, než přesvědčování pomocí microsites, protože cílovka je hodně nedůvěřivá.

    Zaujal mě také ten spožděný efekt nabírání fanoušků. Takhle by to mělo fungovat a pokud to tak nefunguje, tak jde o velmi dobrý ukazatel, že propagace nebo samotná stránka fungují blbě.

    Že mi zruší skupinu nebo stránku kvůli názvu bych se nebál. Pro jistotu můžu stránku/skupinu pojmenovat „miluju Paříž“ a je to.

    Na závěr bych rád připomněl, že získat fanoušky je jedna věc, ale nějak je využít je věc druhá. Je to jako přivést na e-shop návštěvníky z fulltextu. To ještě neznamná, že z nich bude mít e-shop nějaký zisk.

  16. Uplne suhlasim s Michal-om Rehak-om(#13) a doplnim sam za seba tvrdenie, ze reklama na facebooku je prakticky vzdy stratova. To je rovnako ako si kupit za €200-€330(podla toho kolko si vyjednate) cennikovu reklamu na azete a cakat vysoky obrat. ;) Reklama sa tam oplati, ak uz clovek nevie, co s peniazmi, je telefonnym operatorom alebo potrebuje dat ostatnym ludom iba vediet o sebe, ze existuje.(vlastne vsetci registrovani su tam kvoli tomu a ti trafenejsi platia prevadzku serveru :D)

  17. Můžu se zaptat, proč na svém výborném webu nemáte RSS? Nebo je nějak dobře skryto?

  18. @20: reklama na FB je xy krat ziskovejsia ako reklama na azete. a ich nazory…to je grc!

  19. Facebook je skvelý marketingový nástroj, to už vie každý :).
    Inač pozerám tú stránku teraz – viac ako 4000:) Pekne!

Komentáře nejsou povoleny.