Jak se stát PPCčkařem — příběhy PPCčkařů

Navazuju na článek Jak se stát PPCčkařem s příběhy těch, kteří si tím prošli. Poprosila jsem 6 kamarádů PPCčkařů, aby mi posali své začátky, to, jak se k oboru dostali, co je na tom baví, co jejich cestu ovlivnilo. Uvidíte, že cesta PPCčkaře lze projít mnoha různými způsoby a všechny vedou daleko. Uvidíte v nich i mnohé společné, píle, úsilí, nadšení, samostudium a přijmutí výzvy. Nechala jsem jim volnou ruku a tady jsou jejich příběhy!

Radek Hudák — Slevomat.cz

Radej dělá PPC kampaně Slevomatu. Tedy kampaně jediného projektu, které ale obsahují úplně všechno. Jsou tam velká data, velké peníze, performance i branding, dlouhodobá strategie, i krátké (extrémně krátké) akční kampaně. Spoustu věcí, které se dají automatizovat. Skoro bych řekla takový sen mnoha PPCčkařů.

Radkův příběh

Radek Hudák Ono se na začátek hodí říct, že jsem byl uchvácený internetem hned od začátku, co jsem se k němu poprvé dostal, což bylo někdy na základní škole. Tohle asi trochu předurčilo celé to, co budu nakonec dělat, přestože PPC respektive marketing byl úplně mimo vystudovanou školu se zaměřením na automatizaci a elektroniku. Zlom přišel asi s nástupem do Seznam.cz, kde jsem začal na support pozicích, z nichž se jedna později týkala Skliku a u toho postupně „programoval“ a zjišťoval jak své „projekty“ dostat mezi lidi. Od toho byl vlastně jen kousek začít dělat optimalizátora (ppc specialistu) přímo v Seznamu. Ze Seznamu jsem potom odcházel s tím, že je škoda pracovat jen v Skliku a neumět Adwords a další.

Jako zlom v kariéře beru nástup do Slevomatu kam jsem nastupoval celkem s nožem na krku. Slevomatí Adwords nefungovalo, respektive bylo nevýznamný kanál a úkol zněl jasně: za půl roku být z 100 000Kč v investicích za měsíc na 1 000 000Kč s kladnou ROI. Naopak jako bonus jsem bral absolutně volnou ruku v testech a tom jak se na ten cíl dostaneme. Povedlo se dříve a to je vlastně důvod co mě na PPC strašně baví — výsledky jdou vidět okamžitě a u každého účtu jsou obrovské možnosti jak je zlepšit a dostat se nahoru. Druhý důvod co mě na PPC, nebo obecně online marketingu baví je, že si každý může najít svojí oblast zájmu u mě to je momentálně automatizace kampaní a remarketing s pohledem na CLV. A poslední a obrovsky důležitý je komunita, která se kolem PPC vytvořila pořádají se pravidelné konference, srazy i neformální setkání třeba u piva.

V začátcích jsem čerpal informace hlavně z nápověd jednotlivých systémů a dále blogu Větrovky :). Dnes to jsou dvě hlavní věci jedna povídání si s ostatními v čemž je tato komunita skvělá a sdílná přesto, že jsme všichni ve finále konkurenti. A dále blog Markétky Kabátové, Větrovky a ze zahraničních třeba Search Engine Land a třeba Clix marketing a poté oficiální blogy jednotlivých služeb, kde se objevují novinky.

A co bych dělal pokud ne online marketing? Asi programoval, takže ve finále se stejně krčil před počítačem jen si u toho asi méně povídal s ostatními :)

Karel Rujzl — PPCčkař na volné noze

S Karlem se známe už několik let, odchytil si mě při návštěvě Brna, aby se se mnou seznámil. Načala jsem s ním rozhovor větou „řekni mi o PPC něco co nevím“. Tenkrát ho to asi dost vyděsilo, ale dodneška vedeme dlouhé diskuse a (pravidlené týdenní) brainstormingy nad PPC kampaněmi, a něco, co jsem ještě nevěděla, mi říká pořád. Často slýchám, že na volné noze to má člověk těžké proto, že nemá s kým diskutovat své problémy a posouvat know-how. Tak to podle mě vůbec není pravda, stačí si najít parťáka, s kterým budete své otázky a nápady konzultovat. Pro mě je to Kája.

Karlův příběh

Karel Rujzl Moje první setkání s PPCčkama proběhlo někdy v roce 2006. Pamatuju si, jak jsme se na školení SEO ptali na obědové pauze Marka Prokopa, že jako SEO dobrý, ale co je to to nahoře nad hledáním a jak se tam dostat. Tehdy řekl, že máme přijít na jeho další školení PPC a tak tam později kolega z firmy vyrazil. Brzy jsme měli prvního klienta a pak už to jelo.

Později jsem začal dělat vlastní eshopy a o PPC jsem se staral sám. Vždy když byl chvíli čas, tak jsem sedl, četl Větrovku a hrál si. Bylo super sledovat jak PPC přivádí zákazníky a hned jsem věděl, že když do PPC nasypu peníze, bude větší obrat.

Když jsem s eshopy končil a rozmýšlel se co budu dělat dál, vyšlo mi, že chci dělat to, co mě na celém eshopování bavilo nejvíce — PPCčka.

Pak už to šlo rychle, potkal jsem postupně spoustu super lidí, kteří mému PPCčkování dali směr. Četl jsem blog Roberta Štípka a líbil se mi jeho férový přístup ke klientům. Učil jsem se na Větrovce. Pak přišlo setkání bylo s Markétou Kabátovou a ta mě tím svým nenápadným způsobem inspirovala dál. Obrovská škola a vyvrcholení celého toho snažení pak byla práce v Okay a mé působení v PeckaDesign. V kombinaci s hromadou školení, přečtených článků, hodin na klientech a konferencích jsem co jsem. Stále se učící PPCčkař :)

Markéta Kabátová — uLab

S Markétkou jsme se seznámily, když si mě pozvali do Webnode na školení pro PPCčkaře. Hned mě zaujal způsob, jakým nad věcmi přemýšlí, nic nebere jako dané, poctivě testuje a hypotézy prověřuje. Před rokem založila agenturu uLab, která se zaměřuje na PPC pro globální projekty a startupy. Pro PPC komunitu dělá velkou věc — PPC camp — víkendovou akci, kde cca 35 zkušenějších PPCčkařů sdílí své know-how. Podmínkou účasti je totiž přijít s vlastní přednáškou.

Markéty příběh

Markéta Kabátová První PPC kampaň ve vyhledávání jsem nastavila ještě na vysoké škole. Založila jsem si totiž vlastní eshop s módou, abych získala praxi v oblastech, kterých jsem si přála. Samozřejmě jsem ho potřebovala propagovat a navíc mi došel kupón od Googlu. A tak jsem umně vytvořila svoji první kampaň s jednou sestavou a hromadou klíčových slov (samozřejmě bez měření konverzí) a vesele propálila 1 000 Kč. Nikoho asi nepřekvapí, že když došel kredit, tak jsem ji hned zase vypla. Prostě jsem zažila typický začátek mnoha Adwords samouků.

Až když jsem nastoupila do Webnode, tak jsem pročetla celou nápovědu a najednou mi to začalo dávat mnohem větší smysl. Pustila jsem se tam do přípravy nových kampaní, protože stávající kampaně, které nastavil někdo přede mnou, taky moc nepřinášely zákazníky.

Moje vyladěné kampaně začaly šlapat jak hodinky. PPC kampaně se okamžitě staly naším zdaleka nejúčinnější akvizičním kanálem. Fungovaly tak dobře, že jsem prostě u PPCček musela zůstat. A proč jsem ráda, že to takto dopadlo? Protože je to obor, který se neuvěřitelně rychle rozvíjí, každý rok vidím, o kolik jsem se posunula, a opravdu mě nutí přemýšlet.

Martin Zítek — E-commerce Holding

Martin je PPCčkař, který si prošel klasickým způsobem zaškolení se v agentuře. INBORN (dnes už ale neexistující agentura, resp. koupená AdExpresem) v čele s Ondrou Slámou byl svého času z mého externího pohledu agenturou s velmi dobrým zaškolovacím procesem (řekla bych až drillem) nováčků.

Martinův příběh

Martin Zítek Před 4 roky jsem se začal věnovat marketingu při vysokoškolském studiu, kdy jsem začal pracovat na pozici Media konzultant pro magazínové vydavatelství. Netrvalo dlouho a začal jsem si shánět informace a novou práci, práci kde jsem chtěl mít detailnější a přesnější informace o uživateli a v reálném čase a tak jsem objevil obor PPC.

První důležitý zlom a možná ten nejdůležitější bylo přijetí do INBORNu. Začal jsem se učit co znamená být SEM konzultantem pod vedením Ondřeje Slámy. Prošel jsem si interním školením, byl jsem posílán na školení od Google, Seznamu a dalších. Postupně jsem přebíral odpovědnost nad klienty a jejich účty. Z práce se stal koníček do kterého jsem investoval více a více času a tím i rozvíjel své zkušenosti. Díky konferencím, campům a offline akcím jsem poznal spoustu šikovných lidí, kteří mě inspirovali.

Po 3 letech přišlo další velké rozhodnutí, a sice nastoupení do nové práce v E-commerce Holding. Realita předčila moje očekávání, když jsem zjistil, že PPC je jen zlomek toho, čemu se říká Marketing. Nyní se snažím naučit a pochopit další nejen performance ale i brandové aktivity, které jsou součástí marketingového mixu. Testuji nové nástroje, sjednocuji a unifikuji procesy a hledám ”bugy” a “jednorožce”. Odhaluji, jak je vše mezi sebou propojené a jak se vše navzájem ovlivňuje. Je to pro mě další obrovská výzva a díky svým novým kolegům a super šéfovi do toho jdu s velkým nasazením. Ostatně, je to můj koníček :)

Petra Brodilová — Google

S Péťou jsme se poprvé potkaly už nějakou dobu před mým nástupem do Hájedničky, kde ona už pracovala. David Špinar o ní básnil (spíš se s ní až vytahoval), když mi ji představoval. Za pár týdnů poté, co jsem nastoupila já už ale vyrážela na krátkodobou stáž v Googlu v Dublinu. Bylo jasné, že si Google zamiluje a že si Google zamiluje ji. Do Prahy se vrátila, ale v Googlu už zůstala. PPCčka už jsme spolu nikdy nedělaly, ale občas spolu něco uvaříme.

Petry příběh

Petra Brodilová Na AdWords a čerstvě spuštěný Sklik jsem si poprvé sáhla v roce 2006 v agentuře H1.cz, kam jsem nadšeně nastoupila jako studentka, co se rozmýšlela mezi HR a marketingem pracích prášků, ale pak na VŠE v rámci předmětu Marketing na internetu potkala Davida Špinara. Začínala jsem s linkbuildingem a PPC, ve kterých mě školil Jarek Klimek. Probírali jsme spolu nastavení mých prvních samostatných kampaní i optimalizace již běžících a Jarek mi byl každý den k dispozici na Skypu z Brna. Od začátku jsem do toho vplula dost intenzivně a sebevědomě, takže jsem ani neměla čas myslet na to, jakou mám v ruce (hlavně finanční) odpovědnost.

Objevila jsem velký zalíbení v textech a v tom, jak je bezva něco ovládat a ihned vidět výsledek. Přistupovala jsem ke kampaním analyticko-kreativně, což mi vlastně zůstalo doteď. A taky vlastně dost odvážně, což mě asi posunulo úplně nejvíc. Kampaně jsem optimalizovala na objem a objevovala nové prostory. Ať už novými klíčovými slovy, formáty, nebo posouváním na top pozice. To se v začátcích moc neřešilo, teď je to téma číslo jedna. Taky si pamatuju to vzrušení, když jsem něco nového spustila a chodila se na to každou chvíli dívat. Hrozně mě to bavilo.

Moje zlatý léta v PPC už jsou ale za mnou, přesunula jsem se k videu, kde mě trochu víc fascinuje to, že můžu ovládat rozhodnutí v každé uživatelské fázi, nejen uprostřed a na konci. Každý den ale využívám to, co jsem se díky PPCčkům naučila. Třeba princip aukce a jaký bude důsledek toho, když zvýším nabídku nebo vylepším reklamu. Jak se vyznat v konkurenci a jak být lepší. A to, že se pořád všechno opakuje a vždycky bude existovat něco, co nedoměříme. Jo a taky to, co se hodí i mimo PPC: strukturovat myšlenky, být stručná a výstižná a za vším hledat systém a pochopit ho.

Robert Štípek — agentura KOFEIN

S Robertem se znám asi nejdéle ze všech PPCčkařů, i s ním jsme se krátce pracovně potkali v agentuře pod GroupM. Robert pak odešel na volnou nohu a zdálo se, že je jen otázkou času, kdy si založí agenturu. To se o pár let později stalo. Pomalu rostl a dnes má stabilní a uznávanou PPC agenturu KOFEIN s asi 10 PPCčkaři. Pro komunitu pořádá pravidelná velká setkání s přednáškami — PPC offline.

Robertův příběh

Robert Štípek Před 11 lety nic nenasvědčovalo tomu, že bych se kdy měl věnovat PPCreklamě. Pátým rokem jsem pracoval jako herní designér ve firmě Bohemia Interactive vyvíjející počítačové hry. Pro mnohé práce snů, pro mě v závěru zdroj frustrace s vědomím, že nejsem specialista. Důležitější bylo, že jsem po nocích a víkendech nadšeně tvořil webové projekty a internet obecně byl pro mě svět nekonečných možností. Tvořil jsem weby, hltal novinky a se zájmem sledoval příchod Google Adsense — partnerského systému pro provozovatele webových stránek, který partnerům zajišťoval reklamu na jejich stránky a za ní vyplácel provizi. S Google reklamou jsem se tak seznámil z druhého konce, jako poskytovatele reklamního prostoru. Naučil jsem se rozpoznávat které reklamy mají uživatelé raději, kdy už reklama obtěžuje, v jaké podobě je nejatraktivnější. Byl to jen krok vyzkoušet Google reklamu i jako inzerent.

Nadšení bylo něco, co dnes vštěpuji každému, kdo chce s online marketingem začít. Hned v závěsu je komunita, se kterou si můžete vyměňovat zkušenosti — nebýt na všechno sám. Náhoda mě v začátcích přivedla (jako jednoho z prvních uživatelů) do komunity serveru Webtrh.cz, kde se v té době propojovala velmi kvalitní skupina
internetových podnikatelů a marketérů. Mimo jiné, Webtrhu vděčím za osobní seznámení s Větrovkou :) A skrze komunitu Webtrhu také přišla pozvánka na pohovor na pozici PPC specialista.

Mediální agentury ze skupiny GroupM (dnes majitel agentury H1.cz) si tehdy zakládaly vlastní interní PPC agenturu. Mé PPC zkušenosti byly primitivní a já sbíral odvahu, zda zahodit mnoho let jisté práce a jít do něčeho, co neznám a co se možná nikdy nenaučím. Na pohovoru jsme ihned dostal nabídku práce, během 24 hodin jsem se rozhodl. Tím jsem odstartoval velkou změnu svého života. Agentura mě naučila mnohé základy, přemýšlení a dala mi jako bonus i agenturní vhled a zkušenost. Pak už byla cesta divoká — dva roky práce pro Sklik, několik let na volné noze jako PPC specialista a konzultant a následně založení vlastní PPC agentury KOFEIN.

Reklamou jako takovou jsem vždy tak trochu opovrhoval. Vadilo mi, že ji bylo jen velmi obtížné měřit a vyhodnocovat. A najednou mě cesty osudu přivedly k PPC reklamě. Vše se svým způsobem dalo sledovat, okamžitě jste viděli dopad vaší práce, vidíte návštěvnost, přivedené objednávky, chování uživatelů. A i když se analytika stala mnohonásobně sofistikovanější, vždy se s radostí podívám klientům do očí, protože vím, že jim jejich investice do reklamy PPC reklamy vydělává a pomáhá. Na druhé straně díky pečlivému zacílení a vysoké relevanci uživatele obtěžuje ze všech reklamních kanálů nejméně a nejednou dokonce pomáhá.

Co mě na mé cestě pomohlo? Nadšení. Komunita a sdílení zkušeností. Nebát se výzev, něčeho neznámého. Stále se učit. Jít štěstí naproti. Inspirovat se zkušenostmi ostatních, ale nepřijímat je jako svatou pravdu — zdravě je zpochybňovat a sám si otestovat. PPC specialistou se nikdo nerodí :)

Můj příběh — na volné noze

Nebyla jsem vždycky PPCčkař, nejdříve jsem objevila weby — konkrétně jejich kódování v HTML & CSS. To mě nadchlo strašně a musela jsem se to celé naučit. Brzy už jsem kódovala velké weby a naučila se hodně o SEO, přístupnosti a použitelnosti. Mým snem bylo se ještě tak rok učit a pak napsat do Dobrého webu, kde jsem obdivovala Marka Prokopa a Davida Špinara, jestli by tam pro mě neměli nějakou práci.

Petra Větrovská Náhodou si mě ale David všimnul sám a pozval si mě na pohovor. Já se jen snažila skrýt jak jsem z toho vykulená. Za chvíli už jsem dělala analýzy onpage SEO, přístupnosti a použitelnosti webu. Vedle toho jsem současně kódovala weby pro Internet Info (Lupa.cz, Digizone.cz, atd.) a snažila se dostudovat školu. David s Markem a Vaškem Štruplem za rok odešli a přestože školení PPC už jsem měla dávno za sebou, prakticky jsem se k nim dostala až nyní. Protože to neměl kdo jiný dělat. Začla jsem nejdříve přímo na webu Internet Info, úplně nejlíp do nefungovalo, ale hrozně mě to bavilo a bylo to čím dál lepší. Další kampaně už byly mnohem těžší — incoming agentura. Brzy jsem opustila školu, kódování i vše ostatní. Zůstala jsem jen u PPC — měřitelnost, viditelné výsledky, možnost něco vymyslet a obratem tím vydělat, to mě strašně nabíjelo.

Musela jsem toho hodně přečíst, všechno vyzkoušet. Tenkrát mi v ještě v Dobrém webu hodně pomohl Martin Kopta, který toho o PPC hodně věděl a pomáhal mi odhalovat i návaznosti na ostatní obory. Ale hlavně mě naučil nad tím hodně přemýšlet. Možná jsme se dostali k otázkám, na které mi už nedokázal dát jasnou odpovdět a nebo to dělal schválně, ale směroval mě k tomu si na věci přijít. Vymyslet způsob, jak zjistit, jak systém funguje, naučil mě testovat, prověřovat, hledat souvislost, příčiny a následky. To bylo nejvíc. To neustálé objevování mě pohltilo a brzy už jsem jen tak nestřílela od boku, ale měla jsem čím dál víc pocit, že vím, co dělám a že to dává smysl.

Brzy jsem začla psát tenhle blog, čímž jsem se stala známnější a otevřela si tak cestu k PPC komunitě.

Máte vlastní příběh? Přidejte ho do komentářů!

5 komentářů u „Jak se stát PPCčkařem — příběhy PPCčkařů“

  1. Zdravím Petro. Díky za inspirativní čtení.
    Můžeš ty, nebo někdo z kolegů prozradit, jakou cestou jste na začátku získali své první klienty?
    Když si představím situaci, že jsem člověk, který s PPC pracuje, v agentuře nebo v konkrétní firmě a zvažuji, zda nezačít pracovat na volné noze, tak mám největší dilema, kde sehnat první měsíc/e klienty, abych se uživil.
    Díky za sdílení tvých zkušeností. Jirka

  2. Já jsem měla v době odchodu na volnou nohu už hodně vybudované jméno, takže klienti se zkrátka ozývali. Podobně to bylo pokud vím i u Roberta a Karla. Takže s „aktivním“ sháněním klientů úplně poradit neumím, nikdy jsem to nedělala. Dobrý základ asi bude profil na navolnenoze.cz.

  3. PPCečkárov bude treba stále viac a viac, pretože si myslím že konkurencia v ppc je veľmi slabá, ceny sú nízke apod. (aspoň na Slovensku) a tým pádom tu je veľká diera na trhu a inzerenti môžu relatívne veľmi lacno do ppc investovať len im treba nato špecialistov, ktorý sa v danom obore vyznajú a takých už je celkom pomenej.

  4. Reakce na Jirku (a podobné), já třeba dělám webové stránky a věci kolem webu a PPC již nějak poslední dobou nestíhám, zákazníci tak končí u agentur, které spíše řeší jak udržet zákazníka a profitovat, než dělat pro něj PPC. Pokud tedy někdo chcete spolupracovat ozvěte se mi. (snad zde nevadí takováto poptávka)

Komentáře nejsou povoleny.