PPC úrata v ČR 2006: 50, 120 nebo 300 milionů? - Větrovka.cz

PPC úrata v ČR 2006: 50, 120 nebo 300 milionů?

16. 02. 2007 komentáře:  10 kategorie:  Nezařazené
Někdy koncem roku vyšel v Euru článek s odhady útraty v PPC kampaních za rok 2006 (v ČR). Odhadovaná čísla byla zhruba taková:
  • Pavel Doležal (Ataxo) – 50 milionů
  • Karol Veleba (adFOX) – 120 milionů
  • Tomáš Horák (Internet Billboard) – 24 milionů (bez Googlu, ten si netroufl odhadovat)
Dotazovaní „odhadovači“ předpokládám o PPC reklamě dost vědí, vždyť je to živí. Přesto mi ale odhady přijdou podhodnocené. A to hodně.

Kdo dělá útratu v AdWords a kolik to může hodit

Agenturní správci
Agentury spravují kampaně více klientů. Útratu velkých agenturních správců (řadím sem především Dobrý web, Ataxo, H1.cz a několik dalších) odhaduji minimálně na 25 milionů. Veřejně známé je to, že Dobrý web dosahoval útraty v přepočtu 8 milionů již začátkem roku 2006, Ataxo tuto hranici pokořilo někdy na přelomu roku 2006/2007, takže se k ní zřejmě již delší dobu blížilo.
Velcí inzerenti
Pár jich možná skončilo u agentur, ale k těm dalším. Jsou tu velké eshopy (Mall), velké cestovní agentury (Zájezdy.cz), letenkáři (Student Agency, Letuška), inzertní servery a další. Bude jich tak dvě až tři desítky a jejich útratu každého z nich odhaduji v průměru na 2 až 5 milionů.
Malí velcí inzerenti
Menší specializované shopy, konkurenční segmenty. Všechny ty méně znamé firmy, co jich je tak 10 až 20 při hledání slov jako ledničky, mikrovlnky, foťáky, televize, nábytek, atd. Těch už bude pár desítek a jejich roční útrata se může v průměru blížit k půl milionu.
Zbytek
Zbytek je asi trochu zavádějící. Tohle je největší neznámá, ale možná je to většina celé té útraty. Ještě nám sem spadá pár firem, které dělají útratu nad 100 tisíc. A pak je tu ten opravodvý zbytek. Tisíce subjektů, které utrácí pár desítek korun denně, ročně třeba jen 20 tisíc. Někde mezitím bychom ještě napočítali pár firem, které utrácí mnohonásobně víc než by měly. Takže přestože by se jejich útrata dala řadit do zbytku, můžou dělat statisíce ročně – mluvím o těch, kteří utrácí v nekonkurenčních segmentech třeba i přes stokorunu za klik (ano, opravdu existují).

Sklik

Seznamácký Sklik byl spuštěn tuším někdy v červnu. Zhruba od té doby jej zřejmě začaly využívat minimálně první dvě skupiny i část třetí. Přesun inzerátů ale nebyl okamžitý. Odpadá tu velká část peněz inzerentů cílících na zahraničí. Sklik je také v mnoha případech výrazně levnější než AdWords. Z toho mi vychází cca 20 až 50 milionů.

Ostatní PPC systémy

Podle Karola Veleby z adFOXu utratili jeho inzerenti loni 20 milionů, to bychom tedy řekněme věděli přesně. eTarget by mohl mít i víc, bbKontext a bbText určitě taky něco vydělaly. Internet Billboard tvrdí, že půl milionu za září, což je asi o třetinu více, než na začátku roku. AdContext to zřejmě výrazně neovlivní. Tak za všechny dohromady aspoň 50 milionů?

A letos?

AdWords i Sklik významně porostou. Sklik budou prodávat obchoďáci masám, Google „přišel“ do ČR a zahájil slušnou propagaci. Vzájemně si navíc nejspíš pomůžou, protože oba fungují prakticky stejně a oba mají dostatečný podíl na to, aby si je inzerent nedovolil vynechat.

Co myslíte?

Sčítat to nebudu, ale minimálně nad 200 milionů to je. Kolik myslíte vy, že bylo vloni proinzerováno v PPC? A jak velkou část celku dělá ten zbytek?


Následující:
štítky:  

Komentáře 10

1
Josef Fesoj - 16. 02. 2007, 12.24

Dle mého názoru se v české internetové PPC reklamě pohybuje něco mezi 300 – 400 miliony. Což je 30% z celkového odhadu na internetovu reklamu. Tedy celkových krásných 1.000.000.000 korun.

Zisky Adwords, Skliku, a dalších PPC systémů by měl růst, a to s ohledem přechodu z klasické bannerové reklamy na PPC reklamu.

Dle mého názoru k tomuto přechodu inzerentů bude docházet z důvodu možnosti „lepšího cílení“ na klienty. Nickémě bannerová reklama jakožto prostředek k brandové reklamy i nadále bude mít větší pozici na trhu.

… nebo ne? :)

2
David - 16. 02. 2007, 12.45

Petro, co je „útrata PPC v ČR“? Je to útrata za kampaně kohokoliv v češtině, nebo za jakkolivjazyčné kampaně českých inzerentů? Patří PPC reklama na „prague hotels“ zobrazovaná výhradně cizincům, byť inzerovaná českým inzerentem mezi „české PPC“?

3
PAvel - 16. 02. 2007, 13.51

Odhaduji 100 mil Kč.

Co třeba ukecat interní zaměstnance skliku, adfoxe atd. ať práskou kolik u nich zákaznici lidé utratily?

4
Yuhů - 16. 02. 2007, 14.06

Můj odhad zní 170 miliónů i s Googlem. Je to ale i včetně toho, co míří přes Google na cizí trhy, tedy bruto útrata českých inzerentů přes PPC. Zdaleka největší podíl z toho objemu peněz dělá AdWords, protože má ustáleně vysoké ceny a všechny významné inzerenty.

Do příčin růstu trhu v letošním roce bych přidal AdSense. Hodně inzerentů si ho sice vypíná, ale hodně taky ne.

Jinak výborný článek.

(Mimochodem, uprav si tuto textarea v Exploreru. Není vidět, co píšu na konec řádku.)

5
Petra - 16. 02. 2007, 14.22

[2] Myslím vše co proteče od českých inzerentů, i když cílí na zahraniční trhy. A pokud byses chtěl zeptat, jestli jsem ostatní zahraniční PPC systémy vynechala záměrně, tak ne, na ty jsem zapomněla. A odhadnout si je ani moc netroufám.

6
TonyK - 17. 02. 2007, 15.09

Odhad za loňský rok 150 mio, odhad na letošek 190 mio.
Zahrnuji do toho i velké exportní společnosti, které v ČR téměř neinzerují , ale aktivně cílí na země jako USA, Japonsko nebo SAE.

7
Richi - 18. 02. 2007, 09.05

TonyK: Ten odhad na letošní rok bych navýšil, díky Skliku stoupne proinzerovaná suma asi docela hodně … i když na druhou stranu asi krachne AdFox a AdContext ale tyto peníze se přesunou do Skliku a AdSense :-)

8
Petra - 18. 02. 2007, 10.22

Richi AdContext už je eTargetu, adFOX může cílit ještě na Slovensko (Centrum.sk), takže na to pár českých inzerentů ulovit může. Navíc snad tam úplně nespí a nástup konkurence se budou aspoň snažit zachytit :-)

9
Mirek Novotny - 18. 02. 2007, 12.57

Na rozdil od vyse diskutujcích neznam vysi proinzerovane castky, kazdpdne se domnivam, ze cim vice se bude tocit penez v online reklame tim lepe pro nas majitele webu.

10
Martin Kopta - 18. 02. 2007, 17.45

Proč myslíte, pane Novotný? Pokud jde o Super Weby a podobně zacílené projetky, tak se obávám, že právě takoví účastníci AdSense ubírají u inzerentů na ochotě pustit do obsahové sítě chlup.

Nechci být zlý. Weby typu Kudykam, Site of the day a podobně určitě mají smysl, ale obvykle na nich nenajdete přesně cílenou skupinu konzumentů.

Pokud těžíte z neznalosti inzerentů, začněte hledat další zdroj příjmů.

BTW: Myslím, že obraty tu táhnou inzerenti s rozpočty na kampaně do 50k měsíčně.

Přidat nový komentář

*) Povinné položky


Google+