Ropná společnost BP udělala velký průšvih s ropou v oceánu. Kromě jiného reagovala na svém webu s oficiálním vyjádřením. Ve vyhledávání světových vyhledávačů pak nakoupila reklamu na související klíčová slova, která lidé pravděpodobně použijí, pokud budou o této události hledat informace. Na klíčové slovo „oil spill“ je na Googlu první, odkazuje na svou oficiální stránku. Glosa na Lupě toto chování odsuzuje, podle mě nesmyslně. Já zpracování reklamy musím pochválit, protože přesně tak se to má dělat!
Práce s PR, jak pozitivním, tak negativním je jedna z důležitých součástí reklamy ve vyhledávání, kterou by firmy rozhodně neměly opomíjet. Především v případě negativního PR je podchycení vyhledávání stěžejní. Stane se něco nepříjemného, co na firmu může vrhnout špatné světlo a v takovou chvíli je důležité k situaci nemlčet. Je důležité poskytnout lidem vlastní vyjádření k situaci. Jinak najdou jen vyjádření z jiných zdrojů, a ta, jak už to tak bývá budou negativní a zcela nekompromisní. I když sami nic pozitivnějšího nemáte, je dobré dát alespoň najevo, že lhostejné vám to rozhodně není, děláte co můžete, omlouváte se, apod. Přesně tak to udělala BP, i když s mírným odstupem a není možné to firmě vyčítat. Naopak.
Obecné zásady práce s (negativním) PR ve vyhledávání
Abych nezůstala dlužná několika tipy, jak s PR ve vyhledávání pracovat. Nemusí to být zdaleka ani nic tak velkého a globálního jako se stalo BP. Může se stát, že uniknou data české banky, dopravní společnost způsobí katastrofální nehodu nebo ředitele významné firmy zabásnou za něco hodně neslušného. Co a jak udělat?
- Připravit speciální stránku, která se situaci věnuje a vyjadřuje se k ní. Informace musí být pravdivé, nesmíte mlžit, většinou se hodí trochu pokory. V příhodných případech se hodí poskytnout kontakty, kam se mohou přímo (bez přepojování) postižení lidé obrátit pro další informace.
- Reklamu vytvořit na všechna relevantní slova, která si lidé s událostí souvisí, zaměřte se především na fráze a slogany použité v médiích.
- Zároveň je potřeba vyvarovat se všech obecnějších klíčových slov. Nechcete přece na problém upozornit někoho, kdo o něm nemusel vědět. Jen ve velmi ojedinělých případech je vhodné cílit na značku – to už musí být průšvih tak velkých rozměrů a týkající se přímo firmy, že už lidé budou hledat problém přímo pod vaší značkou a v podstatě už není reálné, že by hledal někdo, kdo neví, co se děje. Příkladem je zrovna BP, ta reklamu na klíčové slovo „BP“ také spustila.
- Reklamu ve vyhledávání spustit okamžitě. Jakmile věc proběhne médii, lidé to budou masově (dle rozsahu události) vyhledávat. Nástup vyhledávání je vhodné zachytit hned od začátku.
- Snažte se držet první pozici nad výsledky vyhledávání. Nedejte nikomu šanci odpovědět místo vás.
Ještě k pozici. Na Lupě je první pozice BP označena jako garantovaná. Tak to samozřejmě není, Google žádné pozice negarantuje a první pozice, získaná v regulerní aukci, je v takovém případě víc než logická. V zájmu BP zcela jistě je nabídnout do aukce dostatek peněz na to, aby si první pozici udržela. Druhý faktor, který má vliv na řazení reklam je hodnocení kvality. Tady musí BP také zcela jistě nad ostatními inzerenty vítězit. Co je víc relevantní k daným dotazům než přímo web BP? Nebo pro skeptiky jinak řečeno – kdo by na informace přímo od BP nekliknul? Samozřejmě že reklama bude mít velmi vysokou míru prokliku, což jí TOP pozici zajistí.
Update: Odkazovaný článek byl z Lupy chvíli po vydání tohoto článku stažen, proto byl odstraněn i odkaz z úvodu článku. Pro plný kontext si článek můžete přečíst z obrázku.
Lupa je na tom hodně špatně. Bulvární titulky, které po upozornění v diskusi mění, nesmyslné články, které po upozornění v diskusi stahují, útočiště postavičky Hejla…
Diky za povedeny clanek. Hezke je, ze Lupa uz uvedeny clanek smazala… :)
http://www.lupa.cz/zpravicky/omluva-za-stazeni-glosy/
Osobně na tomto negativním PR nevidím nic špatného, článek na Lupě mě dost překvapil.
Super clanek!
Na screenshotu me zaujaly dve veci.
1.Linux
2.Tolik reklam na Lupe jsem uz fakt dlouho nevidel, ani jsem ji nepoznal :-)
Keby BP zatvoril oči a otočil sa k veci chrbtom, veľmi by si nepomohol. Ostatní by o tom tak či tak písali.
Tak prečo to „nenaservírovať“ z prvej ruky a priamo „od zdroja“? Toto chovanie je marketingovo správne.
Inak všetky sponzorované odkazy na tomto blogu smerujú dnes na BP :D
Pěkně rozvedené téma negativní reklamy :)
BP prostě chytře využila možnosti, jak pustit do světa informace regulované svým vlastním PR oddělením. Navíc přes médium, jako je internet, kde se dá předpokládat velmi solidní zásah, co se početnosti „relevantních“ čtenářů týče.
Mně se to líbí :)
Hm, teď jde jen o to, jestli je takový marketing kongruentní s jejich přesvědčením, nebo je to jen kalkulace manažírků. Tipuju to druhé, ale tak to už v tomto světě asi chodí. Ještě chybí nějaký „virál“ a je to komplet odfajfkováno, můžeme se věnovat golfu a jachtám.
Ale no tak, co je cílem marketingu, potažmo reklamy vůbec? Ovlivňovat přece. Vlastní přesvědčení je velice subjektivní záležitost :) Navíc kdyby BP padlo, kdo ustojí sekundární průšvih s lidma, co přijdou o práci?