Mám s Google Analytics celkem nadstandardní vztah. Jsem v nich prakticky denně už několik let, vyhodnocuju kdeco, sleduju novinky, všechno si zkouším. Dalo by se říct, že se cítím být pokročilým uživatelem. Na druhé straně některé pokročilejší záležitosti ani neumím nastavit, protože jsem většinou přišla k už hotovému, a když přijde na regulární výrazy do filtrů, řeším to dobře zacíleným emailem. Navíc mě dlouhodobě trápí, že v Analytics je hromada věcí, které znám, vím k čemu jsou dobré a umím s nimi pracovat… ale moc je nevyužívám. Ano, za některé rezervy bych se měla stydět. Tak jsem se šla stydět na školení.
Když mi Honza Tichý nabídnul jeho školení Analytics, přišlo to extrémně vhod. Jednak určitá záruka kvality, druhak jistota, že se nebudu nudit i kdybychom se vrtali dlouho v začátcích, protože Honza je komik a má talent na udržení pozornosti. Kromě toho jsem měla notebook už třetí den v servisu, takže školení byl dobrý způsob jak takhle handicapovaný den efektivně využít.
Honza prochází na školení snad všechno, co je potřeba vědět. Naštěstí tam nebyl žádný začátečník, takže vytváření účtu jsme mohli skočit. Šli jsme přes metodiku měření, goaly, e-commerce, měření kampaní, atribuční modely, vyhodnocování klíčových slov a cílových stránek, site search, trackování událostí, až po vlastní alerty, reporting a přizpůsobení panelů. Když školení skončilo nikdo nechtěl odejít, takže jsme se ještě dostali na měření mezi subdoménami a platebními bránami a spoustu dalších otázek.
Co se u mě už pár dní po školení změnilo?
- Začala jsem označovat odkazy na Twitteru a Facebooku, hned mám lepší pocit, že tweetovat články k něčemu je a neztrácí se mi informace o zdroji v přímých přístupech.
- Konečně jsem překonala lenost abych mohla být ještě více líná a vyrobila si několik vlastních panelů, na které se můžu každé ráno kouknout místo abych si to postupně proklikala někde kde to taky je vidět.
- Vlastních přehledů mám hromadu, ale stejně mi v různých účtech různé chybí, tak jsem se překonala, všechno doplnila a přidala ještě pár dalších pohledů na data, které mě v průběhu školení napadly.
- Začala jsem měřit interní vyhledávání i na mém webu. Díky tomu teď třeba už vím, že tu nikdo nic nehledá :-)
Pořádně mě to nakoplo. Bohužel to je zatím asi tak 14,285714 % toho, co jsem si napsala, že musím udělat. (Ano, jednu sedminu nazpaměť a další kouzla s dělením a násobením sedmi jsem se také naučila na školení.)
Doporučení? Jestli nechcete upadnout do deprese z toho, kolik věcí děláte blbě a kolik jich neděláte vůbec a měli byste, připadat si v půběhu dne několikrát jako pitomec, protože vám něco za ty roky zkušeností vůbec nedošlo nebo jste se totálně zamotali ve zdrojích a nakonec si odnést to-do list „co musím udělat ve všech svých GA účtech ještě dnes, jinak jsem úplně v háji“ na týden práce, rozhodně na tohle školení nechoďte!
>>> Začala jsem označovat odkazy na Twitteru a Facebooku, hned mám lepší pocit, že tweetovat články k něčemu je a neztrácí se mi informace o zdroji v přímých přístupech.
Tohle se mi nedaří pochopit. Odkazy z Twitteru jsou přece vidět v odkazujících stránkách jako t.co, podobně i Facebooku. K čemu je označování dobré? O jaké označování vlastně jde – UTM?
Označování pomáhá hlavně při prokliku z aplikace, např. TweetDeck apod.
Lars: je to tak, z aplikací atd. se ztrácí původní zdroj navíc trackuju i který konkrétní tweet to byl, což už ani se zachováním zdroje není vidět.
Trackování v tomto případě probíhá přes UTM, nebo se to dělá nějak jinak?
Jo, pardon, pomocí UTM parametrů to je.