Atlas počínaje srpnem (zřejmě tedy dneškem) bude pro své vyhledávání využívat fulltext Seznamu. Zahájení spolupráce Seznam oznamuje v právě vyšlé tiskovce. Tato spolupráce znamená zřejmě jen začátek, Seznam plánuje navazovat spolupráci i s dalšími významnými internetovými projekty na českém trhu.
Na Atlasu doteď bylo vyhledávání poskytované Jyxem (vlastně tam podle výsledků a loga Jyxa stále ještě je). Otázkou ale zůstává, zda s fulltextem k Atlasu přijde i Sklik. Atlas má ve vyhledávání hromadu zakoupených odkazů (až 6 před výsledky vyhledávání) a další doporučené odkazy vedle výsledků. V kontextu Atlas využívá odkazů eTarget, Sklik v tuto chvíli reklamu do obsahu nenabízí.
Kam tedy budou tyto kroky směřovat? Je jasné, že Seznam chce prodávat svůj fulltext dál. Bude vytvářet i síť partnerských vyhledávačů? Začal získávat významné obsahové weby pro kontextovou reklamu? Co myslíte vy?
Update: Fulltext Seznamu na Atlasu už byl spuštěn. A reklama Sklik tam je – 3 pozice pod výsledky vyhledávání.
Update 2: V Skliku není možné vybrat jestli reklama bude jen na Seznamu nebo i na Atlasu. Ve statistikách přístupy z Atlasu také nepoznáte. Sklik nicméně podle vyjádření manažera Skliku připravuje rozšíření možností nastavení kampaní v tomto smyslu – očekávat to můžeme již během srpna.
Tak to jsem nečekal, napadlo to někoho z Vás dříve? Že by začala mizet ta základní trojice S-A-C ? Minimálně zmizí trocha ostrých hran…
Atlas a centrum uz dneska hrajou trosku nekde jinde naz vyhledavani. Do grafu vyhledavani na toplistu se atlas fulltext ani neprobojoval se svym minimalnim podilem. Takze myslim ze to zadna revoluce neni.
Bojim se trosku toho, co udela zobrazovani reklam Skliku v Atlasu z pohledu míry prokliku. Vzhledem k tomu, ze Atlas ma reklamy zobrazovane az dole pod vysledky vyhledavani to znamena, ze mira prokliku bude na Atlasu mensi nez na Seznamu. To muze ovlivnit celkove prumerne miry prokliku a v celkovem dusledku to muze i ovlivnit kvalitu a cenu inzeratu.
Ale snad to maji nejak promyslene a vlastne se to tak bude dit rovnomerne se vsemi inzeraty v Skliku takze rovnovaha by mela byt zajistena.
Souhlasím s e-Jirkou. Koukal jsem se na statistiku vyhledávání na mém serveru a je to drtivě Seznam, odkud lidé chodí. Seznam 88.03%, Google 8.15%, Centrum 2,58%, Atlas 0,48%, Jyxo 0.0.9%.
Myslím, že tahle změna ničemu nepomůže.. Atlas už dávno není tam, kde byl před několika lety.
[2], [4] Souhlasím, že podíl Atlasu ve vyhledávání je malý. Ne však zanedbatelný. Možná to tak z titulku vypadá, ale nemyslím, že by tu šlo o důležitost Atlasu jako takového. Jde o to, že Seznam začíná spolupracovat s dalšími projekty. Možná je tohle malý krok, ale třeba na cestě, která znamená něco velkého.
Se skutecnym prichodem Googlu do Ceska si musi Seznam budouvat jeste silnejsi pozici. Mozna ze nastane jeste vetsi ingerace sluzeb a Atlas bude Seznam v jinem kabate.
AD Sklik: Moznost vypnout zobrazovani reklam na partneskych vyhledavacich, jak to maji Google Adwords, je u Skliku zbytecna. Jine rozmisteni inzeratu by mel vsem inzerentum na dane klicove slovo pomoci/uskodit stejne.
Reaguji na Medvidka [3]:
>Bojim se trosku toho, co udela zobrazovani reklam Skliku
> v Atlasu z pohledu míry prokliku
Míra prokliku sama o sobě není až tak důležitá. Je to *relativní* číslo. Budeme-li předpokládat, že struktura dotazů je na Seznamu i Atlasu stejná, budou inzerenti, kteří inzerují na stejná slova, ve stejné situaci. Pozice pod dvaceti výsledky může udělat hodně zobrazení a málo prokliků (nebo naopak), a tak snižovat CTR (nebo naopak!). Každopádně na tom všichni inzerenti jsou stejně.
> ….
> a v celkovem dusledku to muze i ovlivnit kvalitu a cenu inzeratu.
Cenu to může výrazně ovlivnit pouze pokud se někdo potlouká blízko minimální ceny a hrozí mu vypnutí slova. A ovlivnit kvalitu? Jak?
Přesto myslím, že je zcela na místě dát inzerentům možnost zobrazování na Atlasu vypnout a případně CTR z Atlasu nezapočítávat. Jsem hluboce přesvědčen, že tomu brání jenom technické detaily.
Teoreticky by to trochu zahýbat pozicemi mohlo. Ve výsledcích vyhledávání na Seznamu je inzerátů až 8. Avšak pouze první 3 z těchto se budou zobrazovat na Atlasu dole. Takže pokud by Atlas měl silné vyhledávání, třem nejlepším inzerátům by (nepříliš úspěšným umístěním dole) neustále snižoval CTR a inzeráty na horních pozicích by tedy více rotovaly s těmi na čtvrté, páté pozici.
[8] Toto aj ja považujem za kľúčový problém. Veď práve o tomto bola diskusia a následné len jedno započítanie pre tie dva inzeráty na spodku na sezname.
Trochu smutné je, že si Atlas hodlá podržet své placené pozice, které vypadají velmi podobně jako organické výsledky (akorát místo screenshotu mají logo). Tak nějak jsem předpokládal, že Atlas tyto pozice nechá „vyšumět“. Člověk z Atlasu mě ale v pondělí vyvedl z omylu.
Podíly Atlasu i Centrumu na vyhledávání jsou minimální, odhaduji kolem 1 %. Pozor neplést s návštěvností těchto portálů, ta je obrovská, ale uživatelé tam chodí kvůli jiným službám než vyhledávání (např. e-maily, ICQ apod.)