Jak se stát PPCčkařem

04. 01. 2017 komentáře:  4 kategorie:  Nezařazené
Poslední dobou se mě čím dál víc lidí, většinou začínajících marketérů, ptá na to, co to vlastně obnáší, živit se jako PPCčkař při rozhodování o tom, co budou v životě dál dělat. Mohla bych říct, že je to skvělá práce, stačí se hodně učit a ještě víc přemýšlet, dát do toho srdíčko a zvládne to každý. Ale na to se vlastně nikdo neptá. Chtějí vědět co, kdy, jak a proč. Pokusila jsem se odpovědět nejčastější otázky tak, jak to vidím já. A jako bonus — navazující článek s příběhy o začátcích 6 úspěšných PPCčkařů (plus ten můj).
Proč si myslím, že o tom něco vím? Protože PPC dělám už 12 let a za tu dobu jsem tuhle otázku řešila mnohokrát, z různých stran. Jednou jsem také začínala. Pracovala jsem v agenturách, kde bylo mojí prací mimo jiné přijímat do týmu nováčky a vychovat z nich profíky. A několika dalším firmám jsem pomáhala jako odborný konzultant s pohovory a sestavením jejich inhouse tým. Desítky dalších budoucích, začínajících nebo už zkušených PPCčkařů potkávám na přednáškách pro studenty, certifikačních školeních Googlu i oborových akcích. Dá se říct, že nadějného PPCčkaře poznám po pár větách. (Pozn.: Píšu ve zkratce PPCčkař, ale myslím tím PPC konkrétně v AdWords a Skliku.)

Je po PPCčkařích poptávka? Dělá to už přece každý…

PPC lidi někdo shání pořád! Není měsíc, aby se mě někdo nezeptal, jestli o nějakých volných nevím. Nevím. Nedostatkovým zbožím jsou hlavně seniorní PPCčkaři. I proto se hodně firem, zejména agentur, rozhodlo jít cestou vlastní výchovy. Přijímají juniorní nadšence, které vše naučí. I ti se ale neshánějí snadno. Není těžké naučit se naklikat pár reklam a i proto se do oboru pouští poměrně hodně lidí. Když na to přijde, PPC může dělat i cvičená opice, ale ty nikdo nechce. Poptávka je po těch, co to dělají dobře a umí nad tím i přemýšlet.

Jakou školu by měl mít PPCčkař vystudovanou?

Je to jedno. PPC není studijním oborem na žádné škole. Dokonce na něj neexistuje ani samostatný předmět. Na některých školách se s ním setkáte na jedné dvou přednáškách v rámci online marketingu. Samozřejmě není na škodu mít nějaké znalosti marketingu. Pokud jste se při studiu cíleně vyhnuli oborům, kde byste mohli narazit na matematiku nebo statistiku, brala bych to jako varovný signál — PPC je hodně o číslech a pokud je nemáte rádi, je to překážka. Já mám za sebou Fakultu Informatiky a statistiky na VŠE, specializaci na informační a znalostní inženýrství. Až mnohem později jsem si uvědomila, že jsem vlastně studovala i teorii vyhledávání, tak vzdálené praxi to bylo. PPCčkařem se zkrátka nestanete ve škole. (Ale můžete se jím stát už při škole.)

Jaký má být budoucí PPCčkař?

Nutností je dobrý pravopis, analytické a byznysové myšlení a nadšení pro věc. Všechno ostatní se dá naučit. Práce s čísly vyžaduje pečlivost, psaní textů trochu kreativity. PPC reklama nefunguje sama o sobě, takže dříve nebo později je třeba se zorientovat i v souvisejících oborech, zejména fungování a použitelnosti webu, SEO a ostatních zdrojích návštěvnosti. Je potřeba umět přemýšlet a přemýšlet v souvislostech. V PPC neustále stojíte před otázkou proč se to děje. Proč kampaně klesají, když je nijak neomezujete. Proč rostou, když jste nic neudělali. Proč meziročně stagnujete, když máte lepší nabídku. A možných příčin může být mraky. I když se to možná nezdá, do značné míry je to práce, která vyžaduje technickou zdatnost. Setkáte se s analýzou dat, skripty, API, pokročilejším zpracováním dat v minimálně v Excelu, automatizací, regulárními výrazy, apod. I v rámci PPC jsou ale různé typy pozic. Na juniorní pozici se víceméně očekává hlavně precizní plnění zadaných úkolů, hledání klíčových slov, psaní textů, vytváření podkladů pro reporty, apod. Nikdo nečeká prezentaci před klientem, vymýšlení strategií a interpretaci složitých dat. Někdo se z pozice juniora neposune celý život. A není to špatně, v rámci PPC týmů jsou pracovití a pečliví lidé, na které je spoleh hodně potřeba. V týmu také budete mít lidi, kteří umí něco více, něco méně. Třeba právě techničtější lidi, kteří vám poradí tam, kde už nevíte. Pokud chcete pracovat samostatně, budete muset pojmout sami.

Co PPCčkař dělá?

Cílem PPC kampaní je obvykle přinést nějakou hodnotu projektu (klientovi). Tou hodnotou je nejčastěji výkon — PPCčkař bojuje za zvýšení zisku nebo tržeb, zefektivnění nákladů. Někdy výkon není dostatečně dobře měřitelný a cílem je přivést na web co možná nejrelevantnější návštěvnost za dobrou cenu. Nebo se snaží zvýšit povědomí o značce. Co je konkrétně nejčastější činností PPCčkaře (seřazeno od činností, s kterými PPCčakř spíše začíná)?
  • Píše přesvdědčivé texty — snaží se zaujmout, snaží se přimět co nejvíce lidí k tomu, aby na reklamu klikli, ale zároveň, aby to byli takoví návštěvníci, u kterých je potenciál, že opravdu splní daný cíl (nakoupí).
  • Hledá relevantní klíčová slova — taková, která budou hledat i potenciální zákazníci, snaží se najít všechna a hodnotí jejich relevanci (a smysl pro inzerci)
  • Pracuje s cenami — někdy má stanové rozpočty na kampaně, které musí dodržet. Především ale musí nakupovat jen takovou návštěvnost, která finančně dává smysl, je rentabilní. Cena klíčových slov a schopností jejich konverze se hýbe s konkurenčností, sezónou, konverzním poměrem webu, změnami na trhu, změnami cen produktů, atp. PPCčkař na změny ve výkonu musí pružně reagovat a upravovat cenové nabídky tak, aby reklama dosahovala maximálního výkonu a plnila finanční cíle.
  • Optimalizuje kampaně — pod tím se skrývá celá řada činností, jejichž cílem je zlepšit kvalitu a výkon kampaní, někde ušetřit, napsat ještě lepší text, získat více kliků, snížit cenu za klik při zachování pozice, apod. Zkrátka prochází kampaně do detailu a hledá, co by se kde dalo zlepšit. Hodně pracuje s daty a reporty PPC systémů. A těch dat je hodně.
  • Vyhodnocuje — nejen celkové výsledky kampaně, ale především dílčí výsledky. PPCčkař hodně testuje, aby ověřil hypotézy a nalezl nejlepší nastavení kampaní. A testy musí vyhodnotit. Sleduje dílčí výsledky, srovnává i data z jiných zdrojů, vytváří závěry. Hodně pracuje s Google Analytics, případně dalšími analytickými nástroji.
  • Reportuje — ať už pracuje napřímo pro klienta nebo v agentuře, vždy je někdo, komu je potřeba obhájit výsledky. Říct, jak si kampaně stojí, co se povedlo, co se nepovedlo, co se v kampaních děje. Obvykle také musí s klientem přímo mluvit.
  • Navrhuje strategie — vymýšlí, kde oslovit ty správné lidi, jaký příběh bude mít remarketingová kampaň nebo jaké cílení kampaní je nejlepší. Řeší, jak pojmout akční a sezónní kampaně, návaznost vyhledávání na kampaně v ostatních médiích, apod.
  • Hledá příležitosti — i když všechno funguje, hledá co dál. Kde ještě najít pár konverzí. Co se ještě nezkusilo. Co se zkusilo už dávno a mělo by se zkusit znovu. Co se zrovna děje kolem a dá se na to PPC kampaní zareagovat. Co by se dalo automatizovat. Zkrátka jak přinést ještě víc.
  • Řídí klientská očekávání — seniorní PPCčkař musí pracovat s lidmi, především zadavatelem. Při hledání příležitostí nejednou v dobré víře šlápne vedle. To nevadí, to k tomu patří. Ale musí umět komunikovat, musí vědět co dělá, říct co dělá a proč to dělá. A předcházet nepříjemným překvapením. Musí umět nastavit očekávání klienta (šéfa) tak, aby za úspěch oba brali totéž.
  • Učí se — pořád. A testuje novinky.
Není to trochu stereotyp? Tuhle otázku jsem poprvé dostala, když jsem dělala PPC asi rok. Tenkrát se toho v PPC dělalo tak 10 % toho, co dnes a už tenkrát jsem řekla to samé, co dnes: Ani trochu, je to zábava! I v PPC je spoustu robotických úkolů, kterým se nevyhnete zejména na začátku, když se budete učit a třeba právě v agentuře dostávat úkoly. Ale jak vidíte výše, obnáší to spoustu různorodých činností, které v kampaních můžete dělat a hlavně pořád hledáte nové a nové způsoby kde kampaněmi vydělat více, zefektivnit náklady nebo samotný čas. Je to každý den něco jiného. A když už máte vše, Sklik nebo AdWords spustí novou funkci. Pořád je něco nového.

Za jak dlouho se to dá naučit?

Když řeknu, že už se to učím 12 let a pořád nacházím v AdWords a Skliku nové věci, a čas od času obrátím naruby vlastní postupy, tak možná spoustu lidí odradím. Ale tak to je, PPC reklama se vyvíjí celkem rychle, vznikají nové formáty, nové možnosti, nové funkce a mění se nákupní chování lidí. Tomu všemu je potřeba průběžně se přizpůsobovat. Když jsem začínala, bylo jenom vyhledávání, žádná obsahová síť, rozšíření reklamy nebo video. Smartphony jsem znala spíš z doslechu, dneska dělají nemalá procenta obratu kampaní. Rozhraní a základní principy jsou celkem jednoduché, jen je toho fakt hodně. Určitě je to individuální, ale dobrý základ se dá řekněme během půl roku fulltime práce zvládnout. Dobrým základem myslím to, že dostanete běžný úkol v nastavení kampaní a dokážete ho precizně splnit. Dokážete se postarat o jednoduchého malého klienta. Budete vědět jak věci fungují a umět je využívat. Ale větší klienti, netypické obory, strategie, to budou až další kroky. Co je ale hlavně potřeba je naučit se svůj vlastní efektivní způsob práce, naučit se testovat a ověřovat hypotézy. Chápat věci v souvislosti, správně interpretovat data, vidět příležitosti, pracovat efektivně s časem a věnovat se důležitým věcem. A hlavně chtít to dělat lépe. Tam se láme, jestli se junior posune směrem k seniorům nebo zůstane věčným juniorem.

Jak začít?

PPC vyžaduje praxi. Na internetu najdete spoustu článků, existují školení, přednášky, webináře, ale dokud to nezačnete reálně dělat, neumíte nic. Potřebujete vidět, jak to reálně funguje, pochopit princip. První krok je jasný: najděte co nejdříve způsob, jak můžete PPC kampaně dělat. Pokud máte známého s malým eshopem, který překousne počáteční nedokonalosti (výměnou za to, že ušetří za správu kampaní), jděte do toho a nabídněte mu vytvoření kampaní. Předtím si ale opravdu pečlivě nastudujte teorii, ono těch možností, jak můžete zbytečně propálit hodně peněz je docela dost. Tak ať se jim pokud možno vyhnete. Nebo rovnou jděte pracovat někam, kde akceptují PPCčkaře bez zkušeností. Hodně agentur bere lidi i na stáže. Projděte si jejich weby a napište jim. I když zrovna nikoho nebudou chtít, za dva měsíce se to může změnit a už o vás budou vědět. Jako začátečník hledejte uplatnění někde, kde je tým PPCčkařů (dejme tomu aspoň 3). Potřebujete někoho, kdo se vám bude věnovat. Z toho pohledu jsou dobré PPC / onlinové agentury, ale i někteří velcí inzerenti, kteří mají své vlastní týmy. U agentury je zajímavé, že se dostanete k více různorodým projektům, tedy i více různým kampaním. Nasbíráte rychleji širší spektrum zkušeností. Je to lepší i v případě, že vlastně nevíte co přesně pro jaké typy inzerentů chcete pracovat a co z PPC vás nejvíc táhne — třeba jestli performance nebo branding. Naopak na straně inzerenta se dostanete víc do hloubky jeho byznysu. Budete každý den přemýšlet nad tím samým produktem, budete víc v detailu. Už předem budete vědět, pro koho konkrétně jdete pracovat (v agentuře si vždycky klienta vybrat nemůžete). Můžete si vybrat svůj lovebrand a o to víc vás to bude bavit. A to je taky to nejdůležitější — buďte PPCčkařem tam, kde vás to bude bavit. To je půlka úspěchu. Samozřejmě můžete vzít práci i někde, kde tým PPCčkařů není. Budete to mít těžší o to, že se nebudete mít od koho učit. Ale dá se to naučit svépomocí, pokud budete mít dostatečnou vůli. Co dál?
  • Čtěte — projděte si nápovědy AdWords, Skliku a Google Analytics, přečtěte si můj Zaklik, projděte si Markéty 35 hodinový trénink, témata v AdWords fóru. Ke každému tématu, které právě řešíte, si vyhledávajte české i zahraniční články. V začátcích vám hodně informací dá blog PPC Hero.
  • Dívejte se do účtů — pokud máte přístupné již postavené PPC účty, dívejte se na jejich strukturu, zkoumejte jejich data, snažte se pochopit, proč to tak je.
  • Všechno si hned zkoušejte. Když něco nevíte, hledejte odpovědi.
  • Ptejte se — když odpovědi nevygooglíte, ptejte se kolegů, na fórech, když si nevíte rady. Nebojte se napsat email někomu, koho osobně neznáte. Klidně napište mě.
  • Choďte na oborové akce — spousta PPC přednášek je volně dostupná. Sledujte Twitter účty a Facebook stránky lidí a agentur z oboru, ať vám informace o nich neuniknou. Nevynechte PPC offline a s PPCčkaři se seznamte, ať si máte o PPC s kým povídat.
  • Dejte si svůj PPC cíl — až se rozkoukáte, zamyslete se nad tím, co chcete v PPC v delším horizontu vlastně dělat. Nejde umět perfektně všechno, takový PPCčkař není. Vydejte se co nejdříve tím správným směrem a neztrácejte čas věcmi, které možná nevyužijete.
  • Nikomu nevěřte, všechno si prověřte — Potřebujete vědět, proč věci jsou jak jsou. Ne proto, že jste si to někdo přečetli. Nebo to někdo chytrý říkal. Většina best practices má v konkrétních případech své výjimky. Neberte věci jako dané. Ověřte na vlastních datech, že to tak opravdu je. K nikomu bezmezně nevzhlížejte jen proto, že dělá PPC déle než vy. Nikdo neví všechno! A není jen jediná správná cesta.

Co na PPC miluju já?

Nevím, jestli jste si po přečtení článku potvrdili, že tuhle práci chcete dělat. Nevím, jestli ji budete milovat. Ale řeknu vám, proč ji miluju já. Je to hra. Je to soutěž. Předháním se s konkurencí a snažím se porazit vlastní čísla z minulého měsíce. Snažím se objevit nový zdroj tržeb, naučit něco nového. A být zas o kousek lepší. Výsledky jsou vidět hned, takže hned vidím, jestli se mi to povedlo. Když ano, nakopne mě to jít ještě dál. Když ne, není to prohra, jen musím bojovat dál. Protože ten prostor pro zlepšení tam vždycky je. Je to vztah. Kampaně nevzniknou za den. Je třeba je postupně budovat. Stejně jako vztah s klientem. Máte další otázky k tomu jak se stát PPCčkařem? Nebo už jím jste, a chcete se podělit o vlastní cestu, jak jste se jím stali? Podělte se v komentářích!
Předchozí: Následující:

Komentáře 4

1
Ljuk - 17. 01. 2017, 22.14

Ahoj, zajímalo by mě, kolik si může podle Vaší zkušenosti PPCčkař junior vydělat a jaký je pak rozdíl v seniorních pozicích, když se na ni dostane. Nežádám cifru, stačí range. Díky, Ljuk

2
LjukuJsemTvujOtec - 19. 01. 2017, 18.42

Ahoj, PPCčka už dělám nějakým 5+ let, začínal jsem jako samouk, poté pod jedním člověkem, který dělal sám marketing, PR atd.a potřeboval posilu. Postupně jsme se spojili s dalšími a vyrostli v agenturu. Z té jsem kvůli penězům po čase odešel a nyní dělám v malé firmě všechno možné, co se týče onlinu – PPC, SEO, mailing…

Celou kariéru pracuju na ŽL a nyní fakturuju nějakých 37 000/měs. Když jsem začínal, tak to bylo tuším za 125 Kč na hodinu, takže cca 20k/měs., což po zaplacení zdravotního a sociálního bylo v Praze teda hodně skromné žití, v podstatě bez možnosti udělat si nějakou rozumnou rezervu.

Nepřipadám si jako seniorní člověk, protože na spoustu věcí z PPC jsem si nikdy nesáhnul – nebyla možnost a navíc jsem okolo sebe nikdy neměl komunitu, nebo lidi, kteří by mi byli schopní s čímkoli poradit, diskutovat atd., takže svůj level dost špatně odhaduju. Na druhou stranu umím i jiné věci než PPC. V časopise marketing a media jsem teď četl, že dobrý seniorní člověk na performance si může říct až o 70000/měs., což si myslím, že by mohlo odpovídat – článek je dostupný online… PPCčkař junior si dle mého hrubého odhadu může vydělat něco mezi 27 až 35 hrubého v závislosti na více faktorech. Online se dají najít kalkulačky, kde se dá zadat pozice podobná a ty ti vypočítají, kolik berou cca lidi na podobných pozicích – nejtěžší tam je najít pozici podobnou online markeťákovi, vyplnit zbytek údajů je hračka.

3
Petr - 30. 01. 2017, 20.02

Ahoj, přidám i svoji zkušenost. Jako junior po vysoké by člověk mohl dostat cca 25 000/měs. a předpokládám, že zkušený člověk si může říct klidně o dvojnásobek. Ještě zajímavější to bude na volné noze, ale nejdříve si musíte vybudovat nějaké jméno.

4
Poli - 16. 08. 2017, 13.41

Úžasně napsáno a protože jsem s PPC začala před půl rokem, tak mi mluvíte z duše . Jsem z té práce nadšená, baví mě, že se můžu stále rozvíjet, učit něco nového a namáhat mozkové závity. Řeším teď ale jednu věc a tou je čas, chtěla bych mít víc času na další studium, ale stále se ho nedostává. Věřím, že to je ale pouze období a vše se urovna a já budu mít čas si pročíst i všechny vaše články .

Přidat nový komentář

*) Povinné položky


Google+