Click fraud – pověra nebo reálná hrozba?

14. 04. 2010 komentáře:  20 kategorie:  Nezařazené

Jedna z nejčastějších otázek začínajících i pokročilých inzerentů v reklamě placené za klik směřuje k podvodnému klikání. I ve spoustě článků, rozhovorů a diskusí na téma PPC najdete jako jeden ze stěžejních bodů obavy z click fraudu. Je to zvláštní, protože s reálným problémem jsem se ještě v našich podmínkách nesetkala, přitom by měl člověk málem pocit, že se to děje pořád a každému.

Co je clickfraud?

Jen v rychlosti – myslí se tím podvodné manuální nebo robotické klikání na reklamu. To jest jednoduše řečeno takové klikání, které nemá nic společného s tím, že jde o nějaký alespoň potenciální zájem uživatele.

V souvislosti s podvodným klikáním jsou inzrenty zmiňovány dvě různé motivace, kterých se obávají:

  • Co když mi budou konkurenti vyklikávat rozpočet, abych nezískal reálné zákazníky?
  • Reklama se přece zobrazuje na webech, kde má majitel z kliknutí provizi. Co když mi kliká na reklamu aby vydělal?

Vyklikávání konkurencí

Jasně, konkurenci, která nám nepřeje úspěch asi máme každý. Možná ta konkurence nemá nic lepšího na práci, než aby klikala na vaši reklamu. A možná jí na tom záleží tolik, že během dne oběhne několik počítačů, vymění IP adresu, naprogramuje si robota nebo podnikne podobné šílenství. Snaží se vám vyčerpat denní rozpočet buď proto, aby vás zrujnovala nebo proto, aby se zobrazovala už jen její reklama. Tomuhle se věnuje každý den pár hodin, protože to dá spoustu práce. Vlastní byznys přitom nechává stranou.

Nezní to moc pravděpodobně, že ne! Pár kliků možná, něco zásadního ne. Mimochodem určitě víte, že vyšší míra prokliku vám může pomoci snížit cenu za klik, kterou budete platit.

Penězchtiví provizní darebáci

U provizních partnerů je motivace odlišná. Z podvodných kliků mají reálný prospěch. Některé weby v partnerských sítích dokonce patří teenagerům, pro které je zajímavých i pár korun, které jim trocha toho klikání přinese. Asi je namístě brát v úvahu, že odhalit to, že na reklamu kliká sám majitel webu není tak těžké. Někteří jsou ale vychytralejší. Zakládají gangy spřátelených klikačů, kteří v rámci hesla „ty mně, já jemu, on tobě“ vzájemně proklikávají reklamy. Útěchou vám snad může být, že reklam na webu rotuje více, takže to neodskáčete na 100 %, a že vaše reklama se zobrazuje na dalších stovkách webů, takže pokud by se něco takového dělo, bude to v zanedbatelném měřítku.

Click fraud politika a mechanismy odhalování

Možná si teď říkáte, že to strašně zlehčuju, a že to co popisuju se opravdu může dít a děje. Jasně, že může. A samozřejmě se najdou vždy další a další, kteří to budou zkoušet. A právě proto berou PPC systémy, alespoň ty pro nás nejdůležitější – AdWords a Sklik, boj s cklickfraudem vážně.

Pro odhalování podnodných kliků vyvíjí sofistikované metody odhalování. Ty jsou založené na analýze dat. To nejjednodušší, co si dokážeme představit je IP adresa klikajícího, uložená cookie nebo sledování statistických anomálií (ať už jde o čas, prohlížeč nebo cokoliv jiného). Ve skutečnosti jde ale o mnohem složitější proces. Žádné konkrétní informace o odhalovacích algoritmech pochopitelně PPC systémy nezveřejňují, to by dávaly záporňákům do ruky přímo návod.

Důležité ale je, že click fraud detekují automaticky. Pokud na nějaký přijdou (nebo i jen mají podezření) tyto kliky automaticky filtrují a neodečítají (resp. vrací) za ně peníze. V AdWords například můžete odečtená neplatná kliknutí přímo vidět, pokud si vygenerujete report účinnosti účtu nebo účinnosti kampaní.

Co se týká partnerských sítě AdSense, tady je jednoznačná politika ochrany inzerenta. Podvodná klikání jsou jsou brána jako neomluvitelný prohřešek a podle toho je s nimi nakládáno. Těmto partnerům je obvykle zrušen účet. Napořád.

Pokud máte opravdu reálné podezření, že podvodné kliky na vaši reklamu proběhly a nebyly automaticky odhaleny, máte samozřejmě ještě možnost kontaktovat podporu, která věc prošetří. Pro tento případ je dobré dodat access logy serveru a veškeré další informace, které vaše podezření potvrzují.

Než začnete panikařit

Možná se vám někdy stane, že vaše reklama vykazuje nebývalou aktivitu, zničehonic je spousta kliků a první co vás napadne je click fraud. Takže pár tipů, co byste si měli prověřit, než začnete reklamu reklamovat:

  • Nezvýšil se vám náhodou s počtem kliků i počet konverzí? Pokud jde o reálné zákazníky, asi není co řešit.
  • Nezvýšil se zároveň počet zobrazení? Pokud stoupla hledanost vašich klíčových slov nebo se významně rozšířil prostor, kam cílíte reklamu do obsahové sítě, logicky vám soupne i počet kliků.
  • Je míra prokliku na normální úrovni? Třeba kolem 50 % aniž byste byli na předních pozicích už je to divné. Když ale máte míru prokliku jednotky nebo dokonce desetiny procent, pak jsou to spíš reální návštěvníci.
  • Podívejte se do vašeho nástroje na analýzu návštěvnosti (např. Google Analytics) na data z PPC systému a porovnejte i s jiným zdrojem návštěvnosti. Trávili uživatelé na webu čas? Prošli více stránek? Neodešli hned? Jsou unikátní? Pak jsou zřejmě reální.

Je důvod mít obavu z click fraudu?

Já myslím, že ne. A co vy? Už se vám podobná nepříjemnost přihodila?


Předchozí: Následující:

Komentáře 20

1
Václav Novotný - 15. 04. 2010, 06.46

Z mé zkušenosti vyklikávání konkurence není tak častý jev, jak by se mohlo zdát. Samozřejmě existuje, ale často jsou to spíše plané obavy. Navíc jak píšeš, je pravda, že tyto kliky by mohly ovlivnit pozitině CTR a konkurenční inzeráty by se mohly paradoxně dostávat na vyšší pozice za nižší CPC.
Z tohoto pohledu by ale mohla konkurence podniknout i opačný útok. Udělala by si stroj, který by ve velkém požadoval reklamu na nějaké slovo, které by ona sama neměla aktivní a tím pokrucovala CTR směrem dolů několika konkurentům naráz, což by mohlo vyústit v pozastavování konkurenčních inzerátů z důvodu nízkého CPM.

2
Jan Korpas - 15. 04. 2010, 07.36

S případem click fraudu jsem se setkal. Jeden můj kamarád si udělal stránky, vložil si na ně AdSense. Ve škole, když šel kolem nějakého veřejného terminálu s internetem, tak si na svých stránkách proklikal nějaký ten inzerát. Je to hodně úsměvné, takhle se asi nikoho poškodit nedá a ani se nedá vydělat :))))

3
Budík - 15. 04. 2010, 08.50

U Google jsou na AdSense opravdu přísní. Kdysi dávno jsem měl na jednom svém webu AdSense na zkoušku. Nějak jsem na to zapomněl a *jednou* kliknul na reklamu, která mě opravdu zaujala. Uvědomil jsem si to až ve chvíli, kdy mi došlo upozornění od Googlu :-)

4
Radek Swaczyna - 15. 04. 2010, 09.12

Před pár dny se na toto téma objevila na SE Landu zajímavá statistika… http://searchengineland.com/report-click-fraud-high-39630

Příliš růžová tedy určitě není :-). Zajímavý je především docela značný rozdíl mezi Evropou a Amerikou přesněji řečeno anglicky mluvícími zeměmi a zbytkem.

5
Jan Menšík - 15. 04. 2010, 09.32

Dovolím si lehce nesouhlasit. Určitě ve většině oborů je click fraud zanedbatelný, ale pak je tu pár provařených, jako incoming a tam je to bohužel denní chleba.

Krásně ve statistikách vidíme, jak při větší viditelnosti reklam v Adwords máme mnohonásobně více přístupů z podezřelých sítí a zemí jako indie atd.

6
Jan Kareis - 15. 04. 2010, 09.54

Jasné, přehledné, pravdivé. Moc dobrý článek díky Petro :-)

7
Jakub Vrána - 15. 04. 2010, 10.19

Ve velkých objemech se to možná opravdu ztratí, ale já když jsem do AdSense pokusně nasadil reklamu na svá školení, tak jsem měl stovky kliknutí ze stránky s koníky a růžovými srdíčky (podle všeho s mizivou návštěvností a zcela mimo obor), zatímco jen desítky z jakéhokoliv jiného zdroje.

8
Retal - 15. 04. 2010, 10.22

Petro, asi nečteš Bena Edelmana, co?
Realita je naopak mnohem horší, než většina tuší. Ruční klikání je zanedbatelná hloupost. Spyware, „click stuffing“, botnety, tam leží opravdové špinavé peníze.

How Google and Its Partners Inflate Measured Conversion Rates and Increase Advertisers‘ Costs
Google Still Charging Advertisers for Conversion-Inflation Traffic from WhenU Spyware
Google Click Fraud Inflates Conversion Rates and Tricks Advertisers into Overpaying

Problém se znásobuje tím, že inzerenti dávají Googlu dobrovolně svá cenná obchodní data.

9
lucas03 - 15. 04. 2010, 10.54

Google si to sam strazi celkom dobre, ale kedze ako kazdy system chce zarobit, robi rozne partnerstva pre maximalizovanie zisku. Tieto pod reklamne systemy som uz videl na warezoch, v invisible iframoch a pod. A pokial viem, google to nebanoval.

Tento problem nie je u nas, skor usa, kde sa click aj oplati.

10
David Grudl - 15. 04. 2010, 11.43

Jaká je motivace provozovatelu reklamnich siti vyvijet velmi sofistikovane systemy pro odhalovani podvodnych kliknuti?

11
Petra - 15. 04. 2010, 12.16

[1] Vašku díky za doplnění. Podvodná zobrazení jsem nezahrnula, i když je to podobný problém. Navíc ze strany inzerenta jsou prakticky nulové možnosti, jak to odhalit (typicky ani nevíš, že je těch zobrazení víc, než by mělo být, protože to nemáš s čím srovnat, pokud to není v milionech).

[5] Honzo to máš asi pravdu, obecně v zahraničí to bude trochu jiná liga – proto ta obezlička na začátku o „českých podmínkách“.

[6] Díky :-)

[9] Martine to se děje jinde, ne nám, ne u nás. Článek se netýká jen ručního klikání, ale to robotické tu zásadně taky nikdo nedělá – i když je fakt, že ta „klasická obava“ je právě z těch lidí co to dělají pro vlastní prospěch nebo cizí neprospěch a především o tom jsem se snažila napsat.

12
Petra - 15. 04. 2010, 12.18

[10] Davide, minimálně ochrana inzerentů. Kdyby to jednoduše šlo, tak to asi dělá každý a to by většina peněz šla do háje a nikdo by inzerovat nechtěl.

13
Kusi - 15. 04. 2010, 15.36

no to klikanie konkurencie je podla mna caste. Ked vidim nijaky konkurencny produkt na trhu a nan reklamu, kliknem si a to uz len preto, lebo skumam trh a chcem vediet, co ponuka konkurencia.
No a co sa tyka detskych warez webov, tak to mam skratka vyfiltrovane. Poznam az prilis vela ludi, ktori bud sami sebe alebo sebe navzajom klikaju na reklamu. A preco? pretoze maju 14 rokov a 3€ je pre nich nevyslovne bohatstvo. Ano, su roboty, ale ked sa niekto preklikne, po 30s si otvori produkt a potom to zavrie, robot toto neodhali.
No a naprikald v Etargete nerotuje tolko reklam, aby sa to nedalo.

14
Václav Novotný - 15. 04. 2010, 15.45

[13] Tak to není vyklikávání konkurence, ale opravdový zájem o inzerovanou věc, ne? :)

15
Igor - 15. 04. 2010, 19.14

1. Mame na klik fraud sledovaci system a naozaj sa to deje. Jedna sa o CZ/SK adwords, ale jedna sa o pomerne zanedbatelne objemy.

2. Vacsim problemom je kvalita privedenych navstevnikov. Napriklad pri inzercii na azet+podprodukty nam prudko klesla konverzia a stupol pocet neprevzatych balikov o stovky percent.

Silne by som preto odporucal rucne triedenie portalov pre zobrazovanie reklamy platenej za klik a dosledne sledovanie konverzii. Cielom predsa nie je navstevnost ale predaj.

16
HC - 16. 04. 2010, 09.19

Podle mě není clickfraud tak obrovským problémem, jak se traduje. PPC reklama valí už nějaký ten pátek a inzerenti nejsou hloupí, platí, protože se jim to rentuje.

17
ds - 16. 04. 2010, 13.14

[15] 2. myslim ze na azet inzerovat nema zmysel.
Ja som tiez rucne triedil portaly, na takom etargete som nasiel asi cez desat, ktore sa zaoberali zarabanim pomocou surfovania na nete a klikanim na reklamenne bannerove pasiky. Takze je co filtrovat, resp. etarget nevyuzivam.

18
Petr Pechar - 14. 05. 2010, 09.01

Velmi zajímavý članek, Petro.
Osobně si myslím, že lidé začínají často panikařit a mluvit o clickfraudu v přpadě, že jim trochu ulítne obsahovka.
Přesně jak jsi uvedla v posledních bodech, každý kdo má podezření by si měl tyto otázky položit.

19
Mr.Vain - 26. 05. 2010, 20.02

Než začnete panikařit
Skontrolujte na koho cielite, s akym textom reklamy a na ake slova/temy. ;)

Na niektorych expertov staci jednoduchy trik. Nova domena a pozmeneny text reklamy. Ak som napriklad mobilny operator O2 a nejaka konkurencia ide po mne, tak hlada mna alebo nejake moje znaky co ma charakterizuju, nie produkt. Zalozim mini firmicku H5N1.sk, nedam modre farby a budem sa tvarit, ze som konkurencia alebo niekto maly, nezaujimavy a za mesiac krachnem. :D

Tip: Druha skupina teenagerov sa zameriava hlavne na drahe reklamy. Staci nespominat v reklame striebro, zlato, pozicky, hypoteky,…

20
Stratka - 29. 04. 2011, 11.26

Dovolím si velmi nesouhlasit, momentálně je pro mne clickfraud velký problém. Pravidelně se mi stává, že během hodiny mám utracenu částku, která mi běžně vystačí na celý týden, přitom google anaytics mi vykáže místo 150 prokliků (uvedeno ve statistice skliku) jen 9 návštěv. Bohužel jak to vypadá firma seznam.cz mi neumí nebo nechce pomoci. Za 650 korun 9 návštěv je velmi špatný kšeft.
A nejvíce mě dorazí, jejich slogan
„Zaplatíte tedy pouze za uživatele, které vám Sklik přivede na vaše stránky.“
Jo 9 návštěv za 650,-

Více takových kšeftů…

Přidat nový komentář

*) Povinné položky

  • 29. 9. 2016
  • 4 840 Kč

(4 000 Kč bez DPH)

Místo: Praha

  • Pokročilá optimalizace
  • Maximalizace výkonu
  • Poslední novinky
Chci na školení 

Google Partners Certified Trainer



Tohle je PPC reklama

Google Partner

Google+