Love it light!

Love it light! aneb berte život z té lehčí stránky. To je sdělení kampaně Coca-Coly na Colu light. Jsem skoro cílovka (myslím, že je to pro ženy nad 30), reklama mě nemohla neoslovit. Především proto, že Cola-light je jaksi něco, bez čeho nemůžu žít. V Coca-Cole to možná nevědí (což je chyba, zákazníka je potřeba znát!), ale zřejmě jsem jejich klíčový spotřebitel na českém trhu. Lajtku prostě miluju! Zároveň se na tomto místě sluší také potvrdit informaci, že pravidelnou konzumací Coly-light neoslepnete, ani nic podobného. Jsem toho důkazem. A věřte mi, bavíme se o hektolitrech.

Ale to jsem odbočila, zpátky k reklamě. Možná ji znáte z televize, taková loutková (Na YouTube jsem našla anglickou verzi). Na televizní kampaň ale navazuje i kampaň na Facebooku, o které chci psát.

Love it light! Facebook Ads

Provázat offline kanál s onlinem je samozřejmě důležité. Coca-Cola k tomu zvolila Facebook, ve vyhledávání není určitě a neviděla jsem ji ani jinde na internetu, kde by možná mohla zasáhnout i lépe. Facebook je možná jediným cílem online kampaně, protože i sama doména cocacolalight.cz je přesměrováná právě na Facebook page. Na Facebooku je propagována pomocí Facebook Ads. Text „Seznamte se s Bernadette, Eleanor a Irene“ opravdu jednoho donutí zajímat se, co jsou ty holky zač. Docela by mě zajímalo, jestli jsou to schválně taková netradiční jména nebo chybí lokalizace na „Seznamte se s Majdalenkou, Apelenkou, Veronikou“. Reklama pochází z Londýna.

Už dlouho se chystám napsat něco o tom, jak nemáte zákazníkům v reklamě slibovat něco, co jim nedáte. A taky něco o dobrých cílových stránkách. Tahle reklama mi (tedy bohužel) poskytuje hned několik příkladů v jednom. Reklama nesměřuje na web Coca-Coly, ale propaguje jeho stránku na Facebooku. To dává skvělou možnost získat fanoušky (no spíš fanynky) a mít je nachystané k dalším oslovováním prostřednictvím Facebooku. Až potud super, jenže realizace trochu pokulhává.

Love it light! Landing page

Po prokliknutí se dostanete na speciální landing page na Facebooku s obrázkem. Maličká, jednoduchá, a přece pár prohřešků:

Když v reklamě něco slibujete, na cílové stránce to musíte splnit (nebo potvrdit, že to tak opravdu je)
Reklama se tváří, že se seznámíte s těma holkama. Jasněže ne osobně. Já na to třeba klikla, protože mě zajímalo, které to teda jsou a jestli mají nějaký ten zajímavý příběh. Čekala bych, že se něco dozvím, že to bude nějak pokračovat. Tlačítko „Seznam se s holkama“ bych úplně nečekala. Zbytečný mezikrok, na kterém můžete ztratit spoustu lidí. Každý přece dneska ví, že návštěvníka musíte poslat co nejdál do konverzního procesu, kam to dává logický smysl. Dejme tomu, že ten mezikrok dává smysl, pak měl ale přinést sám o sobě nějakou hodnotu, třeba informaci. Aspoň „Bernadette je drbna, seznamte se s holkama“.
Cílová stránka musí na reklamu vhodně navázat
Zvlášť v případě, kdy je cílová stránka speciálně vytvořena pro potřeby reklamy prostě předpokládáte, že návštěvník má informaci z reklamy. A zároveň, že to může být jediná informace, kterou o vašem produktu, webu nebo firmě má. V tomhle případě už trochu nesedí to, co jsem zmínila výše. Zopakování stejné výzvy ke stejné akci není dobrá cesta. Co mě ale zaráží víc – všimli jste si, že reklama mi vyká, zatímco cílová stránka tyká?
Cílová stránka musí mít jen jeden cíl
Musíte vědět, co po návštěvníkovi chcete, aby udělal. A na to se soustředit, jít jen za tím. Až to udělá, nechte ho udělat nějaký sekundární cíl. Tady máme hned 3 věci. „Klikni na Líbí se mi“, „Seznam se s holkama“, „Sdílet“. Uff.
Cílová stránka musí být intuitivní, snadno použitelná a vůbec funkční
Kam myslíte, že vede odkaz „Seznam se s holkama“? Nikam. Odkazuje sama na sebe. Takže žádný seznámení, jen frustrace. Ve skutečnosti je to trochu složitější, odkaz by vedl na zeď, kdybych byla fanouškem. Jenže když se nechám vtáhnout reklamou, tak zrovna asi nejsem fanouškem. A co si budeme povídat, na zdi mě toho seznámení s holkama taky moc nečeká, pokud nechci procházet desítky statusů, abych si z nich něco vybrala.

Myslíte, že „Klikni na Líbí se mi“ je odkaz? Není. Tlačítko je jinde. A jmenuje se „To se mi líbí“.

Člověk potřebuje dostatek informací k rozhodnutí
K rozhodnutí jsou potřeba informace. Ne příliš, to by nikdo nečetl. Ne málo, to by k rozhodnutí nestačilo. Zkrátka přesně tolik, kolik je potřeba. Tady nejsou žádné. I na takové stránce, kde mě krok dál nic nestojí by se hodilo mít nějaký ten důvod, který odpoví třeba na otázku „a proč bych se proboha měla seznamovat s těmahle holkama?“.

A teď si můžeme položit stěžejní (ale řečnickou) otázku. Proč má tak silná a moc moc oblíbená značka, za zády s masivní televizní kampaní a běžící kampaní na Facebooku jen 3.600 fanoušků?

11 komentářů u „Love it light!“

  1. zena okolo 30 sa chce zoznamovat s troma holkami z reklamy?? :-]
    Ta reklama sa mi zda plytka, (tak ako ta kreslena reklama na fantu – pravdaze niesom jej cielovka, tak asi preto ;) a tiez nedotiahnuta do konca a chyba mi akcia…

    Zahranicna lokalizacia: DietCoke Love it Light: ten obrazok maju bez hornej sedej listy a vedie na nejaku aplikacku s videami a profilmi jednotlivych holiek (neskumal som to) no maju tam kruto malo fanusikov, a tiez spam na wall…

  2. Ahoj. Tahle akce má opravdu hodně much, ale na některé mám vlastní názor.

    1) Vykání > tykání
    Ono to prvotní vykání nemusí být nutně vykáním. Já osobně ho chápu jako promlouvání ke skupině.

    2) Často se vám asi stane, že jste na fb aplikaci a než se něco začne dít, musíte kliknout na tlačítko. Facebook totiž předá aplikaci informace o vašich datech, přátelých a pod až po prvním kliknutí na odkaz nebo tlačítko. Často bývají tyto informace pro aplikace klíčové.

    3) Co se týká jmen, osobně bych řekl, že jde jen o nedostatečný překlad, na druhou stranu jsou to jména neobvyklá a jistě více zaujmou než „Alenka, Květa a Lída“

  3. [2] Martine o té skupině jsem taky přemýšlela. Ale říkám si, proč mluvit ke skupině, když na druhé straně skupina nikdy není.

  4. Když jsem viděl poprvé tu jejich fb stránku a jen letmo se mrknul na zeď přišlo mi, že cílovka musí být snad mnohem mladší než uvádíš… ale ono to vypadá, že tohle opravdu cílí na ženy 30+ … pro mě opravdu zajímavé (a trochu nepochopitelné)…

  5. Sice trochu offtopic, ale nemohl jsem si pomoct:) Ať už se jedná o Coca Colu nebo Coca Colu Light, obě jsou nezdravé. Nikoliv kvůli cukru, ale kvůli tomu, že se jedná o silně acidic nápoje a k tomu, aby tělo mohlo takto kyselý nápoj odborat potřebuje hodně vzácných minerálů, které se tím pádem dostávají z těla a nemůžou potom pomoci odbourávat tuky a cukry. To Cola do reklamy nedá:)

  6. Třeba je Petřina informace o konzumaci hektolitrů coly vějička k diskuzi (byť nabírá trochu jiný směr, ale je hezké vidět, čeho se my čtivci a psavci chytáme) – Petra je přeci skvělý marketér :) Možná vzpomenete na virály, co chodily nějaký ten pátek zpět, jak snadno a efektivně lze colou vypucovati zažraný kámen v záchodové míse nebo že ji používají s úspěchem farmáři v Americe jako levný postřik na pole a políčka s úrodou. Inu, každý má tu svoji colu na něco jinýho…

  7. [3] Ako vies ? :D Pri pocitaci su vacsinou minimalne dvaja a nie len v skole. A televizor nakupuje cela rodina. ;-)

Komentáře nejsou povoleny.