Pokles výdělků z AdSense? Desítky procent! Jak je to možné?

V minulém článku o finanční krizi a PPC z pohledu celkových objemů utracených rozpočtů jsem předpokládala růst. Naproti tomu výdělky z AdSense klesají způsobem, který už nejednoho publishera znervózněl. Co se děje, jaké jsou vlivy finanční krize, co krize ovlivňuje až sekundárně a co s krizí souvisí jen náhodně shodným časem projevu?

Předně je opět důležité připomenout, že do PPC rozpočtů z minulého článku spadá jak vyhledávání tak kontext. Řadím sem i placement, který může být placený také za zobrazení. V rámci AdSense nás zajímá kontext a placement (pomineme teď vyhledávání na webech partnerské sítě), nárůst rozpočtů pro vyhledávání tedy publisherům nijak nepomůže. Co tedy aktuálně může vést ke snížení?

  • Pokles rozpočtů pro kontext
  • Trend využívání kontextu jako kanálu pro levný cílený traffic
  • Růst sítě AdSense
  • Smart pricing a zhoršující se kvalita webů
  • Vyloučení webu inzerentem
  • Filtrování inzerentů
  • Kompenzace ztrát Google plošným snížením provize

Pokles rozpočtů pro kontext

Snížení reklamních výdajů může zastavit PPC reklamu úplně nebo může přesunout rozpočet z kontextu do vyhledávání. Tak nebo tak pak dochází ke snížení počtu inzerentů a následně díky nižší konkurenci ke snížení ceny za klik u inzerentů, kteří zůstávají. Hodně inzerentů aktuálně možná nastavuje reklamu na nižší cenu kliku, což vede k témuž efektu.

Trend využívání kontextu jako kanálu pro levný cílený traffic

Kontextová reklama tu není zase tak dlouho. Inzerenti se stále učí. A stále přichází noví, kteří zjišťují, že kontextová reklama je perfektní způsob získání vysoké cílené návštěvnosti. Nakupují tisíce kliků v ceně do koruny až dvou, což samozřejmě znamená desetníkové provize za klik pro publishery. Podíl těchto inzerentů se podle mě dost zvyšuje. Kromě standardních propagací produktů a firem se i stále častěji objevují reklamy na propagaci obsahových webů, ty samozřejmě musí být hodně levné.

Růst sítě AdSense

Síť určitě stále roste, jednak počtem přibývajících webů, jednak růstem jejich návštěvnosti. Čím více prostoru, tím nižší je konkurence v rámci jedné reklamní jednotky. Nižší konkurence snižuje cenu jednotlivého kliku. Při stagnujícím celkovém rozpočtu alokovaném v jednom oboru tak peníze, které se dostanou každému jednotlivému webu klesají. Tak to bude až do doby, kdy růst rozpočtů bude rychlejší než růst sítě.

Smart pricing a zhoršující se kvalita webů

Smart pricing je něco na způsob ochrany inzerenta před méně kvalitními kliky z partnerského webu. Google na stránkách, které vykazují méně kvalitní doručenou návštěvnost (např. tím, že konvertuje výrazně hůř, než je „typický průměr“ v dané oblasti). Určitě nemá cenu přeceňovat význam růstu podílu webů neschopných přinést kvalitní návštěvnost, pokud ale máte pochybnosti o tom, že právě na vašem webu je reklama někomu opravdovým přínosem, pak se nedivte, pokud by byl smart pricing aplikován i u vás. (Více informací o smart pricingu na Googlu nebo u Retala).

Vyloučení webu inzerentem

S weby s minimálním přínosem pro (konkrétního) inzerenta souvisí další věc – možnost zakázat zobrazování reklamy na webu, na kterém to z nějakého důvodu inzerent nepovažuje za efektivní. Samozřejmě tenhle nástroj funguje už dlouho, zvyšuje se ale edukace inzerentů, efektivitu reklamy sledují stále více. Se ztrátou inzerenta přicházíte o peníze, které za reklamu na vašem webu utrácel. Pokud je dost inzerentů, dostane se tam jiný, který ale platí méně, snižuje se konkurenčnost na webu.

Filtrování inzerentů

Stejně jako inzerent může zakázat partnerský web, může partner zakázat web inzerenta. Primární účel této funkce je odfiltrovat konkurenční reklamy. Hodně partnerů to ale využívá k filtrování webů, které málo (podle jejich odhadu) vynáší. Tohle je podle mě velký kámen úrazu. Reklamy jsou totiž řazeny podle eCPM, tedy lepší pozice dostává reklama, kterou je pro Google i partnera nejvýhodnější zobrazovat. Ať už odfiltrujete jakéhokoliv inzerenta, vždy platí, že ten, kterého dostanete na jeho místo bude mít nižší eCPM. Pozor i na okamžité zhodnocení výsledku filtrování – nějaký efekt krátkodobého lepšího výsledku díky nové, neokoukané reklamě na webu je pravděpodobný.

Kompenzace ztrát Google plošným snížením provize

U nás možná objem kontextové reklamy poroste nebo už roste, v zahraničí ale Google zřejmě s finanční krizí zažívá větší ztráty. Kompenzace vlastních ztrát snížením provize partnerům sítě jako důsledek aktuálního stavu i očekávání je samozřejmě čistou spekulací, zároveň ale naprosto logickým a legitimním krokem. Nějaký menší odliv malých partnerů Google asi moc bolet nemusí, dává smysl to riskovat. Případná úprava provizí pak ale samozřejmě nekopíruje průběh pohybu rozpočtů do kontextové sítě v čase. Navyšování bývá v podobných případech pomalejší.

A dobré zprávy?

Určitě nemá smysl panikařit. Možná je situace špatná, ale to je skoro všude. Trh to dříve nebo později vyrovná a kvalitní weby dostanou zase rozumné peníze. Těšit se můžeme i na partnerskou síť Seznamu.

28 komentářů u „Pokles výdělků z AdSense? Desítky procent! Jak je to možné?“

  1. Z pohladu inzeretna mozem povedat, ze efektivita PPC sa rapidne znizila (konverzia). To znamena, ze nastavime minimalnu cenu za preklik a v pripade, ze nepostacuje na zobrazenie KW, tak ju nezvysujeme, ale pockame, kym opat bude zobrazovat za danu cenu.
    Miera prekliku ostala konstantna ale konverzia prudko poklesla => poklesla kvalita webov?

  2. Brilantní teoretický rozbor, i když naprosto odtržený od reality.
    Očekávat, že inzerce v údobí krize poroste, to vyžaduje dohled specialisty.

  3. Osobne si myslim ze to ze google nepublikuje presnou procentualni hodnotu provize je velmi nepruhledne a nemoralni. Klidne to ted muze byt na 20% a nikdo to nepozna.

  4. Ješt se spíš divím že AdSense se někomu stále vypaltí.

    Jejich politika „buď děláš co chcem nebo tě mažu“ a „MY víme všechno nejlíp pokud si to nemyslíš tak tě mažu“ je sama o sobě dost otravná pro každého publishera.

    Pokud jde o větší reklamní sítě vyplatí se jim spíš koupit hotové reklamní řešení a umisťovat na svou síť reklamy podle sebe. Kam, kdy a v jakémkoliv formátu chtějí.

    Z Adsense se postupně stal neefektivní nástroj pro blbečky co si neumí zařídit zisky z reklamy jinak. To je prostě evoluce :-)

  5. Petro máte info od kdy konečně pustí sklik pro partnery naplno? Ne jen testování. Nemělo to už běžet od konce roku? Vím že mají skluz ale možná máte lepší info o aktuálním stavu.

  6. [5] Richi, vůbec nevím. Dřív se o tom ještě mluvilo v řádech týdnů, posledních pár měsíců už jsem ale neslyšela nic konkrétnějšího. Zřejmě to ještě chvíli potrvá.

  7. Kvalitnych stranok je naozaj velmi malo. Kazdy den pribudaju nove, vacsinou prave tie nekvalitne weby. Tak je to v kazdej kontextovej sieti.

    Aleco sa nizkych konverzii tyka, kontext vo vacsine pripadov nie je o direct response.

  8. 2 ra.ri.ta: Celkovy rozpocet na inzerci klesa, ale vetsi cast se presouva do online reklamy, kde je casto lepsi konverzi pomer a mnohem lepsi moznost mereni.

    Tudiz celkovy objem penez v online reklame roste.

  9. No neviem kvalitnych stranok co je to za definiciu? To je taka ze ma konverziu aspon 50%? Podla mna moj blog je uplne relevantny k domenam viac uz byt ani nemoze no napriek tomu ma smartprice neminul. Skor je to o niecom inom ako o kvalite. Je kriza a neda sa porovnavat stav teraz a pred tym. Pre mna je ppc pase, nasadim ho len ak budem mat web s par tisic uips denne, alebo na anglicky pisany web, kde su aj ine ceny. To plati pre adsense ale aj etarget a to iste bude platit aj pre seznamacku verziu, nic sa nezmeni. Dobre casy uz boli, treba sa orientovat na affil tam su vacsie peniaze :D

  10. Ad Filtrování inzerentů: je to súboj optimalizácie na oboch stranách. Keď majiteľ adsense účtu vie, že daný inzerent platí brutálnych optimalizátorov, nemôže sa takýto inzerent diviť, že je na stránkach obsahovej siete filtrovaný.

  11. Ešte k tým percentám. Verím, že k napísaniu článku viedla analýza medziročného porovnania januárov (lednov) 2008 a 2009. Pretože pokles po decembri (prosinci) je v januári predsa samozrejmý, keďže pred Vianocami inzerujú všetci ako zmyslov zbavený, len aby dosiali na obratové provízie, alebo aby im neostali sklady plné vianočných santaklavsov.

  12. Nemam srovnani s lonskym rokem. Za posledni 4 mesice provize od Adsense klesala s stoupala. Leden 09 byl slabsi ale v unoru je provize z kliku o dolar vyssi.
    Delat zavery je v tuto chvili asi brzo. Uvidime co prinese prvniho 1/4 roku.
    Urcite se vyse provize bude lisit podle zamereni webu.

    Kontextove site rostou velkym tempem. MFA webu je strasne moc a vetsina na za moc nestoji. To se samozrejme projevi na kvalite. Kontextova sit, jak ukazuje Adsense + Adfox, musi byt postavena na kvalitnich webech. V opacnem pripade inzerenti omezi inerovani v kontextove siti.
    Vypinani/zapinani kontextu je strasne zajimave pro inzerenty ale muze se to otocit proti provozovateli ppc. Prostory v hledani jsou do jiste miry omezene. Tak jedinou moznosti jak uspokojit poptavku po prostoru je kontext.
    Konverze – opet skvela vec pro inzerenty ale opet se muze otocit proti provozovateli ppc. Navic, drtiva vetsina inzerentu vubec nedokaze s konverzi pracovat.
    Plus zacina na byt na trhu agentur, ktere delaji ppc optimalizaci, preplneno a pocet kvalitnich agentur by se dal spocitat na prstech jedne ruky.
    Kontext smysl ma ale k uz ke tvorbe inzeratu a vyberu se slov se musi pristupovat jinak nez u hledani.

  13. Dobry clanek Petro… Rozhodne ne spekulace, jak nekdo nize pise. Skutecnost je, ze webu s ppc reklamou rapidne pribiva ( at uz jde o jakykoliv ppc system ), ale tim jak se „nafukuje“ prostor pro odkazy se „nenafukuji“ pocty inzerentu, tudiz muze byt, ze prumerna cena za slovo, tedy i provize pro partnersky web klesa… Nehlede na to, ze pokud ma nekdo netransparentne vyjadrenou provizi, tak muze jen doufam a verit ve slusny vysledek…

  14. Petro je to pěkný článek, ale mě paradoxně příjmy z Adsense rostou a to tam mám pořád stejné weby a u některých mi dokonce návštěvnost klesla. Nejvíce je podle mého názoru postižen anglický (americký) trh, tam pokles také pozoruji. U českých webů ale zatím příjmy rostou, sice pomalu ale rostou. V listopadu jsem to chtěl již s Adsense zabalit, ale zase se to zlepšilo a roste do stále o pár procent každý měsíc.

  15. Jan Menšík
    „Celkovy rozpocet na inzerci klesa“
    „Tudiz celkovy objem penez v online reklame roste.“

    Taky zajímavý matematický postup.

  16. ra.ri.ta: Nevim, ceho se snazis dosahnout. Da se to pochopit – rozpocet na reklamu se diky krizi snizuje (reklama obecne – online, v TV ci radiu, na billboardech u dalnice, letacich atp.), proto firmy zacinaji vsazet na levne medium, tedy internet – reklama na webu je nejlepe meritelna, o mnoho levnejsi nez radio/tv a v pripade PPC i snaz prodava (predpokladam, ze v dobe krize jde nejakej branding diky reklame v TV stranou a jde hlavne o cisla prodeju). Aneb proc najednou maji web studia plno prace? Protoze spousta firem dosud prezentaci/prodeje na netu ignorovala, ale najednou zjistujou, ze by jim to mohlo za relativne nizky penize vytrhnout trn z paty…

    Takze matematickej postup mozna zajimavej, ale priklanim se k nazoru, ze pravdivej.

  17. Doufám, že trošku přispěju se svou troškou.. U nás je největší problém s poklesem CTR (reklama se asi rychle okouká) ale i s cenou za klik. Konkrétně od října do prosince 2008 byla každý den průměrná cena za klik 0.08 +/- 0.01 USD a přesně od 1.1.2009 je 0.06 +/- 0.01 USD, ze dne na den skok o cca 25% dolů. Lépe je to vidět na grafu.

    Web je cílen na ČR.

    Jen podotknu, že tyto hodnoty jsou vypočítány z velkého vzorku dat, žádné mini MFA, cca 1.25 mil. kliků.

  18. Jinak jsem zapomněl k článku dodat že já pokles výdělků nepociťuji, asi je to subjektivní a jen v některých segmentech. Když jsem měl třeba koncem roku výdělek 110USD za den (příklad) byl kurz dolaru 18kč teď mám třeba jen 90USD ale kurz je 22kč takže je to v průměru to samé … asi hodně záleží jestli má člověk adsense na jednom webu nebo na 20 webech, pak se výdělky rozloží a někde poklesnou a někde stoupnou. To je ale normální koloběh a nepřipisoval bych to krizi, na tu se vymlouvají jen neschopný manažeři :-)

  19. Mě to právě přijde naopak. Ano je krize, to je fakt. Reklamy se to dotkne tak, že se budou snižovat výdaje na ni. Ale zase nějaká reklama být musí a jestliže se budou pro ni rozdělovat peníze, tak právě internet by měl dostat větší podíl než tomu bylo dříve. Je to díky cílenosti a měřitelnosti úspěšnosti. Proto i do PPC by se mělo dostat více peněz a více inzerentů, kteří doposud nevyužívali tento systém. Tím pádem by se měla zvednout konkurence inzerátů a zvednout CPC. Takže by pak mělo více zůstat i na publishery. Jestli to dává aspoň trochu smysl. No ale taky jak Petra psala, tak Google si může kompenzovat ztráty a provize jednoduše snížit.

  20. Souhlasím s Honzou, že reklama na internetu by měla začít posilovat. Ale bojím se že Google AdSense měl vždy pravidla, která se mohla rychle změnit, takže tam Google mohl klidně zasáhnout.

  21. Peti, mluvíš spíš o MFA a malých publisherech? Protože já to musím zaklepat, žádné brutální poklesy v tržbách z adsense nepozorujeme. Maximálně se objevují běžné výkyvy podle sezóny a samozřejmě se mění částka v dolarech, ale po přepočtu na koruny je to stále stejně dobré. Snad to vydrží :)

  22. [22] Tome mluvím o těch, kterým výdělky padají :-) Mezioborově je to různé, někde to i roste.

  23. No a nemůže mít na snižující se výkon zobrazování reklamy přímo na Google? Např. „Kdo byl první na měsíci“… Detailně jsem to nestudoval, ale řekl bych, že Google za tuto reklamu neplatí. Takže má asi zdarma super reklamu.

  24. Tak tenhle článek by se možná mohl oživit. Tento rok to jde totálně do kopru, oproti stejnému měsíci minulého roku stejný počet shlédnutých stránek vyšší počet kliku a o 45% menší výdělky!!!

Komentáře nejsou povoleny.