Nefiltrované vyhledávací dotazy v Skliku

Pozor, pozor! V Skliku se zas jednou taky něco děje a je to extrémně zajímavá, potřebná a významná změna. Sklik nám ode dneška už také zobrazuje vyhledávací dotazy, tedy reálné fráze, které uživatelé zadávali do vyhledávače. Dosud jsme v Skliku viděli jen klíčová slova, která vyvolala zobrazení reklamy.

Odpovídající funkce AdWords, report vyhledávacích dotazů, je jedním z neopomenutelných optimalizačních prostředků. Pomáhá nám nevyhazovat peníze oknem a vytvářet relevantní reklamu. Troufám si říct, že je to skoro první pořádný prostředek pro optimalizaci kampaní v Skliku (přímo v Skliku). Pomůže nám snížit náklady na konverzi, což typicky sekundárně uvolní prostředky k zvýšení nabídky za nyní už relevantnější slovo a tím i získání více konverzí.

Co je ale úplně nejvíc nejlepší, že Sklik na rozdíl od AdWords ukazuje úplně všechny vyhledávací dotazy, nic nefiltruje. V AdWords často získáme vyhledávací dotazy jen pro malou část dotazů, klidně jen 10 %. Někdy tak zjistíme, že velká část konverzí za ještě lepší cenu pochází z dotazů, které stejně neznáme. Nebo naopak, že většinu rozpočtu utrácíme na nevýkonných dotazech, které neznáme. Sklik nám nic netají. Zdá se, že historicky prvně začneme přínosné informace získané z Skliku implementovat do AdWords účtu, nikoliv obráceně.

Kde vyhledávací dotazy najdeme?

Uvnitř každé sestavy pod odkazem Dotazy spouštějící sestavu najdete všechny vyhledávací dotazy, které na sebe navázaly slova z dané sestavy. Vidíte čísla, ne slovo a shodu, které zobrazení reklamy vyvolalo. Dotazy, pro které spouští reklamu konkrétní slovo zíkáte kliknutím přímo na slovo (kromě přesných shod jsou teď všechna klíčová slova klikací). A do třetice data pro celou kampaň nebo účet získáte přímo v reportech – vytvoříte přehled pro klíčová slova a zaškrtnete sloupeček Dotazy. Uvidíte v řádku dotaz a klíčové slovo v konkrétní shodě.

Kdy a jaká data získáte?

  • nejsou filtrovaná – získáte vyhledávací dotazy ke 100 % zobrazení,
  • nejsou upravená – pouze neřeší velikost písmen (všechnny vyhledávací dotazy jsou malými písmeny),
  • dostupná data od 1. ledna 2013,
  • statistiky se objevují průběžně, stejně jako prokliky a zobrazení (nemusíte čekat do pozítřka jako v AdWords).

Tak co, už jste pročišťovali? Narazili jste na něco nadstandardního, nesmyslného nebo vtipného? Podělte se!

16 komentářů u „Nefiltrované vyhledávací dotazy v Skliku“

  1. Ups, a já doteď myslel že sklik ve svém návrhu klíčových slov ukazuje skutečné vyhledávané dotazy, asi proto že tam byly slova třeba i s počtem vyhledávání v jednotkách.Ale používal jsem to spíš jen k SEO účelům takže žádná hrůza. Pokud jsem to teda dobře pochopil, tak teď ty skutečné vyhledávací dotazy získáme jen pokud budeme mít aktivní sklik kampaň ?

  2. Nástroj pro návrh klíčových slov ukazuje hledání ve všech webech vyhledávací sítě Seznamu, nejen na Seznam.cz.

    Tohle ale s nástrojem pro návrh klíčových slov vůbec nijak nesouvisí. Jde o dotazy, na které se zobrazovala „moje“ reklama.

  3. Super věc, doteď se neúplné data dala dolovat z analytics, ale těším se co v kampaní v úterý najdu. Rád se podělím o největší zajímavosti.

  4. Koukl jsem na kampaně svých velkých klientů a úplně jsem se zděsil!

    On ten Google ty dotazy nefiltruje jen tak pro nic za nic!

    Tady to je NAPROSTÁ ŠÍLENOST! Tyhle data nikdy neměly opustit Seznam.cz!!!

    Osobní údaje, intimní data, zcela soukromé životní situace!!! Všechno to tam mám na stříbrném podnose!!! Tohle je na hromadnou žalobu a obrovskou pokutu!

    Pro SEO šamana úžasná kupa dat, ale pro normálního člověka naprostá katastrofa! Cokoliv zadáte do vyhledávače už není tajemství jen mezi vámi a vyhledávačem! Dokážete si představit ty možnosti zneužití, když do skliku nasázím co nejobecnější slova nebo osobní údaje? Tohle ještě bude pořádná aféra! A pro Seznam naprostá ztráta důvěryhodnosti….

  5. Pane Hruska, muzete prosim napsat, v cem je to osobnejsi a intimnejsi, nez treba nastroj pro navrh klicovych slov, ktery uz Sklik nabizi nekolik let?
    At se na to divam jak chci, stale v tom nevidim rozdil, treba se mylim. Budu rad, kdyz mi to vysvetlite.

  6. Vůbec si nedokážu představit, jaké dotazy by člověk musel vyhledávači pokládat, aby se mi ve vyhledávacích dotazech objevily nějaké neveřejné osobní údaje. Prošla jsem už pár tisíc řádků vyhledávacích dotazů a ani náznakem.

  7. Já ty reporty teď lépe prošel a mám tam soukromé smsky, funkční přihlašovací údaje do klientských systémů inzerenta a pár rodných čísel s adresami… A tyhle věci jsem fakt v nástroji pro návrh klíčových slov neviděl.

    A teď si představte, že budu vymýšlet klíčová slova cíleně kvůli sběru exotických dotazů s nesmyslnými inzeráty s obrovskou cenou za proklik, které ale budou vymyšlené pro co nejnižší míru prokliku.

    Dávat ven agregované skutečné dotazy, které zadávají desítky lidí, jako to dělají AdWords, to asi nevadí. Ale pustit ven všechny jedinečné dotazy, které kdy kdo zadal do vyhledávače a náhodou se na ně zobrazila reklama?

  8. Martine, prošel jsem kampaně několika klientů a na nic „zajímavého“ jsem nenarazil, nedokážu si představit co za osobní údaje se takto můžou objevit snad kromě jména, telefonu a v nejhorším případě rodné číslo. Je možné, že uživatelé zadávají intimní dotazy, ale ty zase není možné spojit s konkrétním člověkem.
    Ale podnět k zamyšlení je to zajímavý…

  9. Dobrý den Martine,

    statistiky na dotazy uživatelů slouží inzerentům k pokročilé analýze jejich kampaní, která v Skliku dosud chyběla. Hezky o ní píše Petra v tomto článku.

    Tyto statistiky nelze nijak spojit s uživateli, kteří tyto dotazy do vyhledávání na Seznamu, a do dalších vyhledávačů, pokládali. Z tohoto důvodu se není třeba obávat o vyzrazení soukromých tajemství nebo osobních údajů. Statistiky dotazů označujeme za betaverzi. Budeme sledovat, jak inzerenti tyto statistiky využívají a jaké údaje se v nich objevují. I proto vás chci požádat o zaslání názvu účtu a kampaně ve kterých pozorujete popsaný problém, na email jiri.chomat@firma.seznam.cz.

    Za tým Skliku Jirka Chomát

  10. Přidávám se k Petře, s lehkým úsměvem a kvitací – „no konečne“. Je mě zarazilo, že informace o této revoluční změně nelze najít na Sklik blogu.

    A k panu Hruškovi a jeho osobním údajům – nechápu, nic takového jsem nenašel. To opravdu někdo hledá „Lojza Novák 900213/5555 2 miliony zakopané na zahradě“? A někomu se to chytí na volnou shodu?:)

  11. Pěkný článěk, nicméně proti Googlu mi asi chybí možnost slova rovnou přidat do sestavy, případně přidat jako vylučující.., je to vlastně jen seznam, a přidání je potom už na ruční práci :-) Nebo se mýlím, a někde to tam je?

  12. Jako ostatne temer vzdy – prinosny clanek :)
    Alespon v necem bude mit Sklik navrch :)

    Zajimalo by mne, zda nekdo z vas nevi, jak dostavat do GA data i o vyhledavacim dotazu ? Url si lze nadatlovat tak, ze zobrazuje o kampani naprosto vse, prave vyjma vyhledavaciho dotazu, ktery by se mel az implementovat po spusteni dotazu … Existuje pro to nejaka syntax, nebo se musi clovek smirit s tim, ze je v Analytics proste neuvidi ?:)

  13. Dá se nějakým způsobem vyexportovat vyhledávací dotazy z určitého období, abych s nimi mohl pracovat např. v Open Refine?

Komentáře nejsou povoleny.