Na spuštění partnerské sítě Skliku se čekalo hodně dlouho. Včera Sklik oficiálně partnerskou síť spustil, resp. oznámil otevření volné registrace na blogu. Ve skutečnosti zas až o tak zásadní změnu nejde, protože registrace už je možná dost dlouho a už před asi dvěma měsíci Sklik oznámil, že začíná schvalovat registrované weby třeba na Webtrhu. Změna je tedy spíš v tom, že už je to nazváno jako oficiální a nikoliv testovací provoz. A asi má teď schvalování partnerských webů větší prioritu.
Partnerská síť Skliku je asi prvním opravdu vážným konkurentem Google AdSense v českém prostředí, eTarget a adFOX moc vážně neberu, zvlášť proto, že třeba co se týká cílení je to tristní (nikoliv kontextové). Sklik ale na AdSense v Čechách teoreticky uričtě má. Sice ho v blízkých měsících (asi ani letech) nepřeválcuje, ale může mu být významným protihráčem.
Partnerská síť Skliku
Když zabrousíme trochu do historie, partnerská síť Skliku existuje už několik let. Od začátku do ní patřily weby Seznamu (Novinky.cz, Sport.cz, atd.) a Blog.cz Jyxa, původního vývojáře Skliku. Hned zkraje se zapojily také řádově jednotky testovacích webů. V listopadu 2008 jsem zapojila i své weby a začla zobrazovat reklamu Skliku na Egypťan.cz a PrůvodcePaříží.cz. Nebylo to tenrkát nejlepší, ale byl to začátek. Kontextové cílení plus mínus v té podobě, jaké je dnes přišlo až letos v únoru se spuštěním nového Skliku čistě v režii Seznamu. Původně slibované otevření sítě bylo mezitím odloženo na neurčito, později se začlo mluvit o letošním létě a tak se také stalo.
Cílení v partnerské síti Skliku
Reklamy v partnerské síti se zobrazují kontextově, tj. na základě shody tématu reklamní sestavy (daného klíčovými slovy) s tématem stránky. Pokud se téma shoduje, reklama se může zobrazit. Řazení reklam na stránce pak vychází z aukčního principu podobného tomu ve vyhledávání – kdo dá víc má větší šanci, kdo je relevantnější má větší šanci.
Technicky vzato má Sklik kontextové cílení vyřešené dobře. Troufám si dokonce říci, že v určitých kritériích srovnatelně s AdWords. Pokud je stránka na konkrétní téma, z konkrétního oboru, zkrátka ne takové ty plky o všem a o ničem, dokáže dát Sklik opravdu relevantní reklamu. U obecných, zpravodajských serverů je to samozřejmě něco trochu jiného, ale k takovému obsahu se relevantní reklama prostě přiřazuje blbě.
Screenshot s inzeráty vpravo je z webu Řekyně.cz, stránky o ostrově Rhodos. Můžete vidět, že Sklik dobře poznal, nejen, že se jedná o cestovatelskou tématiku, ale vyhodnotil jako nejvhodnější inzeráty o Řecku, 2 ze 3 jsou přímo o Rhodosu. Moc hezký.
Rezerva sítě
Hlavní rezerva je samozřejmě její rozsah a pokrytí. Teď se spouští, takže teď zkrátka není velká (i když rozhodně už dávno nejde o jednotky nebo desítky webů). Oficiální zprávy se chlubí významnými weby, které už síť získala, mimo těch seznamáckých třeba Nova.cz, Doma.cz, Denik.cz. To zní sice hezky, ale spíše pro velké inzerenty. I u kontextového cílení funguje něco jako princip longtailu. Ve skutečnosti má většina inzerentů nějaký specifický obor a jejich cílovou skupinu těžko osloví na serverech, kam chodí masa. Osloví je na oborových webech. Snad dává jednoznačný smysl, že neoprény prostě nebudete nabízet návštěvníkům na Novinkách, ale zkusíte to raději na surfařských webech. A takhle je to se vším, pokud tedy zrovna nejste T-Mobile, Nokia nebo Česká spořitelna s produktem cíleným na masu.
Oborové servery, třeba i malé, jsou pro obsahovou síť důležité a musí jich být hodně. Ve spoustě oborů partnerská síť Skliku aktuálně weby nemá nebo jich má málo. Přetlak na straně inzerentů je docela dobře vidět – reklamy se zobrazují málo nebo vůbec a velmi často za cenu podobnou té maximální, kterou nabízíte. Je snad jen otázkou času, kdy se to změní, a jak rychle bude postupovat akvizice partnerů. Pro případné partnery je hlavní dobrou zprávou to, že Sklik má hromadu inzerentů, kteří už mají buď cílení do sítě dávno zapnuté (je to ostatně takto defaultně) nebo jen vyčkávají, ale o inzerci mají zájem. O tom není třeba pochybovat – i v AdWords je kontextové cílení velmi oblíbeným nástrojem inzerentů.
Co Sklik při cílení do partnerské sítě neumí
Pokud to srovnáme s AdWords, který má obsahovou síť asi co pamatuju. Tak jsou možnosti celkem pochopitelně zatím dost omezené. Takže s čím se (snad zatím) nedá při cílení na obsahovou síť počítat a můžete na to možná být zvyklí z AdWords:
- Samostatná kampaň pro obsah nelze vytvořit
- Stejně jako tomu bylo dlouhou dobu v začátcích obsahové sítě AdWords, ani u Skliku zatím nemůžete vytvořit samostatnou kampaň pro kontextové cílení (nelze vypnout vyhledávání). To je dost velký problém, protože pro kontextové cílení jsou typicky vhodná jiná slova než pro vyhledávání. Jde to ale částečně obejít nastavením minimálních cen pro vyhledávání.
- Nelze cílit na konkrétní weby
- V AdWords můžete vybrat konkrétní web a cílit reklamu na něj, tedy žádná klíčová slova, žádný kontext, prostě si vyberete weby, co se vám líbí.
- K dispozici je pouze text
- Grafická reklama nebo videoreklama k dispozici není. S tím, co má Seznam k dispozici za weby a obsah si ale velmi dobře dokážu představit třeba inVideo reklamu, jako má Google na YouTube.
- Platba vždy za kliknutí
- To trochu souvisí s reklamními možnostmi a způsoby cílení. Sklik nemá reklamu podobnou display reklamě, takže má v obsahové síti pouze model platby za klik, nikoliv i za tisíc zobrazení jako AdWords.
- Cizojazyčné weby
- Cílení na cizojazyčný obsah v možnostech Skliku není, v síti tím pádem cizojazyčné weby také ne. Tohle je ale zcela pochopitelné.
- Remarketing, obecenstva, demografie, to vůbec
- Zacílit na někoho, kdo u vás třeba už nakoupil nebo kdo navštívil určitou kategorii webu je i pro Google novinka, takže u Skliku to je asi otázka let.
Ostatní věci jsou docela podobné. Předem neznáte seznam webů v síti (a nikdy ho znát nebudete, protože webů je strašně moc a jejich seznam se neustále mění), zpětně ale zjistíte, kde se reklama zobrazovala i jaký měla na kterém webu výkon. AdWords má také nástroj na návrh umístění nebo AdPlanner, který je kromě cílení na konkrétní web dobrý i k představě, na jakých webech se reklama v daném oboru může zobrazovat. Sklik nástroje tohohle typu nemá žádné. Weby, které nefungují můžete vyloučit.
K přidávání partnerů
Těším se, až se začne přidávat spousta nových partnerů, tak jestli máte weby, jen do toho. Ostatně vyzkoušet a srovnat si vše může každý sám. Sklik nabízí rozumné formátování a ani ceny mi nepřijdou špatné (ale těžko srovnat, Adsense už nemám nasazeno hodně dlouho). Takhle třeba vypadá teď můj účet (prý se to smí zveřejňovat, tak to dělám). Zvlášť míra prokliku mi přijde super, nejde o žádné vnucovací reklamy, standardně v pravém sloupci.
Čeho se ale bojím?
Na partnerské síti Skliku bude potřeba odvést ještě velký kus práce a asi to nepůjde tak rychle, jak bychom si všichni (obsahovkou posedlí inzerenti) přáli. A až jednou Sklik dožene současný AdWords, ten se svým mnohaletým náskokem a mnohanásobky programátorů bude už zas úplně někde jinde. Takový „souboj“ ani nemůže malý lokální hráč vyhrát (nezaměňovat za „nemůže uspět“). V tomhle se ale o Sklik nebojím, a už teď je vidět, že programátoři, lingvisti a jiní specialisti na tom dokážou máknout.
Bojím se ale, že se Seznam nechá zlomit davem čekajících vyhoštěnců z AdSense a ve snaze porazit Google ve velikosti sítě bude tolerovat i méně kvalitní partnery na úkor kvality sítě. Google má přísná pravidla. Jednou a dost. Bez milosti partnery ze sítě vyloučí, i když si leckdy myslí že neoprávněně. V tomhle Seznam nesmí být za žádnou cenu měkčí. Bez diskuzí, bez druhých šancí, prostě pryč. Sklik nesmí být šancí pro ty, kteří jinde už šanci nemají! Jako inzerent nechci v síti weby, které nedokáží přivést relevantní návštěvnost, ani weby, které se snaží všelijak obejít pravidla. Tohle už zkoušeli jiné systémy a jak to s nimi dopadlo. Jsou ze hry.
Kvalitativního prvku bych se vůbec nebál. Z osobní zkušenosti můžu potvrdit, že to co obstálo v jiných reklamních systémech dlouho, tak sklik neschválil, takže jedině dobře. Mrzí mě, že v přehledu kódu jaksi chybí navigace a já se nemůžu prolouskat k editování ostatních kódů na „2“ straně.
Ahoj Petro, díky za přínosný článek, jenom bych se chtěl zeptat ohledně toho screenshotu, co máš ze svého účtu, za jakou dobu to asi tak je, díky.
Sklik jsem vyzkoušel jako partner a musím říct, že co se týče relevance dodaných inzerátů, na Google AdSense v žádném případě nemá.
Také už cca měsíc testuji Sklik Partner. Relevance se postupně zlepšuje – první den mi to nabízelo reklamy úplně mimo témata, ale dnes je to lepší a věřím, že se to bude zlepšovat i nadále.
Děkuji za pěkný článek ;-)
[2] Kubo to je zrovna to info, co jsem zveřejňovat neměla v úmyslu. Ale je to více než dva týdny a méně než dva měsíce.
Ahoj, musim byt platce DPH kdyz chci vyuzivat sklik?
Tady je přesně vidět, jak ani seznamáci absolutně netuší, v čem je dnes hlavní výhoda Skliku před AdWords pro malé české partnery:
NEMUSÍ BÝT PLÁTCI DPH!
Tak trochu „křivím hubu“ nad povinným údajem, kterým je telefonní číslo. Osobně si myslím, že potřeba není, vše spolehlivě zasupluje email. Co když jednoduše žádné nemám ? Už jednou jsem byl nucen u operátora měnit své telefonní číslo, protože počet neustále otravujících otravovačů, telefonních spamerů, překročil rozumnou mez. Netvrdím, že prudiči měli telefon na mě ze Seznamu, ale od jisté doby jej prostě na web nedávám. V smluvních podmínkách o telefonním čísle a jeho použití nic není, pokud bych tam dal nějaké vymýšlené číslo, můžu se dopustit asi i porušení podmínek, což není dobrá cesta hned na start spolupráce :) Takže řeším, co s tím :)
Zkoušel jsem Sklik na vysoce relevantním webu o motorkách, reklamy celkem relevantní, super pozice, nicméně oproti AdSense téměř 10x menší CTR – pevně věřím, že to bylo pouze dočasné.
Za naší společnost musím také říct, že u reklam AdSence několikanásobně větší Click Through Rate. Spíš to přikládám skutečnosti, že uživatelé Seznamu trpí větší slepotou pro pravý panel.
Doufám, že zrychlí schvalování nových webů. U jednoho to trvalo měsíc, na druhý stále čekám.
Jiri Benes: Dovolim si odhadnout, že nemusíte být plátcem DPH. U Google je to specifické tím, že vám fakturuje zahraniční firma v rámci EU.
Skvělý článek! Díky!
P.S.: Zkusil jsem nasadit na cestopis o norsku, ale relevance zatím žádná sláva ;)
S tou relevancí si to může chvíli sedat. Jako u AdSense, nejdřív to tam hodí něco obecnýho a pak až si to prozkoumá pořádně robot.
Nevíte, jak je to s cenou za click vyplácenou partnerům v Skliku? V té ukázce vidím 53 kliknutí a provize 82,41 Kč, to jako vážně je tak nízké?
Kontroloval jsem teď Google Adsense a za zhruba stejný počet kliknutí (na českém webu) mám €29.14 :-))
[15] Tak ceny se vždycky liší v závislosti na konkrétním oboru. Důležitá ale není ani tak cena za klik, jako eCPM (efektivní cena za tisíc zobrazení), tj. cena ve vztahu k míře prokliku.
Pěkný článek, je vidět, že o tom něco víš :-), ale obávám se relevantnosti Skliku i po delší době, přeci jen Seznamu lehce ujíždí vlak. Jinak nebezpečí penetrovaných klientů z Adsense je velké a Skliku to bude zvyšovat pracnost, ale nechme se překvapit.
ale jednu obavu mám zase já:
pokud se ve spojení s využitím reklamního systému Adsense objevují zmínky o zhoršování pozic v indexu Seznamu, může být obava po nasazení vlastního reklamního systému Seznamu docela reálná. Dovedu si představit, že Seznam bude upřednostňovat výsledky webů, které tlačí jejich inzeráty.
Té reklamy bude ze začátku asi málo. Takže horší relevance a CPC. Ale mohl by se to časem zlepšit.
http://napoveda.sklik.cz/cz/partner/smluvni-podminky-partnera/
„Partner je povinen veškeré vyplacené provize zdanit podle platného znění zákona o dani z příjmu a plátce DPH dále dle platného znění zákona o dani z přidané hodnoty odvést daň na výstupu a to ke dni uskutečnění zdanitelného plnění“
Moc se v tom nevyznám, ale myslím, že tím pádem na to musím mít živnostenský list, nebo ne?
A když už mám živnostenský list, můžu používat i AdSense?
Díky
Mimochodem, máš tu skvělé články!