Jak poptat PPC reklamu

25. 03. 2014 komentáře:  22 kategorie:  Nezařazené

Rukama mi prošly řádově stovky poptávek na správu PPC reklamy. Do agentury i soukromě, od klientů, konzultantů, accountů i kolegů z jiných oddělení nebo partnerských agentur. Od malých klientů po pozvánky do velkých tendrů. Od lidí, kteří by online marketingu rozumět měli a měli by vědět co chtějí, přes firmy, které do toho dávají tak velké peníze, že by měly poslat sakra dobré zadání, až po ty, kteří tomu z charakteru své pozice celkem logicky moc rozumět nemůžou. Napříč nimi se velká většina se nevyvarovala některým typickým chybám. Jak se jim vyvarujete vy?

Nechtějte „mít tu PPC reklamu“

Úplně nejčastější poptávka na správu PPC vypadá zhruba takhle: „Dobrý den, poptávám PPC reklamu pro svůj eshop, prosím pošlete mi nabídku.“ Občas okořeněné o pár přídavných jmen typu levně, kvalitně, rychle, žádostí o reference, případně jen maličko konkrétnějšími informacemi a nějakými zdvořilostními frázemi.

Už tady pozor. PPC reklama není žádná univerzální služba, nastavení kampaně ani její správa je pro každý projekt i pro každý vytyčený cíl různě pracná, zpravidla se naceňuje dle náročnosti. Řemeslníkovi taky nenapíšete „Chci novou kuchyň, řekněte mi cenu„. Bude chtít vědět, jak velký, máte prostor, co všechno tam chcete mít, jaký materiál použít. Stejně tak PPC specialista bude potřebovat vědět, jaký bude rozsah inzerce, co je pro vás prioritní a čeho vlastně chcete dosáhnout.

Úplně elementární informací je web a produkt, který se má inzerovat. Už jen čistě z webu vypadne pár podstatných informací – dá určitou představu o rozsahu kampaní (bude potřeba pár desítek klíčových slov na propagaci kadeřnictví nebo to budou desetitisíce slov pro propagaci eshopu se sportovními potřebami?), o jejich souladu s publikačními pravidly PPC systémů (není dál co řešit, pokud chcete propagovat eshop se zbraněmi, prostě to nepůjde) a dává určitý náznak budoucí zvolené strategie (máte zajímavou novou službu, ale nikdo ji hledat nebude, proto se zaměříme hlavně na obsahovou síť místo vyhledávání).

Důležité jsou ale i další informace – jak funguje váš byznys, jaké jsou vaše priority, kdo vám konkuruje, jaké jsou vaše konkurenční výhody nebo jak dobře vám web konvertuje. Je samozřejmě kompetencí PPC specialisty, aby z vás všechny potřebné informace dostal. Je tedy úplně v pořádku, když napíšete jen základní informace a naznačíte, že jste připraveni na další otázky.

Mluvte o svých cílech

Dobře nastavené cíle kampaně jsou klíčem k dobře vedené kampani a také jednoznačně měřitelným kritériem její úspěšnosti. Snažte se dobře definovat svůj cíl. Vaším cílem není běžící kampaň. Chcete vydělat, získat nové zákazníky, více odběratelů newsletteru nebo třeba zvýšit návštěvnost. Kolik toho chcete? Vím, že co nejvíce za co nejméně, už jsem to slyšela asi tisíckrát. Definujte přesněji. Vy víte, kolik máte marži, vy víte, jestli je vaší aktuální obchodní strategií obrat nebo zisk. Vy víte, kolik si můžete dovolit zaplatit za nově získaného zákazníka, jaké jsou vaše marže, kolik chcete mít zisk. Vy víte, kdy budete skákat radostí nad výsledky. Tak to svému budoucímu obchodnímu partnerovi řekněte!

Nebojte se říct, kolik na to máte peněz

Velmi často jsem se setkávala s vyhýbavými odpověďmi ve chvíli, kdy přišla řeč na rozpočet. PPC specialista se na rozpočet neptá proto, aby si otipoval, kolik z vás může vytáhnout. Není třeba nic tajit. Pokud existuje rozpočtové omezení, do značné míry ovlivňuje zvolenou strategii kampaně a je také možné, že vaše finanční představa není pro splnění cílů prostřednictvím PPC reálná. Ušetřete čas na obou stranách sdělením vaší představy. Potřebný rozpočet vám PPC specialista samozřejmě může sám zhruba odhadnout, ale jedině v případě, že zná jasně váš cíl. Kampaň „na boty“ se dá udělat za 10 i za 200 tisíc.

Nechte si poradit

Pokud si nevíte rady, nevymýšlejte zadání jen pro to, aby bylo. Nepředkládejte požadavky, které nemají nic společného s obchodními cíli. Opravdu v 99,9 % případů nechcete kampaň, kde budete na prvním místě, kampaň, ke které použijete váš reklamní slogan z letáku nebo kampaň s alespoň pěti inzeráty a sto klíčovými slovy. Pokud se v PPC zatím dobře neorientuje, možná se vám podaří nějaký méně správný požadavek vytvořit, ale pamatujte, že pokud vám ho PPC specialista rozmlouvá, není to ani tak proto, že by byl něco líný udělat, naopak to s vámi spíše myslí dobře. Dobrý dodavatel vám poskytne to, co pro vás bude považovat za nejlepší. Špatný dodavatel vám poskytne přesně to, co si objednáte nebo to, co nabízí všem ostatním.

Poptali jste? Chodí vám poptávky?

Máte vlastní dobré nebo špatné zkušenosti s PPC poptávkami? Podělte se v komentářích!


Předchozí: Následující:

Komentáře 22

1
Robert Štípek - 25. 03. 2014, 08.15

Ono, at uz poptavajici napise ‚chci tu ppc reklamu‘ nebo ne, poptávaný správce kampaní si stejně všechny chybejici informace vyzada.

Je to stejné jako presne uvadis s tou kuchyní (hezký příklad btw). I ja bych prodejci napsal ze chci kuchyni a zeptal se co vsechno potrebuje vedet. Nejsem schopny tusit, zda prodejce potrebuje znat pocet spotrebicu, umisteni odpadu, nebo to kolik nás bydlí v domácnosti. Takze at me prodejce pozada o vše, co potrebuje znát.

Ale bylo by hezke si usetrit cas tim, ze by uz v uvodni poptavce prislo kompletni zadani se vsemi informacemi :-)

2
Lukáš Pítra - 25. 03. 2014, 08.18

Péťo, jak je to v PPCčkách s poptávkami vč. nějakých garancí nebo jištění? Dává to, narozdíl od SEO, nějaký smysl?

3
Jan Štráfelda - 25. 03. 2014, 10.02

Speciálním a přitom častým případem jsou firmy, které už PPC reklamu zkoušely, ale nefungovala jim. Obvykle proto, že si z neznalosti vybraly nekvalitního dodavatele. A ten z nich tahal peníze, často pod rouškou jakési tajemné magie. Což ty firmy na jednu stranu tuší a proto shání někoho jiného, na druhou stranu si s sebou nesou spousty předsudků a lží.

Prvním krokem takové spolupráce je pak obvykle krátké zaškolení, aby ve firmě pochopili, jak mohou PPCčka nasedat na jejích byznys a další online aktivity, že účty mají patřit jim, na jaké fráze a publika se zaměřujeme a proč, za co vlastně platí, jak mají efekt měřit a vyhodnocovat, jak počítat návratnost…

4
Jakub Herrmann - 25. 03. 2014, 10.11

Super článek :)

Mě se také už stalo, že jsem dostal poptávku:
Chci ppc na webu xxx a potřebuji vědět kolik konverzí mi vaše ppc správa přinese.
Když jsem odepsal co vše budu potřebovat za informace, pro jakýsi návrh spolupráce, odpověď přišla:
Nevím proč po mě chcete takhle citlivé údaje, myslím že jsem vám zadal vše důležité.
Tím celá komunikace skončila :D

5
Michal Královič - 25. 03. 2014, 13.26

Nedávno mi prišiel jeden dopyt v štýle:“Potrebujem od Vás spravovať PPC kampaň. Texty a kľúčové slová mám. Za nastavovanie a meranie nechcem platiť.“

Pri takých prípadoch často nepomôže ani citlivé usmernenie, ako to vlastne funguje :)

6
Talmer - 25. 03. 2014, 14.28

Nejlepší zadavatelé jsou tací, kteří před začátkem spolupráce vůbec nevěděli, že nějaká PPC reklama existuje. Těm lze snadno poskytnout to, co je pro ně nejlepší.

Nejhorší jsou ti, kteří odmítají sdělit i základní potřebné informace a „naprosto přesně“ vědí, co chtějí.

7
Lukáš Krejča - 25. 03. 2014, 16.20

ad 4) Jakube, tak bohužel ne všichni podnikatelé a manažeři firem můžou být v PPC natolik vzdělaní, aby hned přesně věděli, co chtějí, a proč potřebujete vědět které informace. Myslím, že součástí konzultantské práce je i vysvětlovat, proč něco funguje tak a ne jinak…

8
Petra Větrovská - 25. 03. 2014, 19.21

[1] Roberte ano, i to píšu. Jde mi spíš o to uvědomění si, že ty informace jsou potřeba. Jak říkáš, když chceš koupit kuchyň, zeptáš se, co potřebují vědět. To je ok. Problém vidím v tom případě, kdybysis myslel (a tak opravdu spousta klientů uvažuje), že kalkulaci na kuchyň dostaneš jen na základě „chci kuchyň“.

9
Petra Větrovská - 25. 03. 2014, 19.23

[2] Lukáši garance… No, nevím, pokud jsou smlouvy, tak má klient obvykle možnost ji vypovědět při neplnění výkonu. Ale z principu garance nevídám často, protože tu taky není co garantovat.

10
David Gašper - 25. 03. 2014, 20.31

Dobrý den, před pár lety jsem s bratrem požádali o správu PPC u Bob Regnerus http://bobregnerus.com/ On nám byl doporučen, jako nejlepší expert v oboru u Ali Brown. Kontaktovali jsme ho a představili mu náš projekt, který jsme chtěli rozjet nejprve v USA. Splnili jsme všechny jeho požadavky na spolupráci a zaplatili zálohu $ 6,000. Napsal pár emailů a jednou s námi měl Skype hovor. Nic pro nás neudělal a od té doby jsme od něho neslyšeli :-)

11
Robert Štípek - 26. 03. 2014, 09.12

David: Jistě máte smlouvu o spolupráci včetně závazků z ní vyplývajících, takze se právně domáhejte naplnění. To, že firma sídlí „daleko“ preci neni duvod nechat to byt.

12
David Gašper - 27. 03. 2014, 09.25

Roberte, bohužel nemáme žádnou smlouvu! Skočili jsme na špek podvodníkovi z USA, který je TOP v oboru PPC a spolupracuje i s Perry Marshallem…

13
Miloš Žáček - 27. 03. 2014, 21.08

Celou problematiku úplně přesně vystihuje poslední věta článku.

14
EasyTask - 31. 03. 2014, 22.36

Kdyby to náhodou nebylo se tvým souhlasem Petro, tak abys věděla, že si celý tvůj článek zkopčili – http://blog.easytask.cz/jak-poptat-ppc-reklamu

15
Petra Větrovská - 01. 04. 2014, 09.32

Bylo to s mým souhlasem, ale díky!

16
Jiří Najman - 11. 04. 2014, 12.31

Hezký článek. Řekl bych, že hodně univerzální. Místo PPC se dá dosadit SEO, reklama, marketing,… Prostě cokoli z oblasti marketingu. A myslím, že ne jenom z oblasti marketingu.

Utajování rozpočtu a nedostatek informací je smrt každé reklamní kampaně.

17
Špatná poptávka neexistuje. Je to jen volání o pomoc. — Karel Borovička – INNOVIO - 23. 04. 2014, 14.32

[…] Větrovka napsala návod jak poptat PPC. Je to dobrý počin pro znalejší klienty. Pro lidi, kteří už ví, co chtějí a ideálně i […]

18
M. - 05. 06. 2014, 07.46

Dobrý den prosím Vás o radu mám v placeném Google Apps klasický Adwords účet a teď potřebuji MCC (Mé klientské centrum). Systém mi registraci MCC nedovolí protože k mému e-mailu (Google Apps) již Adwords účet existuje ale můj šéf trvá na tom :) že musím MCC založit na tento e-mail. Když v již užívaném Google Apps účtu zruším nynější klasický účet Adwords, dovolí mi systém zaregistrovat na ten e-mail MCC? Už jsem z toho zoufalá :) proč je všechno tak složité?

19
Antonín Smělý - 10. 09. 2014, 06.47

[8] Dobrý den Petro, není to tedy běžné? Napadá mě ku příkladu garantovat splnění cílů, které můžou a nemusí být dobře nastavené, třeba na základě nějakých poměrů dat. Samozřejmě chápu, že taková měřítka se těžko zakotvují, ale pokud jsou založená např. na již běžící a existující kampani, dávalo by smysl, že by se PPC specialista zaručil zlepšení faktoru A o 30 % nebo zvýšení poměru Faktoru X k Faktoru Y. Jestli Vám to dává smysl.

20
Daniel Nytra - 12. 12. 2014, 09.30

Čistou marži asi vůbec nikdo z menších podnikatelů nezná. Při počítání výnosnosti reklamních kanálů se ale docela hodí :)

Klasický postup:
1. založím rychle eshop jako soused
2. pošlu tam lidi z PPCček, z toho SEa
3. koupím si Porsche :)

21
Vlastimil Kopytov - 18. 05. 2015, 14.28

Početné množství našich zákazníků poptává PPC kampaně formou: „chceme reklamu na Google a Sklik.“ Snažíme se většinou sami porozumět oboru a produktu zákazníka, protože většinou zákazník očekává pravě od nás, že jim povíme jaké jsou jejich výhody a benefity ve srovnání s konkurencí.)) Naprosto souhlasím s Petrou co se týče rozpočtu – už se nám stávalo, že zákazník po týdnu od spuštění kampaní z ničeho nic se přizná že do PPC chce investovat pětinásobek toho, co říkal na začátku.

22
Michal Šiška - 26. 01. 2016, 20.44

„Nechte si poradit“ je asi ten nejzásadnější bod celého článku. Mělo by u něj být alespoň 10 vykřičníků. Setkal jsem se s klientem, který chtěl nastavit PPC kampaň a řekl mi „Potřebujeme to nastavit a pak jednou za 3 měsíce zkontrolovat.“ Tak jako co mu na to říct že? I přesto, že se mi tenkrát nepodařilo klienta přesvědčit, že takto PPC nefunguje a že výsledky se pravděpodobně nedostaví, tu zakázku jsem vzal, ale dneska už bych to neudělal.

Přidat nový komentář

*) Povinné položky

Tohle je PPC reklama


Google+