V dubnu Google významně změnil svůj certifikační program. Cerifikace Google AdWords Qualified Individual pro jednotlivce a Google AdWords Qualified Company pro agentury s alespoň dvěma kvalifikovanými a spravovaným rozpočtem 100k+ USD čtvrtletně nahradil program Google AdWords Certified Partner (GACP). Co s sebou přináší?
Požadavky na znalosti v testech
Původně jediný test byl nahrazen hned čtyřmi:
- Test Základy inzerce na Googlu (Google Advertising Fundamentals Exam)
- Pokročilý test inzerce ve vyhledávací síti (Search Advertising Advanced Exam)
- Pokročilý test Grafická inzerce (Display Advertising Advanced Exam)
- Pokročilý test vytváření přehledů a provádění analýz (Reporting & Analysis Advanced Exam)
Pro kvalifikaci je třeba splnit základní test a alespoň jeden pokročilý. Kterýkoliv. Aby titul certifikovaný partner získala agentura, musí mít alespoň jednoho kvalifikovaného zaměstnance a spravovat inzertní náklady v AdWords ve výši 10k+ USD. Všechny testy se skládají online prostřednictvím testovacího centra, standardní poplatek za každý jeden test je 50 USD. Na testy je 120 minut a mají 120 otázek (display jen 110, reporting jen 100). Pro úspěšné splnění prvního testu je třeba získat 85% správných odpovědí. Testy jsou nyní dostupné i v češtině. Novinkou je také to, že certifikáty už jsou vázané přímo na specialisty, nikoliv na agenturní účty, jako tomu bylo dříve. Není proto potřeba dělat testy znovu po opuštění agentury. Platnost testů je ale pouze rok (u základního dva roky).
V základním testu je ověřena znalost programu AdWords, znalost rozhraní, správy a optimalizace kampaní. Je hodně zaměřen na postupy (co udělat když, jakou výhodu má, co dříve, co později). Obsahuje otázky i na videoreklamu a mobilní reklamu. Oproti dřívějším testům je tu i více otázek na My Client Center (MCC).
Pokročilý test vyhledávání je o dost praktičtější. Zaměřuje se hodně i na nástroje, které využít, a řešení problémů (reklama se nezobrazila, apod.). Podle názvu by to možná mohl být test jen na vyhledávání, je zde ale dost otázek i na obsahovou síť, i když jen základní znalosti. Z otázek, s kterými ne každý musí mít 100% zkušenosti, je tam dost věcí o AdWords editoru, pár otázek na API (zase jen základní ohledně využití) a MCC i MDS.
Pokročilý test na analýzy a reporting se zaměřuje na několik hlavních okruhů. Jedním je využití Google Analytics při optimalizaci kampaní, včetně filtrů, elektronického obchodování, propojování AdWords a Analytics i auto-taggingu. Druhým je website optimizer a jeho využití pro testování stránek, multivariantní i A/B. Další je samotné vyhodnocování pomocí reportů, využití optimalizačních technik (co uděláte, když chcete…) a optimalizátoru konverzí.
A konečně test grafické reklamy, který je zaměřen především na grafické formáty obsahové sítě a způsoby cílení v obsahové síti. Otázky jsou tedy na videoreklamu, bannerovou reklamu, kontextové cílení i cílení na umístění a nástroje jako AdPlanner nebo AdBuilder. Velká část testu se věnuje YouTube, a to jak inzerci nakupované prostřednictvím AdWords, tak i na přímé rezervace, které se s AdWords dělat nedají.
Novinky přicházející s novým certifikačním programem
Vlastnictví certifikace každé agentury je možné snadno ověřit prostřednictvím Google Partner Search (vyhledávače certifikovaných partnerů). Kromě informací o nabídce služeb agentury je zde i aktuální počet certifikovaných zaměstnanců jednotlivými zkouškami. Podobně lze ověřit i certifikace jednotlivců na stránce testů (odkaz „Vyhledat osoby, které získaly individuální kvalifikaci“).
Pro přípravu na zkoušku je k dispozici Learning center. Rozhodně ale neobsahuje odpovědi na všechny otázky, k těm je potřeba trochu širší přehled třeba z nápovědy AdWords, ale i praktické zkušenosti. Pokud ale s AdWords už nějaký ten pátek pracujete na základní zkoušku ani pokročilé vyhledávání speciální příprava není třeba. Pro zbylé dvě zkoušky asi častěji potřeba přípravy bude, protože třeba s YouTube nebo optimalizátorem webových stránek každý nepřichází denně do styku.
A jak jsou na tom čeští specialisté?
Aktuálně má pokročilý search 46 Čechů (reps. někteří upsaní za CZ jsou i Slováci), 6 analytics a reporting a 2 display. To není špatné, i když ostatní evropské země jsou docela napřed.
A co vy? Máte zkoušku, připravujete se nebo to pro vaši práci nepovažujete za důležité? Případně jak se k preferenci zkoušek stavíte jako klient?
Je reklama opravdu nezbytnou součástí našich životů, či je to jen takový parazit na trhu? Odpověď na tuhle otázku lze pak doplnit, zda je certifikace na nějakého reklamního PPC specialistu důležitá a k čemu slouží :-))
Na zkoušku se nepřipravuji, nepovažuji ji pro mou práci za důležitou. Jsem řezník. – Toť má odpověď na otázku autorky.
Mam este certifikat z predchadzajuceho programu, a chystam sa i na tento, ponovom.
Ani jsem nevěděl, že existují takovéto zkoušky. Alespoň odfiltrují mnoho rádoby-specialistů.
Petro, jak je to s jazykem zkoušek? Můžu si ho vybrat, resp. lze je dělat v angličtině?
Ano, lze to v angličtině i češtině. Vpravo nahoře na webu testů je selectbox na změnu jazyka. To je dobrý nastavit asi ještě před přihlášením, pak to nabídne test v tom jazyce.
jen co k tomu kolegy dokopu, tak se tam pár lidí od nás taky připočte :-)
V zahranici su ludia zvyknuti si bezne kupovat vysokoskolske tituly na pockanie, aby sa citili fajn. K nam to este zatial nedorazilo – tam hladaj ten rozdiel. ;-)
Ja som si dal novorocne predsavzatie, ze nebudem vyhadzovat zbytocne peniaze, tak sa kvoli nejakemu blbemu papieru nechystam, aj ked to moze na niektorych zakaznikov zaberat a dobre posobit. ;-)
Riadim sa heslom:
„Profesional nie je ten, ktory nieco dlho robi alebo vlastni papier, ale iba ak je o jeho cinnost zaujem.“
Neverili by ste kolko ludi so sietovym certifikatom Cisco nevie nastavit firewall ! :D
Anti Generalization…
Ahoj Větrovko,
pls., mozes mi dat mssg., odkial su tie cisla o ceskych specialistoch? Neviem ich nikde dohladat. Dakujem, Milos
Na http://google.starttest.com úplně dole vpravo je odkaz „Search for individuals who are individually qualified“. Stačí vybrat CZ (resp. v tvém případě SK) a nějakou kvalifikaci a ukáže to lidi, co jí mají.
Dakujem, ten odkaz som si nikdy nevsimol :)
Moc dekuji za tento suepr článek, o certifikatu sem premyslel jenom jako jendotlivec, protoze nase firma nema takovou utratu :-)
Diky za clanek, je to prijemna podpora pri umornem prolezani learning center :-)
Zdravím Vás Petro, otázku certifikace beru z 10% jako „prestižní badge“ a z 90% šanci donutit se projít si otázky a u každé se zamyslet. Jsem odpůrce pročítání nápovědy Google, ale časté procházení modelových situací a zapojení mozku mi fakticky přispívá ke zvýšení kvality mojí práce. Není to tedy certifikát po čem jdu, ale spíš znalosti.