PPC prakticky: Ceny a rozpočty

06. 10. 2007 komentáře:  9 kategorie:  Návody

Kolik to bude stát? Kolik je dobrá cena za klik? Kolik mám dát peněz? Je to hodně nebo málo? To jsou hodně časté otázky. Přijde na to… Kampaň už je rozmyšlená, už je i založený účet, ale ještě před utrácením peněz není špatné určit, kolik se bude utrácet.

Kolik bude stát klíčové slovo?

Ceny za klik jsou řekněme od 20 haléřů. Maximum je u AdWords $100, u Skliku ani nevím. Pravda je taková, že vám nikdy nikdo přesně neřekne, kolik to bude stát. Všechny systémy umožňují určit maximální cenu kliku, ale i tak člověk neví, co za to dostane. Jistěže si můžu říct, že mě ta reklama bude stát korunu a tak to bude. Ale vím, na jakých budu pozicích a co z toho budu mít?

V AdWords je nástroj pro návrh klíčových slov (ještě se k němu určitě vrátím). Ten kromě jiného umožňuje i odhad pozic a ceny reklamy. Sklik nic podobného zatím nemá. Odhady bývají dost nepřesné. Samozřejmě, protože cenu ovlivňují samé neznámé (jak dobrý napíšu inzerát, kolik tam zrovna bude inzerentů, kolik budou mít zrovna peněz, atd.).

Odhad cen v AdWords

Stejně nakonec každé slovo bude za jiné peníze, za některá budete platit koruny, za jiná třeba jen dvacetník, průměr bude někde mezi. Snažit se to předem odhadnout je podle mne spíš jen ztráta času. Nejlepší je to vyzkoušet, ono se uvidí (samozřejmě pokud správu kampaní outsourcujete, zajíce v pytli nekupujte).

Jaká je dobrá cena za klik?

Každá, která se vyplatí. Na PPC je docela zábava to, že se bojuje o co nejnižší cenu. Ale nejnižší cenu mít nepotřebujete, stačí nějaká optimální. Levné prokliky jsou fajn, ale pokud stojí kliknutí dvacku a pořád přináší dost objednávek na to, abyste byli v plusu, pak je to dobré.

Stanovení ceny za klik

Metod jak určit jakou cenu, kterou budete platit za klik je určitě spousta, já znám tři:

  • Matematický výpočet
  • Kvalifikovaný odhad
  • Metoda nejnižší ceny

Z matematického hlediska je zjednodušeně cena kliku menší nebo rovna zisku z objednávek děleno počtem návštěv potřebných na uskutečnění objednávek.

Přestože je to prostá matematika, zase to často nebude úplně přesné. Počítat byste měli s co možná nejbližším typem zdroje návštěvnosti (třeba pro kampaň v Skliku s objednávkami uskutečněnými prostřednictvím přirozených výsledků hledání). Různé zdroje mají totiž i diametrálně odlišné konverzní poměry. Například u zavedeného eshopu může být několikanásobně vyšší konverzní poměr u přímých přístupů na stránku (zákazníci věrní značce).

Náklady na reklamu mohou být i vyšší než zisk. Má to svůj důvod, třeba když reklama má i další (neměřitelný) přínos než jen objednávky přes internet – zákazníci chodí přímo do prodejny; je u vás zvykem, že zákazník, který přijde jednou, přijde i podruhé; reklama vám současně pomáhá budovat brand; je pro vás momentálně důležitější obrat než zisk (třeba proto, že žijete z provizí a chcete dosáhnout na lepší podmínky).

Tenhle způsob se hodí, pokud měříte nějaké konverze. I když nejde zrovna o objednávku, můžete si určit, jakou pro vás má daná akce hodnotu a počítat stejně.

Kvalifikovaný odhad používám v případě, že není podle čeho spočítat, jaká cena by měla být přiměřená. Prostě mám nějaké zkušenosti a tuším, kolik co může stát.

V případě Egypťana jsem ale použila způsob třetí, metodu nejnižší ceny. Výsledná cena se velmi blíží povolenému minimu platby za klik. Používá jí skoro každý, kdo chce zvýšit traffic svému nevýdělečnému (nebo MFA) webu. Za klik chci dát maximálně korunu. Teď v začátcích ale dám klidně víc a také za hodně konkurenční slova nabídnu klidně i několik korun, abych zjistila, jaké jsou možnosti.

Rozpočet

Kolik kdo chce a může do kampaně investovat si každý zvládne určit sám. Já rozpočet zatím nemám důvod brzdit, protože tak rychle jej čerpat nebudu, ale řekněme, že 100 Kč denně je nějaký limit, na kterém už bych začala omezovat výdaje.

Časová náročnost

Určení cen a rozpočtů Zanedbatelně (ale pozor, pokud budete cenu vypočítávat, zabere to času docela dost).

Předchozí: Následující:

Komentáře 9

1
Rofy - 06. 10. 2007, 10.22

Pche, to mám tak rád, tu vychcanost zadavatelů kampaní. Chcete co nejvíc objednávek a dáte zcela směšné ceny za klik.

2
Tomáš - 06. 10. 2007, 10.30

Rofy: Sorry, ale na tom je něco špatného? V tomto případě je ta „vychcanost“ (nemyslím si, že jde o vychcanost) daleko rozumnější než „blbost“ (platit 10x víc za něco, když nemusím je při nejmenším blbost)

Petro, pěkný seriál!!

3
Tomáš Bíbrlík - 06. 10. 2007, 15.44

Rofy: to není vychcanost, to že někdo něco umí asi lépe než ty. Téměř každý chce asi mít co nejmenší náklady a větší zisk. A když to někdo dobře umí, tak se mu spíš ukloním, než na něho plyvnu..

Petro, jen tak dál, pěkně se to rozjíždí

4
Rofy - 06. 10. 2007, 19.08

Proč se to tu jmenuje slečna Větrovka? To jako že má pořád větry?

5
Kukooo - 07. 10. 2007, 12.56

Rofy: Ty mas vetry asi v hlave.

6
Thomas - 10. 10. 2007, 05.58

Pěkný seriál….. Větrovka o problematice opravdu dost ví.

7
Tomáš Potěšil - 19. 10. 2007, 23.25

Obecně se dá říci, že je lepší dát na začátku vyšší cenu, abych nasbíral CTR, a tuto cenu pak snižovat, než to dělat naopak. Omezit se to dá vždy denním rozpočtem.

8
tričkomág - 21. 04. 2008, 02.39

I google adwords se mi líbí přehlednost, díky které můžeme vybrat klíšová slova. Já bych volil cestu, že bych vložil velmi malou částku a případně bych ji zvětšoval.

9
dravi - 27. 02. 2010, 14.58

Děkuji za podrobnou analýzu.Jsem rád,že je někdo ochoten vysvětlovat něco co sám umí.
Těch co jen hloupě žvaní a typicky „ČESKY“ sekají kolem sebe a léčí si svoje komplexy( žejo ROFY ) je bohužel hodně.
Děkuji a přeji mnoho zdaru!!!

Přidat nový komentář

*) Povinné položky

  • 13. 5. 2014
  • 4 840 Kč

(4 000 Kč bez DPH)

Místo: Praha

  • Pokročilá optimalizace
  • Remarketing
  • Poslední novinky
Chci na školení 

Tohle je PPC reklama

Google Partner

Google+