Screenshoty Skliku – kdo vydělal, kdo prodělal?

V červenci nasadil Sklik do inzerátů na top pozicích screenshoty, takové jako jsou u přirozených výsledků vyhledávání. Nejvyšší čas si říct, k čemu je to asi tak dobré.

Když se trochu podíváme do historie, na Skliku byla skoro vždycky nižší míra prokliku než v AdWords, často výrazně nižší. Přičítalo se to dost právě screenshotům u vyhledávání (a dalším výrazným prvkům jako odkazům na zápis na Firmy.cz). Ty na sebe strhávaly velkou pozornost, oproti obyčejným textovým inzerátům byly vizuálně víc na ráně.

Větší pozornost reklamám zařídil Seznam 20. července přidáním screenshotů k inzerátům na top pozicích. Logicky by se dalo čekat, že se míra prokliku těchto inzerátů zvýší. A taky že jo! Míra prokliku se zvýšila často v násobcích (samozřejmě v závislosti na zajímavosti screenshotu i samotného inzerátu), ani pětinásobné zvýšení není žádnou výjimkou. To je spousta nových zákazníků, krása! A teď vážně …

Platíte to, co bylo zadarmo?

Výsledky kampaní jsou většinou lepší, přivádí víc návštěvníků, následně peněz. Lidé na reklamy víc klikají. Hledání ale není víc, takže navíc pro reklamní odkazy se screenshoty logicky znamenají, že někde budou kliky chybět. Kde je nasnadě – v přirozených výsledcích, případně u reklam v pravém sloupci. V lepším případě kradete kliky konkurenci. V horším kampaně kanibalizují vaše přirozené výsledky. To, co jste měli dřív díky „dobrému SEO“ zadarmo, teď platíte.

Co když vám nevyjde screenshot?

Klíčovou roli hraje právě to, jak povedený screenshot máte. Silná značka s rozpoznatelným logem ve screenshotu nebo vizuálně výrazný obrázek snadno převálcuje něco bílého s drobnými proužky textu. V tom je pak ten rozdíl, jestli se míra prokliku zvedla pětkrát, nebo vůbec.

Kámen úrazu ovšem nastane v případě, že vám Sklik screenshot nenahodí vůbec. To je docela průšvih, protože defaultní světle šedý obrázek je strašně nevýrazný, pozornost opravdu nepřitáhne. Nejedné firmě se tohle děje, patří mezi ně třeba i Provident, který za půjčkovou top pozici určitě platí nemalé peníze.

Inzerát bez screenshotu

A právě tady vidím další problém. Míra prokliku jako hlavní složka skóre kvality má velký vliv na pozici reklamy, resp. na její cenu na dané pozici. Rozdíl v jednotkách procent míry prokliku klidně může mít za následek koruny (ne-li v hodně konkurenčním případě i desetikorunu). U frekventovaných slov to pak může dělat stovky navíc denně (ne za nové zákazníky, jen za udržení pozice). Pokud nemáte hezký náhled webu, dejme tomu, že je to váš problém. Pokud vám ho ale Seznam nevygeneruje a k reklamě nepřiřadí, dá se říct, že vás docela poškozuje.

Jak upravit kampaně?

Víceméně nijak. Pokud se vám růstem míry prokliku zvýšila útrata, nejspíš to nebude za cenu vyšší ceny za konverzi – možná v celkovém průměru, pokud máte na top pozicích „dražší“ slova. Pokud je to pro vás moc, tak cenu prostě snižte. Ten samý postup platí v případě, že máte omezený rozpočet – je pravděpodobné, že na něj budete víc narážet, takže je na čase začít získávat za stejnou cenu více zákazníků.

Pokud je cena za konverzi stále optimální, nenaděláte nic. Snížením ceny nevrátíte konverze svým přirozeným výsledkům hledání, ale nabídnete je konkurenci. To asi nikdo nechce.

A co to přineslo Seznamu?

Mám jen jednoduchou kalkulačku a spoustu neznámých, ale pár milionků v tom lítat bude. Tak snad aspoň půjdou na nové vývojáře.

7 komentářů u „Screenshoty Skliku – kdo vydělal, kdo prodělal?“

  1. pěkně shrnuto,, osobně jsem zaznamenal mírný úpadek v návštěvnosti webů, když se web nachází na spodní části první strany SERPu

  2. Já jsem screenshoty k Sklikům podporoval z toho důvodu, že uživatelům přinesou informaci. Je totiž dost pravděpodobné, že screenshot ukáže stránku, kterou uživatel už zná, ale nechce na ni.

    Že se nevygeneruje screenshot, má téměř vždy nějaký logický důvod. Buďto je stránka tak blbě udělaná, že nejde robotovi stáhnout. (A není to blbej robot: dává timeout podle velikosti a typu obsahu, má jádro na Mozzile.) Nebo je to způsobeno tím, že inzerent jako viditelné URL nastaví stránku, která fakticky neexistuje.

  3. Dalším důvodem, proč se stránka nevyfotí, bývá nějaké z anti-DoD řešení. Ačkoliv je robot chytrý, jak psal Yuhů, a servery prochází „citlivě“, někdy se to stát může. Pak je míč především na straně majitele webu, který může pohledem do access logu zjistit, kde se stala chyba.

    Dalším nešvarem je, když chybová stránka vrátí status 200 OK a ne nějaké 4xx nebo 5xx, to je pak pro robota platná stránka.

  4. Davide [4], opravdu? Řešili jsme podobných dotazů docela dost a nemyslím, že bychom na někoho zapomněli. Od té doby se také povedlo screenshotovač ještě vylepšit na základě některých situací, které jsme řešili.

    Základní informace jsme uvedli na blogu ve spotu odkazovaném z článku a pak ještě v dalším http://sklik.cz.sblog.cz/2010/07/23/68

  5. Díky za pěkný článek. S tím placením za přirozené výsledky máš pravdu. Nadruhou stranu výhodu vidím v tom, že na některé inzeráty uživatel neklikne, jelikož pozná web, který nepreferuje (jak píše Yuhů). Ať už k vůli ceny nebo špatné zkušenosti. Z vlastní zkušenosti se vždy snažím web vytvořit tak, aby se náhled seznamu zobrazoval co nejlépe. Ti co na to nemyslí pak ostrouhají :-(

Komentáře nejsou povoleny.