PPC prakticky: Nasazení kampaně

Když už víte co a jak chcete inzerovat, dělí vás od zobrazování inzerátů poslední krok. Musíte to naložit do systému. To není zrovna zábava, takže doporučuju co nejvíc zautomatizovat a zjednodušit. Čím větší kampaň, tím víc vám to ušetří času.

Nástroje

Jestli máte tisíce produktů, které chcete inzerovat, nejspíš si necháte vyrobit nějaký vlastní hypervýkonný generátor, který zvládne i psát texty. Jen pozor, ať to s tou automatizací nepřeženete. Příliš robotické texty jednak moc nepomůžou a jednak vám přidělají práci, až je budete ručně opravovat.

Z volně dostupných na klíčová slova můžete vyzkoušet tyto:

  • Garconův bookmarklet na generování shod (je to ten Keywords Variations, používám pokročilou variantu) – přímo v systému (funguje pro AdWords a Sklik), na místě kde přidáváte klíčová slova, napíšete klíčové slovo nebo frázi a vygenerují se shody (volná, frázová, přesná). Pokud je slovo s diakritikou, vygenerují se shody i pro totéž bez diakritiy.
  • Retalův keyword kombinátor – umožňuje pracovat s pořadím klíčových slov ve frázích, z těch také rovnou vytvoří shody včetně bezdiakritických verzí.
  • Retalův nástroj na generování překlepových variant – pro dané slovo vygeneruje všechny možné překlepy, i klasické záměny v jazyce jako y/i, d/t, apod. Funguje pro češtinu a angličtinu.
  • Občas se může na některé mezikroky hodit normální Excel (nebo OpenOfficí Excel) nebo jakýkoliv textový editor s funkcí najít a nahradit.

Systém v nasazování kampaní

Zřejmě každý má nějaký ten trik, jak si to co nejvíce usnadnit. Je dobré, vytvořit si vlastní systém, s kterým se vám bude dobře pracovat a nebudete nad tím muset moc přemýšlet. Trochu jsem zanalyzovala jaký systém jsem si postupem času vytvořila já:

Využívám předepsané inzeráty
Sklik i AdWords při vytváření nových sestav v téže kampani automaticky předvyplní inzerát, který byl zadán jako poslední. Toho se snažím co nejvíce využít a co nejméně přepisuju (jak už jsem psala v předchozím díle o textech, moc se s tím nepářu, měním hlavně klíčová slova a adresy, omáčku nechávám). Čili postupuju podle nějakého pořadí:

  • Skupiny klíčových slov (resp. sestav) – Vysvětlím na Egypťanovi. Inzeruju jak letoviska, tak památky. O každém letovisku se dá napsat klidně stejný text a jen vyměňovat názvy (např. Hurghada je prima letovisko v Egyptě…). Totéž může platit pro všechny památky (např. Sfinga, jedna z nejkrásnějších památek Egypta…). Letovisek i památek je dost, takže nepřeskakování nějaký čas ušetří.
  • URL adresy – Proklikávání a přepisování adres zabere dost času (dvojnásob, pokud měním i viditelnou). Takže pokud pro nějakou stránku už vytvářím víc sestav, vytvořím je všechny najednou. Nejčastěji se to týká titulní stránky, čím obecnější je stránka, tím více sestav na ní obvykle míří. U Egypťana je to např. i stránka se zájezdy, na kterou ale zatím neinzeruju.
  • Obměnitelnost slov – Pokud jedno slovo (sestava se skupinou slov) vzniká snadnou úpravou jiného nebo je jeho synonymem (čili opět pasuje do stejného textu), naložím je do systému také najednou.

Samozřejmě občas se musím někam vrátit, ať už proto, že zapomenu nebo proto, že to prostě jinak nejde. Jedna sestava takhle zabere tak minutku (samozřejmě když dojdou nápady na sestavy, začne to trvat dýl).

Nasazuju i sestavy, o kterých vím, že je nebudu hned pouštět
Tohle je trochu sporné. Proč dělat něco, co k zrovna k ničemu není? Souvisí to s pořadím, ve kterém sestavy vytvářím, Když přijde na řadu sestava, o které vím, že ji pustím až později nebo možná nikdy, nasadím jí stejně hned, protože to zabere méně času (opět proto, že text pro ní už můžu přeskočit). V případě Egypťana je to např. sestava, kde je Egypt ve volné shodě – vytvořila jsem sestavu pro Egypt v přesné shodě, vytvořit totéž pro volnou shodu je hrozně rychlé, není potřeba přepisovat inzerát. Na druhou stranu volnou shodu zatím inzerovat nechci, protože si nemyslím, že je to efektivní. Přesto to udělám hned.
Vytvářím k sestavě jen jeden inzerát
Přestože testování textů inzerátů fandím, při prvním nasazení kampaně pouštím pouze jednu variantu. Důvody, proč to tak nedělám:

  • Hodně to šetří čas při nasazování.
  • Nedělám zbytečně více variant textu pro sestavy, které nakonec mají pramálo zobrazení.
  • Často otestuju snadno inzeráty na jedné sestavě a na několika dalších můžu výsledky aplikovat.
  • Na Skliku mě testování inzerátů fakt nebaví.

A protože u mě je hlavním důvodem lenost, tak i důvod, proč to tak nedělat:

  • Jeden inzerát se může vymstít, pokud náhodou neprojde kontrolou administrátorů systému. Pak reklama stojí. Pokud nesledujete své reklamy moc často, může to být docela slušný problém.

Další postupy

Postup, který jsem popsala počítá s tím, že jedna sestava obsahuje jen úzkou skupinu klíčových slov, dost často dokonce jen jedno slovo / frázi (plus jeho shody, bezdiakritické varianty a změny pořadí). To samo o sobě časovou náročnost dost zvyšuje, i když s trochou cviku je to fakt hned. Můžete to zkusit i jinak:

Nejdřív si otestujte hledanost slov, pak je rozdělte do sestav
Může se hodit zvlášť pokud začínáte a neumíte moc odhadnout, co se bude hledat a co ne. Zkrátka uděláte sestav jen pár nebo jednu a necháte to chvíli běžet. Pak se podíváte, co má zajímavá hledání a to vyčleníte do samostatné sestavy. Vyhnete se tak tomu, že zbytečně vytvoříte sestavy pro slova, která nikdo nehledá.
Použijte dynamický text
Místo, abyste slova rozdělovali do sestav s vlastním inzerátem, můžete jich spoustu dát do jedné a použít dynamický inzerát (vysvětleno v dílu o struktuře kampaní).

Než se zeptáte…

K čemu je dobré, že mám přesnou shodu v samostatné sestavě? Já nevím, nejspíš k ničemu. Zvykla jsem si to tak dělat u klíčových klíčových slov – tj. u těch obecných, s vysokou hledaností a dobrým konverzním potenciálem. V každé kampani mám takových slov jen několik málo, rozhodně to nedělám u desítek nebo stovek slov. Výhodou je, že si můžu hrát s inzerátem jen pro toto slovo samostatně a také to, že jeho výsledky už vidím na úrovni sestavy, nemusím se nikam proklikávat, často jde opravdu o slovo, které získává významnou část prokliků i konverzí. Mimoto si často slovo v přesné shodě vede úplně jinak než ve volné, takže i z kvalitativního hlediska je raději mám oddělené.

Jaké nástroje a fígle používáte vy, abyste si usnadnili práci?

8 komentářů u „PPC prakticky: Nasazení kampaně“

  1. Mně práci urychluje hlavně AdWords Editor. Hlavně právě při psaní inzerátů nebo vkládání klíčových slov. Často to dělám tak, že v Editoru vytvořím jen pár sestav a ty pak kopíruju a upravuju. Škoda jen, že něco takového není pro Sklik.

  2. Ano, pokud admin inzerát zamítne přijde email o zamítnutí inzerátu. Ten obsahouje text zamítnutého inzerátu + důvod proč byl zamítnutý.

  3. [2], [3] Jasně, že to upozornění přijde emailem. Ale ruku na srdce, já to třeba filtruju celkem úplně, dost často to chodí na nějakou firemní adresu a ne přímo člověkovi, který se o to stará, apod. Když jich přijde těch 10 denně, tak to už člověka zvyklá :-)

  4. [1] Napadá mě možnost si kampaň importovat z Skliku do AdWords, stáhnout do editoru, provést všechny změny a pak zas exportovat. Ale je to časově náročnější řešení, ale pokud by úprav bylo hodně, tak by se to asi vyplatilo.

  5. Bohužel ani jeden z výše uvedených nástrojů nefunguje… Máte případně tipy na nějaký další? :-)

Komentáře nejsou povoleny.