Rozjezdy roku 2013 aneb jak mě školili začátečníci

Pracovně jsem přednášení v několika méně i více vzdálených koutech republiky hrdě nazvala „jedu na turné“. Bohužel jsem se nedostala do Prahy, kde to bylo kvůli povodním přeloženo. Bylo to celkem náročné, ale v Ostravě!!! jsme úspěšně celou jízdu zakončili. Jedu domů a odvážím si extrémně zajímavou zkušenost. Jela jsem lidi něco naučit, ale naučila jsem se i hodně moc sama.

Rozjezdy roku jsou akce, kterou už třetím rokem pořádá T-Mobile na podporu začínajících regionálních podnikatelů. A je to skvělá akce! Během dvou měsíců, v různých městech probíhá desetkrát série přednášek a workshopů na téma podnikání, obchodní komunikace a marketingu. Jednotlivé projekty účastníků se zároveň prezentují před porotou a soutěží ve studetské a standardní kategorii o ceny, které jim ve startu pomohou.

Já účastníky v přednášce zasvěcovala do možností online propagace a pod hlavičkou Googlu představila jejich reklamní produkty, reklamu ve vyhledávání, bannerovou reklamu, mobilní propagaci pro lokální produkty, videoreklamu na YouTube. Odpoledne následovala série tří workshopů, kde jsme už řešili konkrétní otázky. O webu a měření povídal Mirek Rojek z agentury Najisto, o podnikání, obchodu a prodeju Filip Dřímalka z Know How Klubu a o obchodní komunikaci Zbyněk Valášek z T-Mobilu.

Rozjezdy roku - workshop Brno

Jak asi víte, žiju spíše pokročilými školeními, přednáškami pro PPC specialisty. Se začátečníky tolik zkušeností nemám a vlastně je to pro mě o dost těžší, protože nemůžu mluvit klikařským jazykem, ale musím vymýšlet jak to říci co nejpochopitelněji, zároveň to co nejvíce zjednodušit, aby to ale pořád byla pravda. Prostě fuška, tím pádem i výzva.

První velké poznání přišlo hned v Ústí. Tam jsem zjistila, že pojem „začátečník“ chápu úplně špatně a znalosti opravdového začátečník jsou ještě tak o dva levely níž než jsem si doposud uměla vůbec představit. Takhle to zní divně, ale já se s opravdovými začátečníky vážně nikdy nepotkala, část lidí ještě ani neměla web. Jasně, že vím, že nemám říkat „cétéerko“, tomu se ostatně snažím vyhýbat před jakýmkoliv publikem. Rozjezdy mě ale proškolily mnohem víc v mluvení krásně jednoduše česky. Taky jsem lépe pochopila, jak snadné je zaměnit přirozené a placené výsledky vyhledávání a jak těžké je rozlišit, na které z nich otázka směřuje.

Musela jsem strašně moc přemýšlet. Používala a vymýšlela jsem desítky přirovnání z normálního světa. Třeba tohle asi ještě budu nějakou chvíli používat. (Situace: „Oni mi to spravovali, ale vůbec to nefungovalo jak jsem chtěl“ – „A řekl jste, co chcete?“). „To máte jako když jdete ke kadeřníkovi a necháte mu volnou ruku. Sice je to expert a opravdu stříhat umí, ale stejně nejspíš budete mít na hlavě něco, co nechcete.“

Některé otázky byly opravdu oříšky. Za všechny: „A vy máte reklamu na Googlu? Ne? A proč nám ji doporučujete, když ji sama nevyužíváte?“. Uff. Zítra si raději vyrobím nějaké kampaně.

Z „šoku“ v Ústí jsem se naštěstí rychle oklepala a dál už jsem byla připravená opravdu na všechno. Nejvíc mě překvapili svojí zkušeností asi v Olomouci, kde jsme na workshopech řešili nejvíc remarketing a videoreklamu.

Co se týká projektů (z nichž mnohé mě samozřejmě zaujaly nezávisle na jakékoliv souvislosti s AdWords), párkrát jsme samozřejmě narazili na to, že PPC reklama a ani jiná zásadní online propagace nemá zas až tak smysl. Co mě ale překvapilo, jak často šlo o projekty, kdy jsem říkala „pro vás není tolik vhodná reklama ve vyhledávání, jako v obsahové síti“. Tady moje dosavadní uvažování bylo celkem vedle. Tak nějak si začátky spojuju s vyhledáváním, reklamní síť a bannery je pro mě už trochu vyšší dívčí. Samozřejmě blbost, protože i tyhle malé začínající projekty, a tady to byl fakt každý druhý se zkrátka věnují věcem, které „nikdo nehledá, ale každý chce“, jen je potřeba dát vědět o tom, že to existuje. Což ve vyhledávání neuděláte. A projektům typu suché mytí aut (mimochodem studentský projekt asi šestnáctiletého mladíka, který to zaručeně někam dotáhne, i když možná s něčím jiným) nebo ptačí budky se zážitkem ze skládání zkrátka „upoutávací“ reklama sedí mnohem víc a na nějaké to vyhledávání bych se skoro vykašlala.

Samozřejmě jsem zažila spoustu WTF momentů podobných asi tak zhruba tomu, když se bavím s tím hodným pánem z autoservisu. To si příležitostně povíme u nějaké limonády :-)

2 komentáře u „Rozjezdy roku 2013 aneb jak mě školili začátečníci“

  1. Tak toto mě opravdu pobavilo: „A vy máte reklamu na Googlu? Ne? A proč nám ji doporučujete, když ji sama nevyužíváte?“

    Už jsem skoro myslel, že jobovky tohoto druhu vyvedou z míry jen mě, když školím lidi mimo IT. Věřím, že to byla výjimečná zkušenost, protože selský pragmatismus začínajících podnikatelů, nezatížených tweetováním, je nezměrný. Btw: všimla sis, že Twitter a Google+ je pro ně většinou tabu?

Komentáře nejsou povoleny.