PPC prakticky: Založení účtu v Skliku a měření

Po minulém krátkém zamyšlení nad kampaní může nastat trocha manuální práce. Pro Egypťana jsem zakládala nový účet. Důvodem byl hlavně přístup, ale jsou i jiné důvody, kdy se hodí pro web a PPC kampaň založit úplně nový účet, například:

  • Máte více webů ze stejného nebo příbuzného oboru a překrývají se vám klíčová slova, přesto chcete inzerovat oba naráz (není možné zobrazovat současně 2 a více inzerátů ze stejného účtu)
  • Máte tak rozsáhlou nabídku, že by to v jednom účtu nebylo přehledné
  • Máte web, pro který chcete vést všechno úplně odděleně (třeba ho později prodáte i s nastavenou PPC kampaní)
  • Ve starém účtu už jste pokazili co se dalo a dělá vám problémy pustit tam cokoliv za normální cenu

S novým účtem byla potřeba naplnit Peněženka, aby reklama mohla běžet. Pro zajímavost mezi odesláním eBankou a potvrzením platby Seznamem uběhlo jen 22 minut.

Měření konverzí

Zvolila jsem konverzní stránku, kterou budu měřit – Zájezdy do Egypta. Na webu není žádný formulář, nic dalšího, co by stálo za to měřit. Jinak doporučuju měřit vše, co se na daném webu měřit dá, nejenom nákupy, ale cokoliv, co nějakým způsobem potvrzuje zájem návštěvníka nebo plní cíl webu, zkrátka všechny typy konverzí.

Pro měření využiju nástroj na měření konverzí v Skliku i v AdWords. Vedle toho budu konverze měřit v Google Analytics. Na takhle jednoduchý web to bohatě stačí.

Možná vás napadne, proč měřit dvěma způsoby. Nedělám to proto, abych si čísla porovnávala a řešila, co je kde špatně. Nejde o dvojí měření, ale o dvojí pohled na data. Pokud to jde (někdy se třeba stane, že majitel webu protestuje proti Gůglímu nebo Seznamímu kódu ve svém webu), nástroj PPC systému využívám vždycky, i když je web měřený třeba sofistikovaným a drahým analyzátorem návštěvnosti.
Důvodem je zase jen rychlost a jednoduchost. V Skliku a AdWords vidím ve stejném řádku u sestavy nebo slova – co to stojí, co za to dostávám, můžu si snadno dopočítat, jestli je to dobré nebo špatné a případně s tím hned něco udělat, aniž bych přebíhala mezi dvěma systémy. Samozřejmě je to mnohem jednodušší a spoustu věcí (třeba jednotlivé kroky na cestě ke konverzi) mi to neřekne, ale na takovou tu běžnou denní rutinu, které je nakonec stejně nejvíc, je to ideální.

V Google Analytics se později dozvím třeba které klíčové slovo uživatel hledal, když kliknul na můj inzerát (Sklik mi řekne jen které klíčové slovo kliknutí vyvolalo).

Měření přístupů z AdWords a Skliku

Analytics mi umožní sledovat víceméně co budu chtít. Klidně bych si mohla pro každé klíčové slovo vytvořit vlastní trackovací URL, to mi ale přijde zbytečně složité. Určitě by nebylo špatné rozlišit alespoň jednotlivé kampaně, možná i sestavy nebo skupiny sestav, ale vzhledem k jednoduchosti případu to dělat nebudu. V komerční kampani zaměřené na výkon se ale v měření neomezujte.

Měřit budu jen, že se jedná o platby za kliknutí (cpc) a že jsou přístupy z Skliku (sklik) nebo AdWords (adwords). Za každou URL umístím měřící kód:

#utm_medium=cpc&utm_source=sklik

resp.

#utm_medium=cpc&utm_source=adwords

Nezapomeňte si na webu otestovat, že vám URL s měřícími parametry funguje správně. Já jsem třeba při té příležitosti zjistila, že to s otazníkem (tam co je teď dvojkřížek) a cílením na titulní stránku ukazuje divný obsah stránky. Asi nějaký problém mezi WordPressem a rewritem, netuším, vyřešila jsem to naštěstí dvojkřížkem, ale zabralo to nějaký čas, než jsem našla jak.

Časová náročnost

Založení účtu, peněženky, převod peněz: 10 minut
Nastavení měření: 20 minut

10 komentářů u „PPC prakticky: Založení účtu v Skliku a měření“

  1. Pomocí Google Analytics bys mohla měřit i prokliky z konverzní stránky se zájezdy na stránku provizní agentury. Navštívení stránky „Zájezdy“ a proklik přímo na konkrétní zájezd jsou přece jen dvě různé intence. Co myslíš, bylo by to podle tebe užitečné?

  2. [1] To bych asi mohla. Ta data každopádně získám v systému provizní agentury. Každopádně ano, pokud bereme v úvahu, že skutečnou konverzí je kliknutí na reklamu, pak může být zajímavé ověřit, jestli na to ty lidé klikají, případně jak moc ve srovnání s jinými. Možná pak bude zajímavé nasadit i reklamu přímo na tuhle stránku s cílením na prodej zájezdů a porovnat to. Sice jsem se záležitostem s tím affilem chtěla vyhnout, ale nastavit to zkusím.

  3. Od Invie ale získáš pouze data o počtu prokliků a kampani / reklamě, které jsi nastavila v jejich systému, nikoliv o tom, co hledal, přes co a kam přišel, kolik tě stál a jak se pohyboval návštěvník, který prokliknul.
    Třeba pak zjistíš (zjistíme s tebou :), že návštěvník, kterého jsi koupila na klíčové slovo „Egypt výlety“ sice častěji (%) navštíví konverzní stránku, ale návštěvník koupený na „Egypt zájezdy“ častěji proklikne a je v důsledku cennější (slova si vymýšlím, jde o princip).

    Jinými slovy: Podle mě má smysl měřit konverzi co nejblíže místu, kde proběhne obchod a vymění se peníze.
    U Invie po kliknutí, které můžeš měřit u sebe, přichází určitá (vyšší) míra svévole v tom, že zájezd je například sice v online nabídce, ale ve skutečnosti už vyprodaný, zaměstnanec v call centru je nešikovný a lead zpacká atd.

    V tomto případě je tedy kliknutí prodeji nejbližší, tebou ovlivnitelná a měřitelná konverze.

  4. [2] Umí automatické tagování něco co automatický import URL neumí? Nechci to komplikovat.

    Já jsem třeba celkem zvyklá dělat to i v AdWords takhle z důvodu právě snadného exportu. Když dělám kampaň nejdříve v AdWords a pak v Skliku, adFOXu, eTargetu nebo jiných systémech a měřím i úspěšnost sestav nebo dokonce slov, pak je o to poznání jednodušší.

    [4] Jasně, nastavím to.

  5. Jen malé doplnění. S tím „dvojkřížkem“ (#) namísto otazníku v cílové URL adrese dokáže Google Analytics pracovat jen v případě, když v měřícím JavaScriptu bude nastavena proměnná „_uanchor=1“, což není výchozí stav.

  6. [7] Zrovna měření s # se nám ve firmě moc neosvědčilo. Často máme klienty pro které kupujeme placené zápisy v různých uzce profilovaných oborových katalozích. V nich jsou pak adresy většinou řešeny redirectem. Málokdy je to však naprogramováno tak, aby se obsah za # zachoval.

  7. Ahoj Petro, pokud rozesílám email, doporučila by jsi mi do odkazů také zakomponovat
    #utm_medium=cpc&utm_source=email ?

    Díky za odpověď

Komentáře nejsou povoleny.