Martin Domes: Google Adwords jednoduše (kniha)

Google Adwords jednodušeNa konci srpna vyšla víceméně bez povšimnutí knížka Google Adwords jednoduše. Napsal Martin Domes, vydal Computer Press. To je samo o sobě událost. Poslední relevantní kniha v češtině vyšla před více než třemi lety (Google AdWords od Alexandera Becka) a dost nešťastně hned poté, co se AdWords kompletně změnilo rozhraní. Abych vám trochu usnadnila rozhodování a přemýšlení o tom, jestli je to knížka, kterou si potřebujete koupit či nikoliv (a protože jsem byla děsně zvědavá), přečetla jsem ji.

Kniha je určena úplným začátečníkům, nevyžaduje žádné předchozí znalosti, jen se očekává, že se celkem orientujete v internetu a vyhledávání. Je zřejmé, že počítá se čtenáři, kteří už dobře vědí, že reklamu v AdWords chtějí a proč ji chtějí – vysvětlení „proč je to důležité a co vám reklama v AdWords přinese“ se autor nevěnuje. Kniha se dotýká jen reklamy ve vyhledávání, nikoliv reklamní síti. Základní informace o knize, obsah knihy a ukázkovou kapitolu Schvalování a diagnostika reklam najdete přímo na stránkách Computer Pressu.

Kniha vám pomůže vytvořit a zprovoznit účet, nastavit správně kampaně a vytvořit reklamy. Ukáže vám kde co najít, dobře vás seznámí s rozhraním. Vše je doplněno hromadou screenshotů, v tuhle chvíli stále aktuálních. Sám autor doporučuje použít knihu současně s nastavováním přímo v AdWords účtu a jinak ji pro začátečníka opravdu ani nemá cenu číst.

Co po přečtení knihy tedy budete umět?

Budete mít účet AdWords, zvládnete se v něm orientovat, pochopíte základní principy PPC reklamy. Seznámíte se se základními nástroji pro výběr klíčových slov. Dokážete nastavit svou první jednoduchou kampaň, vytvořit reklamu a sledovat statistiky jejího výkonu. Příjemně mě překvapilo, že autor neopomíjí seznámit čtenáře ani s možnostmi segmentace dat nebo využití dimenzí. Sice už nezachází do detailu a neukazuje jak a co je přesně dobré v praxi použít, ale určitě budete ve všech ohledech navedeni správným směrem na to, o co byste se měli dále zajímat.

Co v knize naopak nenajdete?

Jak už jsem říkala, není tam nic o reklamní síti Google Display Network. To vám pro začátek nemusí vadit, do reklamní sítě bude lepší se pouštět až dobře ovládnete principy reklamy ve vyhledávání a jejího vyhodnocování. Pokud se chcete naučit dělat reklamu třeba pro eshop, bohužel se v knize nedozvíte nic o tom, jak nastavit měření konverzí ani přímo v Google AdWords, ani třeba v Google Analytics.

Kniha je myslím super v seznámení a představení možností. Některá témata by si ale zasloužila trochu detailnější pohled a více praktických příkladů. Ve výběru správných klíčových slov, nejlepších cílových stránek a následné základní optimalizaci (která se v knize věnuje vlastně skoro jen z pohledu textů) už bez dodatečných informací úplný začátečník bude asi dost tápat.

Co by se dalo vytknout?

Moc se mi nelíbil ten nízký důraz na výběr klíčových slov. Představa čtenáře – začátečníka o tom, jak má vypadat kvalitně vytvořený seznam slov bude jen velmi mlhavá. Asi by se hodilo více příkladů toho, co lidé ve svých dotazech typově používají za slova. Kniha nemá být komplexním přehledem a do detailů nezachází záměrně, v tomhle případě je to ale podle mě ještě mělo patřit. Již zmíněné chybějící informace k nastavení měření konverzí také tak, zvláště když je v knize na každé třetí stránce (možná lehce nadhodnocený odhad) věta končící „…ke konverzi návštěvníka v uživatele, klienta nebo zákazníka“. Dneska nějakou konverzi potřebuje měřit prakticky každý, měl by se to naučit už jako základ. Od vytvoření kampaně k optimalizaci se kniha dostává až asi 10 stran před koncem, začátečník tak prakticky už moc neví, co s reklamou dál. Často chybí i konkrétní praktické doporučení (to je myslím taky už nad rámec záměru knihy), nejcitelnější asi v případech detailního vysvětlení typů shod s absencí informace „kdy teda kterou použít“.

Co je ale důležité, že kniha posílá čtenáře správným směrem, nevede ho hned od začátku k žádným špatným návykům (jen u těch klíčových slov se bojím, že čtenář přesně nepobere jak správně na to). Je velmi aktuální – jednak je nová, jednak i popisuje systém tak, jak to bylo v době vydání. Obsahuje jen pár drobných faktických nepřesností. Jediné, co je opravdu vadou na kráse je zřejmá absence jazykové korektury a pěkná řádka překlepů.

Koupit?

Pokud tedy s Google AdWords začínáte nebo plánujete začít, tuhle knihu vám jako step-by-step průvodce začátky doporučuju.

Sklik jednoduše

Kromě Google AdWords jednoduše existuje ještě Sklik jednoduše. Tu jsem nečetla, ale narychlo jsem jí prolistovala. Dost pasáží je tam prakticky totožných – to jsou ty, kde jde spíš o fungování PPC jako takové (výběr slov, psaní textů, atp.). Úplně jiné jsou ty, kde se systémy rozchází (vytváření účtu a nabíjení kreditu přes Seznam Peněženku) a samozřejmě screenshoty. Toho je ale menšina.

6 komentářů u „Martin Domes: Google Adwords jednoduše (kniha)“

  1. Moc pěkné shrnutí. Pro začátečníky jako stvořené, ale pro zkušenější uživatele vyhozené peníze :-) Ze zvědavosti jsem si ji koupil a myslel jsem, že v ní narazím alespoň na pár věcí, které mi unikly. A nic :-)

  2. Zdravím,

    chci se zeptat, jestli je kniha stále aktuální po těch dvou letech? Případně není na trhu něco lepšího v češtině? Díky:)

  3. Dobrý den,
    taktéž by mě jako Petra zajímalo, zda je kniha stále aktuální nebo byla-li v mezičase vydána nějaká lepší.
    Děkuji

  4. Tak samozřejmě některé novinky ve funkcionalitě systémů tam popsané už nejsou, ale co se týká principů, tak to stále aktuální je.

  5. Zdravím,

    začínám se zajímat o PPC. Jsou inforamce obsažené v knize ještě aplikovatelné na dnešní dobu nebo je to vhodné jen pro vysvětlení základních principů?

Komentáře nejsou povoleny.