Kam reklama nepatří

Kam dávat reklamu, abyste vytřískali co nejvíc už asi všichni dobře víte. Kam jí ale nedávat, když vám tak trochu jde i o ty uživatele?

Placená reklama, ať už jde o bannery, affil, AdSense nebo něco jiného je cosi, co vám přinese peníze (cca) teď hned. Víte kolik to přineslo, víte co přináší víc a co míň. Spokojený návštěvník, vracející se návštěvník, dobře referující návštěvník je pro vás naopak celkem neznámou. Nevíte, jestli bude víc spokojený s produkty / službami, které nabízí reklama nebo s obsahem vašeho webu. Nevíte jestli se po kliknutí na reklamu vrátí, nevíte jestli ho reklama odradí doživotně nebo jen načas, nevíte, jestli když ho váš web zaujme na něj bude chodit příští dva roky ani co by vám to přineslo.

Bylo by fajn změřit poměr cena / výkon, ale neznámých je mnoho a období, kdy se vliv existence nebo neexistence reklamy může projevit je příliš dlouhé. Změřit to nepůjde, ale zvážit se to musí.

Komerční web

Když máte vlastní produkt, tedy vyděláváte přímo na prodeji a nejen na zprostředkování, vyděláváte logicky výrazně víc. Reklamou si z webu neodvádíte jen návštěvníky, ale opravdové, přímé, potenciální zákazníky. Zákazníky, kteří by u vás v příštích měsících či letech mohli nakoupit hodněkrát. Aby se vám vyplatila reklama, musí tedy vydělávat o dost víc než na nekomerčních webech. Otázka je, jestli se vám takový risk a nebála bych se říct vysloveně hazard s vlastními zákazníky vůbec vyplatit může. (Já myslím, že nemůže, ale třeba vám platí fakt hodně.)

Homepage

Reklama na titulní stránce je zvláštní věc. Dokáže návštěvníka z vašeho webu odvést ještě dříve, než zjistí, co vlastně na webu máte. Takže zvlášť v případech, kdy vám na titulku chodí hodně úplně nových lidí tam reklama prostě nemá co dělat. Nechte návštěvníka, ať nejdřív zjistí, co mu můžete nabídnout a pak teprv mu nabízejte odchod z webu.

Navigační prvky

Dávat reklamu do menu, nejlépe tak, aby vypadala jako položka menu je fakt prasárna. Schovávat jí pod odkazy „další“, ve stránkování nebo jinde kde člověk po kliknutí čeká něco jiného je ještě větší zhůvěřilost.

Úvod nebo střed článku

Umístěním na začátek článku (a nejlépe vedle textu) odvádíte člověka z webu ve chvíli, kdy chtěl začít číst článek, ale ještě se začíst nestihnul. Tedy na něj možná i celkem snadno zapomene a nevrátí se. Pokud se pročte k reklamě uvnitř článku, můžete mít štěstí – může se po kliknutí na reklamu vrátit na článek nebo naopak po přečtení článku vrátit k reklamě. Ale nemusí.

Čím víc reklamy, tím víc peněz?

Zní to logicky, ale víte to jistě? Pokud využíváte na webu více pozic pro reklamu a není vám placeno za imprese ale za nějakou akci, reklamy si navzájem konkurují. Platí vám za všechny reklamy stejně? Vrací se člověk, který kliknul na jednu reklamu, aby kliknul ještě na další? Nevydělali byste víc, kdyby reklama, která vydělává méně na webu vůbec nebyla?

Takže kde nám zbylo místo?

Nezbylo? Taky dobře. Pokud je článek dobrý, lidé ho dočtou, reklamu pak nemusíte strkat doprostřed, může být na konci. Vlastně může být kdekoliv, kde nebude nikoho rušit, nejlíp tam, kde je k přehlédnutí. Já vím, tohle taky není ono. Najděte si vlastní kompromis…

20 komentářů u „Kam reklama nepatří“

  1. Mozna jsem vztahovacny, ale podle tveho popisu bych musel byt prase, to preci nejsem, ne? :)

  2. Fandore přemýšlím, co na to říct. Ty weby moc pro lidi neděláš a ty prasárny ti asi slušně vynáší, tak se ti ten kompromis zřejmě lehce vychýlil :-)

  3. Jen bych doplnil, ze lidi muzou klikat se shiftem a reklama se pak otevira do novyho okna, ja to tak delam porad, abych neprisel o rozectenej web.
    Na komercni web bych reklamu nedaval vubec, nejen ze muze odvadet navstevniky, ale taky zabira misto a narusuje design stranky. Na komercni stranky jedine reklamu na vlastni sluzby – napr. akcni nabidky.

  4. Peti, zapomínáš do své rovnice zahrnovat požadavek inzerenta (bavíme-li se o mediích žijících z reklamy), protože ten chce titulku, ten chce čtverec v článku a když mu ho nedáš, jde pryč. A ty to myslím moc dobře víš.

    Pokud je článek určen blogerům a reklamě v jejich zapisníčcích nebo dokonce majitelům firemních webů, tak pak máš 100% pravdu, ale článek vypadá, že mluví o reklamě obecně a pro média ty tvoje doporučení neplatí, resp. jsou neakceptovatelné pro zadavatele.

  5. Tome platí, viz ta část, že je nutné poměřit cenu a výkon a ta část, že si každý musí najít svůj vlastní kompromis, aby se mu to vylatilo.

    Píšu sice obecně, ale média se prostě vymykají. To bych musela ještě napsat něco o horších věcech jako jsou formáty typu Létající Čestmír. Média dostávají většinou daleko větší peníze, takže si můžou dovolit daleko větší prasárny.

    Navíc u zpravodajských a dobře zavedených serverů existuje jednodušší cesta zpátky – jdu si přečíst článek na Lupě a když mě odvede reklama, tak si stejně do druhého dne vzpomenu, že si vlastně chci přečíst ten článek.

    Jinak co se týká blogů / zápisníčků a reklamy, o tom myslím taky nepíšu. Blogy jsou efektivnější v úplně jiných věcech než je vydělávání na reklamě.

  6. [2], [4] A Fandore, proč prosím myslíš, že nejsi prase? Samozřejmě v přeneseném slova smyslu. Stačí se podívat na eurovikendy.cz na položku menu Amsterodam. Myslím, že Petru část textu napadla právě v souvislosti s tvým webem. Ale nebuď z toho smutný, taky jsem prase. Affil odkaz v menu jsem si krátce naměřil a vzhleldem k výsledkům myslím, že až budu hodně potřebovat peníze, tak ho tam vrátím. Je to zajímavý nápad. I když raději bych to dělal na nějakém webu, na kterém nejsem podepsaný.

  7. No, na ev.cz to neni zamer, je to jen cira lenost, protoze jsem se nedokopal ten Amstr dopsat, nehlede na to, ze zajezdu do Amstru jsem prodal snad min, nez ma jedna ruka prstu (u zdraveho cloveka). Ale mam jeden web, kde je to zamer a to je fakt prasarna (a i pres velmi uzkou a nenavstevovanou niku to vydelava relativne slusne).

  8. „Prasárna“ je hodnotící pojem, který zbytečně zastírá debatu o účelnosti.
    Pokud mě nezajímá visitor retention a dlouhodobý vztah s návštěvníkem, ale okamžitá hodnota, je reklama v navigaci efektivním nástrojem.
    Pokud chci návštěvníky udržet co nejdéle u sebe (v rámci jedné i více návštěv), je to technika kontraproduktivní.

    Článek je fajn, ale myslím, že bychom, Petro, měli právě rozlišit různé účely stránek.
    Chci, aby návštěvník nakoupil u mě? Pak jsem pako, když si tam dám reklamu na jiné weby – vůbec jakékoliv leaky – odkazy v patičce, bannery na jiné své stránky atd. Musím návštěvníka pohltit, dostat od něj všechno od e-mailu, telefonního čísla, adresy, velikosti bot až po jeho oblíbenou zubní pastu.
    Chci, aby nakoupil u jiného obchodníka? Pak ho musím zpracovat, uválet, namasírovat, nadchnout – a v této chvíli mu ukázat ten jediný, správný odkaz a postrčit ho.
    Chci, aby kliknul na reklamu? Pak mu nebudu ukazovat moc obsahu, dám reklamu před článek, na titulku, do nejexponovanějších míst webu.
    Chci s návštěvníkem vést dialog? Chci s ním diskutovat pod články na blogu? Pak reklamu rozhodně nedám nad ani pod článek.

    Důležitý je účel.

  9. Souhlasím s umístěním hned za článkem. Je na to potřeba dávat velký pozor (když se rozhodujete, kde inzerovat a kde ne). Ukážu to na příkladu eTargetu: Třeba když člověk např. na eTargetu filtruje portály, kam umístí klientovu reklamu. „MFA“ weby mají většinou reklamu na začátku, doporučuji je odfiltrovat, většina je jich hodně nekvalitních. A zase třeba takový Atlas (nemluvim teď o vyhledávači, ale o místech pod články na portálu Atlas) vypadá jako vhodné místo pro kontextovku, ale je tam problém. Mezi článkem a inzeráty eTargetu jsou ještě jiné odkazy, takže k inzerátům se málokdo dostane. I na to je třeba dávat pozor, protože díky velmi vysoké návštěvnosti Atlasu to může hodně snižovat míru prokliku. Takže já doporučuji také nebrat. Dobré pozice pro inzeráty má třeba iDnes, hned pod článkem.

  10. Retal: Pod tvůj komentář bych se klidně podepsal.

    Petra: Je to hezký článek, ale záleží na jednotlivých projektech. Každému jde přeci o něco jiného. Existují různé obchodní modely a každý je postavený na něčem jiném. Pokud to vztáhnu na Internet, tak je to asi takhle (neukazuji na nikoho prstem, tak si to neberte osobně:).

    K životu potřebuješ vydělat peníze – víš, že každý měsíc potřebuješ X korun na jídlo, X korun na bydlení a X korun na zábavu.

    Máš 2 možnosti (pokud tedy nejsi rentiér nebo bezdomovec:)

    1) Buď se nechat zaměstnat.

    Pak vyděláš tvých XXX korun ze zaměstnání a můžeš si třeba psát blog nebo dělat nekomerční projekty bez jakékoli reklamy – je to jen tvůj koníček.

    2) Nebo podnikat.

    Pak prostě musíš vydělat svých XXX korun z podnikání. Logicky tedy narveš na weby reklamu, uděláš pár MFA projektů s cílem vydělat tvých XXX korun – tímhle se většinou začíná. Až později (když už máš farmičku slušně vydělávajících projektů z Adsense, Adfox a nějakou návštěvnost) můžeš začít uvažovat i o jiných formách výdělku než je reklama.

    Podle mě je to tedy takhle jednoduché a prosté. Jako v každém podnikání – musí se opakovat ty kroky, které ti s co nejmenší námahou přinesou co nejvíce peněz:).

  11. Myslím si, že reklama typu projekce přes celou stránku nebo v prostřed stránky uživatele jen odpuzuje. A když nebudou uživatelé, reklamy budou k ničemu. Ať se zobrazí reklama kdekoliv, uživatel nemá tendenci na ni klikat, pokud ho její obsah nebo grafika pořádně nezaujme..

  12. Přečetl jsem si jak článek, tak komentáře pod ním a moc za to díky. Zase jsem si něco urovnal v hlavě.

  13. Papadá mi množstvo webov, kde kontextová reklama môže kvalitne dopĺňať obsah webu a vôbec nemusí odháňať návštevníkov. Bolo to až moc všeobecne napísané aby sa s tým dalo úplne súhlasiť.

  14. [14] A já měl vždycky za to, že se začíná od tvrdé práce, která právě moc ovoce nepřinese…

Komentáře nejsou povoleny.