Google změnil vzhled vyhledávání, poměrně významně. Posouvá se tak ještě dál od Googlu, na který jsme byli zvyklí. Do jednoduchého layoutu soustředěného na výsledky vyhledávání se přidávají další prvky. Změna loga asi není zásadní, co tam ale máme dál?
Levý sloupec
To hlavní, čeho si nemůžete nevšimnout je levé meníčko s odkazy. To samozřejmě odsouvá výsledky hledání trochu někam jinam a přidává jiný výrazný prvek. Zajímavé je, že část odkazů zůstává shodná i v horní části stránky. Možná postupný přesun nebo testování. V pravé části stránky zůstávají reklamy AdWords. Vzniklý třísloupcový layout mi na Google trochu nesedí. Levé menu nejde schovat, což bych celkem očekávala. Hledání chci prostě hned zkraje.
Stránky pouze česky?
Pamatujete na radio buttonek pod vyhledávacím políčkem? Také jste ho měli jako rychlou cestu, když jste chtěli vědět, co se u nás píše třeba o Facebooku? Nezoufejte. Nevzdala jsem to a našla v pravém sloupci pod meníčkem odkaz se stejnou funkcí.
Řazení výsledků vyhledávání
Rychle přístupné možnosti řazení se mi líbí. Snadno si třeba najdete jen články, které se na téma, které vás zajímá napsaly nedávno, ať už tím myslíte loni nebo včera. Řazením podle data je navíc možné úplně nahradit řazení podle relevance.
Obrázky a náhledy
Když hledáte něco, kde vám pomůže vizuální informace, můžete si Googlu říct, aby vám přidal k vyhledaným odkazům také obrázky vytažené ze stránek. Konkrétní případ, kdy by mi to přišlo fakt užitečné mě ale nenapadá. A nebo si můžete zapnout náhledy webů, zobrazí se vpravo od odkazů, mezi výsledky a reklamami.
OMFG! WTF! Jak se teď bude klikat na reklamu?
No jo, deformace, myšlenka na reklamu mi proběhla hlavou jako první. Vizuální důraz na nové prvky stránky vyhledávání je poměrně významný. Nepochybuju, že si to Google promyslel i otestoval, přesto mi ale naskakuje myšlenka na pozitivní i negativní vliv na míru prokliku reklam:
- Celý layout se přidáním sloupce zdá se zúžil. Reklamy se přiblížily přirozeným výsledkům hledání. Budou víc na ráně?
- Když si lidé zapnou stránky s obrázky, všimnou si pak ještě vůbec reklamy?
- Zajímavé je řešení screenshotů stránek. O Seznamu s oblibou tvrdím, že za nízké CTR v Skliku můžou právě screenshoty. Tam jsou ale vlevo. Na Googlu jsou vpravo, těsně vedle inzerátů. Zvýrazní tak výsledky hledání nebo spíš přitáhnou oči k reklamě?
P.S. Taky vás každé pondělí ráno naštve tlačítko „I’m Feeling Lucky“?
Tak tohle nám tam nechali.
A co zaujalo na novém Googlu vás?
Kolo informací vypadá zajímavě, dá se využít jako SEO inspirace
Asi jsem blázen, ale mi se teď grafické provedení loga a řazení výsledků v patičce webu líbí mnohem víc. Přitom jde o malou změnu, ale moje estetické oko je tak nějak spokojenější :) Jinak taky souhlasím, že by měla být přístupná možnost schovat si levý sloupec.
Petro, já zatím nevím. Co mě ale zaujalo nejvíce je nová forma našeptávače – pomocí něj se můžeš dostanat na web, aniž bys SERP vůbec viděla :-)
http://www.flickr.com/photos/havlikp/4588024721/
Co na to asi řeknou SEO týpci? :-)
Máme stejný názor. Nová změna pro mě i mé okolí budí spíš hodně negativní názor, obvyklé věci (jen česky) člověk dost těžko hledá. Osobně bych byl radši, kdyby to vrátili zpátky, protože se to až moc blíží Bingu. Znalejší si některé z těchto voleb mohli zapnout když chtěli. Ale Google = vlevo hledání, ne menu.
Ohledně CTR :
1) stránky s obrázky CTR mírně sníží
2) stránky s náhledy takhle blízko u adwords dokáží zvýšit CTR řádově o stovky procent (a více)
Takže záleží na tom, jak se to bude používat.
Len mala oprava, jazyk sa meni v lavom stlpci dole, nie v pravom :)
Osobne si myslim, ze nemoznost schovat ten lavy stlpec je iba dobre. Ked uz sa odhodlali k tejto zmene, je nutne aby tam bola na pevno a ludia si na nu zvykli, iba tak to bude mat vyznam. Vidim to ako dobry krok pre specifickejsie hladanie medzi novinkami, blogmi, videami atd, co doteraz celkom neslo, jedine hladany vyraz vyspecifikovat.
U naseptavace mi vadi, ze zakryve cast policka a tudiz mam POCIT ztraty kontroly nad textem, ktery do pole zadavam.
Faceted navigation v levem sloupci je fajn, sice je to nezvykle, ale uzivatel bude moci snadneji filtrovat vysledky.
Predpokladam, ze drive ci pozdeji se dockame filtru podobneho, jako ma v levem sloupci Amazon.
Taky se vám zda, ze z výsledku vyhledávání obrazku zmizelo „další obrázky z teto domény“?
Osobně mě tel levý sloupec příliš nezaujal. Přijde mi, že jednoduchost googlu, tím ztratila.
Z uživatelského pohledu nic extra.
Musim suhlasit s tixik-om, viac uz okopirovat od konkurencie vobec neslo. Pamatate si na niekdajsi a terajsi vzhlad yahoo alebo bing ? Zmixovanim vznikol google. ;)
You should participate in a contest for the most effective blogs on the web. I’ll advocate this web site!
No a nakonec to stejně dobře dopadlo a nikdo si už nepamatuje jak to vypadalo před tím :)